Hieronder mijn vragen:
1. Is het totaal aantal leden in het WCMWF 50 of er zijn er 50 leden met ingebrachte meetfouten?
2. Is de verwachting per dag zoals je die kunt bekijken op websites zoals weeronline.nl gebaseerd op 1 lid van het model? En zo ja, welke?
3. Zijn er sites waarbij je oude pluimen kunt bekijken? Ik ben namelijk als voorbeeld opzoek naar een pluim waar bv. de oper en/of de control totaal iets anders zeggen dan de rest van de leden.
Alvast bedankt!
Any forecast we produce is limited by the fact that the atmosphere is chaotic (we can never fully know the exact initial state of the atmosphere) and that our numerical models cannot perfectly represent the laws of physics governing the dynamic equations. We also have to simplify our models of many processes which occur at very small scales, such as cloud formation. This means that all forecasts will have some uncertainty associated with them. We pioneer methods to quantify the forecast uncertainty and provide a probabilistic forecast.
Op de hoofdpagina van het ECMWF-model is misschien nog wat informatie te vinden: http://www.ecmwf.int/
Hieronder mijn vragen:
1. Is het totaal aantal leden in het WCMWF 50 of er zijn er 50 leden met ingebrachte meetfouten?
2. Is de verwachting per dag zoals je die kunt bekijken op websites zoals weeronline.nl gebaseerd op 1 lid van het model? En zo ja, welke?
3. Zijn er sites waarbij je oude pluimen kunt bekijken? Ik ben namelijk als voorbeeld opzoek naar een pluim waar bv. de oper en/of de control totaal iets anders zeggen dan de rest van de leden.
Alvast bedankt! 1. De KNMI-Pluim (ECMWF 2x per etmaal)
(uit KNMI Ensembleverwachting (pluim) bewerkt)
Na het maken van de Operationele verwachting met een rekenmodel met hoge resolutie wordt de berekening 51 maal herhaald. Dit gebeurt met een model met lagere resolutie om rekentijd te besparen.
De eerste herhaling gebeurt met dezelfde uitgangstoestand als de 'run' met het hoge resolutie-model die de operationele verwachting opleverde. Deze zogenoemde Controle-run biedt de mogelijkheid het effect van de verlaagde resolutie te bekijken door vergelijking met de operationele run.
Bij de overige 50 herhalingen is zowel de begintoestand als de modelfysica verstoord t.o.v. de beide eerste runs; dit om de effecten van onzekerheden in die begintoestand en modelfysica te simuleren.
Iedere individuele modelberekening van het ensemble van 52 runs geeft zijn eigen verwachting voor bijvoorbeeld temperatuur, luchtdruk, neerslag, en windsnelheid. Als alle 52 verwachtingen voor een grootheid worden uitgezet tegen de tijd dan ziet het totale plaatje eruit als een soort rookpluim: vandaar de naam pluimdiagram of kortweg pluim.
In de 15-daagse KNMI-pluim is ook informatie opgenomen over de gecumuleerde hoeveelheid neerslag die wordt verwacht en de windstoten. In het winterhalfjaar wordt informatie gegeven over sneeuwintensiteit, in het zomerhalfjaar over de onstabiliteit van de atmosfeer.
Legenda pluimen
De rode lijn: de operationele ECMWF-verwachting
De blauwe lijn: de onverstoorde controle-run
De groene lijnen: de 50 verstoorde verwachtingen
De bruine stippellijn: het ensemble-gemiddelde (van 51)
De bruine bolletjes: de zogenoemde gidsverwachting, voor de minimum- en maximumtemperatuur, afgeleid op basis van o.a. de operationele verwachting, het ensemble-gemiddelde, en -statistisch- gecorrigeerd voor systematische fouten
Cape (zomer): onstabiliteitsindex
2. De kaarten die meestal geraadpleegd worden zijn gebaseerd op de Operationele run vanwege de hoge resolutie. Dus zijn de weerberichten meestal daarop gebaseerd.
3. Niet dat ik weet. Wel kan je hier de door de leden in het verleden geplaatste pluimen in de diverse seizoensdiscussietopics terugvinden. Hier één
waarbij op de 13e (maart) zowel in de verwachting voor de nacht als dag grote verschillen zijn tussen de Oper en de Control. Bovendien reeds op de 4e dag (9 maart) veel leden (groene lijnen) die van de Oper en Control afwijken.
| Gewijzigd: 24 april 2016, 14:31 uur, door Ben47
Hieronder mijn vragen:
Alvast bedankt!
Ter aanvulling nog op de mooie uiteenzetting van Ben:
Archief div ensembles (oa pluimen ECMWF)
http://weer.rosdorff.net/
onder weerkaarten-> archief "EPS pluim en GFS ensembles" en dan selectie toepassen.
| Gewijzigd: 24 april 2016, 23:37 uur, door Alpenweerman