Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Een aardlekschakelaar schakelt uit als de stromen in de fase- en de nulleider minimaal 30 mA verschillen.
Een bliksem ontstaat pas nadat de stepped leader contact heeft gemaakt met de vanglading.
Bij buien kunnen sterke ladingsverschillen optreden wardoor sproeiontladingen ontstaan (sint elmusvuur).
Geval 1.
Het kan dus zijn dat via fase- of nuldraad ergens een vanglading wordt gegenereerd, waardoor de aardlekschakelaar aanspreekt, maar dt gebeurt in een fractie van een seconde. Als de mensen zeggen dat enkele seconden voor de inslag de aardelekschakelaar aanspreekt, zitten ze ook enkele seconden voor de inslag in het donker. De stroomsterkte van zo'n vanglading kan hoog genoeg zijn om de aardlekschakelaar aan te spreken.
Geval 2.
Het kan ook zijn dat via fase- of nuldraad ergens het sint elmusvuur ontstaat. Maar het verschil in stroom moet dan minimaal 30 milliampere zijn, wat mij erg veel lijkt voor een sproeiontlading. Het tijdsverschil van enkele seconden is in dit geval wel plausibel.
Dus geval 1 klopt qua stroomsterkte, maar niet qua tijd.
En geval 2 klopt qua tijd, maar niet qua stroomsterkte.
Daarbij lijkt het me sterk dat ofwel een vanglading of sint elmusvuur van alleen fase- of alleen nuldraad ontstaat.
Dus wat er echt gebeurt, kan ik niet verklaren.
Maar de meest simpele verklaring is dat geluid vrij langzaam is. Dus het kan zijn dat de stoppen er uit klapten voordat mensen de knal hoorden. Het kan inslaan op een verdeler ergens, stel, 600 mtr verderop, jouw stoppen slaan er uit en 2 seconden later hoor je de klap pas...