Vorige week donderdag 16 juni avonds was het eerst nog mooi weer. Echter betrok de lucht ineens
in oostelijke richting (richting Steenwijk). Binnen een uur was er een beste onweersbui ontstaan met aardig
wat neerslag en bliksem.
Op een gegeven moment waren er ook veel wolk naar grond bliksems zichtbaar, die snel dichterbij kwamen. Ineens hoorde ik *pats* en zag een flits.
Na ongeveer 10 seconden hoorde ik de donder. Binnen twee minuten deed excact hetzelfde fenomeen zich voor. Ik zelf heb het idee dat
dit geluid uit een van de stopcontacten kwam, al zou dat ook het dsl modem kunnen zijn.
Is dit een zogenaamde inductie inslag? Bij het onweero op 2 juli vorig jaar heb ik dat geluid ook verschillende keren gehoord, maar toen gelijk
met een knetterende donder!
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Donderdag 16 juni:
Bliksem volgens buienradar tussen 21 en 22 uur.
Zou goed kunnen zijn dat het een indirecte inslag is geweest, dit soort fenomenen komen vaker voor.
Gelukkig is er geen apparatuur beschadigd?, en is er geen Brand ontstaan...
Kijk eens rond naar een (Juiste) overspannings afleider (SPD) dat kan je voor niet al te veel van een behoorlijke schade behoeden !
Je moet er niet aan denken dat je niet thuis bent en het begint na een inslag te branden.....
Ga hiervoor niet na Kaaselektra maar naar de vakman @bliksembeveiliging.nl of andere in de regio erkende bedrijven.
Groet Bliksems