Kijk maar naar buienradar 24/48 uur vooruit, zou denk ik niet zo tof zijn wat hun verwachten.
Harmonie is inderdaad niet heel gunstig, maar ik vind dat Harmonie de boel ook sterk naar het noordoosten tot oosten laat afbuigen terwijl de trekpositie van de buien meer richting noord genijgt zijn wat de andere modellen ook laten zien.
Ondertussen is de nieuwe update van WRF al binnen en gaat aardig met hirlam mee. Peroonlijk vind ik dat dit wel mag, want dit biedt betere mogelijkheden voor donderdag!
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Ondertussen is de nieuwe update van WRF al binnen en gaat aardig met hirlam mee. Peroonlijk vind ik dat dit wel mag, want dit biedt betere mogelijkheden voor donderdag! Gelukkig, anders is het weer een sisser, en wel digitaal feest. We hebben het liever andersom | Gewijzigd: 22 juni 2016, 09:35 uur, door Sven
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Je weet maar nooit! maar een level 2 zeker van toepassing. Daarbij als de situatie wat beter uitpakt een MD.
maar een (oud) complex in de ochtend gaat mogelijk roet in het eten gooien voor een groot deel van de Benelux.
Met zulke Cape, LLS, DLS waarden als door het KNMI aangehaald in hun guidance en het bekijken van de SRH is een Level 3 volgens mij prima te rechtvaardigen. Maar uiteindelijk is dat toch nog realtief ver weg.
Een doortrekkend complex hoeft niet direct negatief te zijn, zo lang de doortocht de boel niet stabiliseert of er geen bergen ST blijven hangen. Al is dat met de warmte- en vochtadvectie vanuit Z voor morgen ook al een mindere issue me dunkt.
Waarschuwing KNMI nu voor een groter deel van het land. Geldig van middernacht tot 9.00 uur donderdagochtend.
Kans op onweersbuien met windstoten, rond 60 km/u, vergezeld van hagel en veel neerslag.Kans op blikseminslag, hagel en windstoten. Verkeer en buitenactiviteiten kunnen hinder ondervinden. Mijd open water en open gebied, schuil niet onder bomen. Volg weerberichten en waarschuwingen. (KNMI)
Let op: hoge CAPE waarden geven geen garantie op (intens) onweer. Het geeft slechts de mate van onstabiliteit aan.
Luik en Maastricht hebben dezelfde waarden. Wordt door Meteociel als dezelfde streek gezien.
Hebben al die "rode" lijnen hier ook "paars" (Dus nog een stapje verder) of is rood het maximale?
Waar zijn die kaarten die in andere topics staan met de onweerkansen per regio?
Kan ik hieruit opmaken dat we te maken krijgen met veel cg's?
Waar lees jij specifiek over bliksemINSLAGEN? Misschien is dat handig te vermelden om te kunnen reageren.
Neerslag:
Vanmiddag kans op een lichte bui. Vooral vanavond kan er in het zuidwesten al een enkele onweersbui vanaf de grond ontstaan. Progtemps, Craven Index en KOUW geven best een duidelijke indicatie. Harmonie berekent weliswaar die buien, maar geen ontladingen. Waarschijnlijk ontstaan ze net te laat op de dag. Vanaf vannacht moet de parade met buiencomplexen op gang komen. Dit zal resulteren in lokaal veel regen (worstcasescenario komt lokaal met 70-100 mm, in het geval er meerdere buiencomplexen over hetzelfde gebied trekken, volgens Harmonie in Zeeuws-Vlaanderen) en grote hagel. Zwaartepunt boven het westen, daar hoogste MUCAPE van 1500 J/kg. Het is nu nog erg onzeker of er morgenochtend dan een rustiger intermezzo volgt. In de middag komen mogelijk de zwaarste buien voor van deze serie als dagelijkse gang een kans krijgt om de aanwezige potentiële energie volledig te verzilveren. Dit zal dan vermoedelijk in het oosten en zuidoosten zijn. MUCAPE dan 2500-4000 J/kg. De CIN in Hirlam is klein, maar in dat model klaart het dan ook op in grote delen van het land. Tot aan passage van het koufront blijft de buienkans. Convectieve modus multicel cluster.
Die level 3 waar leon naar verwijst is die van stormchasers en is voor donderdag, niet voor vandaag.
Maar ik vind het nog wat vroeg om er levels aan te hangen en bovendien meenik me te herinnenren dat de stormchasers.be een iets andere normering hebben.. 3 bij hun is lang niet altijd estofex 3
Kan ik hieruit opmaken dat we te maken krijgen met veel cg's?
Waar lees jij specifiek over bliksemINSLAGEN? Misschien is dat handig te vermelden om te kunnen reageren.
Stukje van Justinos hierboven.
Wat ik meer bedoel is dat ik niet helemaal scherp heb wanneer er vooral cg's ipv cc's zijn.
Ik zie wel een hoge basis, maar misschien iemand anders even een verfrisende uitleg?
Ik ben het even kwijt namelijk.....