edit svenne: lees even de berichten terug op de vorige pagina's en je hebt een antwoord op je vraag | Gewijzigd: 21 mei 2016, 12:15 uur, door Sven
Kom verder ook niet meer met een uitgebreid bericht. ik ga langzaam aan ook richting nowcast modus.
Have fun vandaag!!
Nowcasten!!.
Neerslag:
Vanmiddag kan er op de Noordzee af en toe wat lichte regen vallen uit de middelbare en hoge bewolking, boven land kan zich een enkele geïsoleerde bui ontwikkelen, maar op de meeste plaatsen zal het op tot de avond droog blijven. Vanavond en vannacht zien we in het zuidwesten tijdelijk een CAPE van 700-1000 J/kg en effectieve schering van ca. 30 kn. In Harmonie is het onweerssignaal duidelijk aanwezig, maar heel heftig zal het allemaal niet worden. Morgen perioden met frontale neerslag die buiig van karakter is. De CAPE-waarden liggen tussen 200-400 J/kg, lokaal is een klap onweer mogelijk, maar zeker niet op uitgebreide schaal.
Is nou niet echt positief, ik blijf het voorlopig wel !
Ik heb er zin in!
edit svenne: dubbelpost verwijderd en link aanklikbaar gemaakt | Gewijzigd: 21 mei 2016, 17:18 uur, door Sven
Net geen 500 J/kg CAPE op de sounding van Parijs van vanmiddag, flinke SRH waarden.
Er is wel behoorlijk veel CIN. Hopelijk gedraagt die zich als champagnekurk en niet als schroefdop.
Net geen 500 J/kg CAPE op de sounding van Parijs van vanmiddag, flinke SRH waarden.
Er is wel behoorlijk veel CIN. Hopelijk gedraagt die zich als champagnekurk en niet als schroefdop.
Die Cape is op SB terwijl de kans op MLCAPE is dus die soundings heb je niks aan. . Alleen voor vrije cellen daarvoor is die trigger ook in de vorm van een thermische vore. Mochten die buien wel gaan dan is het meteen boemmm.
Ondertussen gaat de eerst al tussen parijs en belgie http://www.lightningmaps.org/#y=49.7236;x=3.4772;z=8;t=3;m=sat;r=0;s=201;o=0;b=;n=0;d=2;dl=3;dc=0;
| Gewijzigd: 21 mei 2016, 17:36 uur, door Tatanka
Ondertussen gaat de eerst al tussen parijs en belgie http://www.lightningmaps.org/#y=49.7236;x=3.4772;z=8;t=3;m=sat;r=0;s=201;o=0;b=;n=0;d=2;dl=3;dc=0;
Enig idee van de trekrichting is van hetgeen nu onstaat, volgens mij spreekt Estofex over het ontstaat van MCS systemen....
Estofex:
Het moet plaatsvinden in de late middaguren rond 16-18UTC en tot 's avonds clusteren in twee MCSs, één meer in SW Frankrijk en de tweede over N Frankrijk trog Benelux. grote hagel en zware windstoten zijn de belangrijkste bedreigingen. MCS met actieve bliksem zal blijven om door te verhuizen naar NW Duitsland in de nachtelijke uren. grote hagel en hevige windvlagen zijn mogelijk,.... | Gewijzigd: 21 mei 2016, 18:05 uur, door Sven
Bron: http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwingen/onweer/
Voor mij ook het laatste bericht. Nu gauw de laatste dingen voorbereiden en dan on chase achter het onweer aan!
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Voor mij was het dus nieuw. | Gewijzigd: 21 mei 2016, 19:40 uur, door Sven
Voor mij was het dus nieuw. Nou het is gaaf he !
Begint nu in zuid belgie serieus te worden.....
Mooi stukje buienradar:
Vanavond bereiken buien uit Frankrijk onze omgeving. Vanuit het zuiden neemt later vanavond de kans op regen- en onweersbuien toe. De buien trekken met name over het zuidwesten en westen van het land, maar ook elders is een enkel exemplaar niet uitgesloten. De buien kunnen pittig uitpakken met kans op onweer, hagel en windstoten.
Vannacht trekt het eerste gebied met buien de Noordzee op en volgt later in de nacht een tweede gebied met flinke buien. Met minimumtemperaturen rond 15 graden wordt het een vrij zachte nacht.Morgenochtend hebben we op veel plaatsen te maken met dat tweede buiengebied. Lokaal kan er veel neerslag vallen, dus houd goed de buienradar in de gaten! Hoe korter van te voren , hoe beter in te schatten is waar het het zwaarst tekeer gaat. Na deze buien wordt het tijdelijk vanuit het zuiden wat droger, maar vanuit Frankrijk arriveert een derde gebied in de loop van de middag. | Gewijzigd: 21 mei 2016, 20:19 uur, door Jo Capelle
Strookt ook meer met de voorspellingen zoals je die op buienradar vanochtend zag. Wordt wel krap of die lijn de kust gaat raken. | Gewijzigd: 21 mei 2016, 21:37 uur, door Nedjerov