Gustav Hellmann (1854 –1939), is de bedenker van het koudegetal om de kou in het koude seizoen te kwantificeren. Ik heb nergens bij het KNMI kunnen vinden of die classificatie specifiek voor Nederland geldt. Evenmin wanneer ze van plan zijn die oude classificatie aan te passen aan de gemiddelde temperaturen zoals ze dat wel doen per 10 jaar voor klimaatgegevens en nu over de jaren 1981-2010 gelden..
Klein onderzoekje van mij over de door KNMI gehanteerde klimaatperiode voor temperaturen (thans 1981-2010) was het aantal Hellmannwinters 43% voor normaal tot streng (daarbij kwam streng in die periode niet eens voor) en 57 voor warm tot buitengewoon warm. Voor het gemak voeg ik een aantal classificaties samen tot een simpele koud-warm verhouding van 43% koud en 57%.warm overeenkomend met 40 en hoger Hellmannen voor koud en lager dan 40 voor warm.
| Gewijzigd: 18 februari 2016, 21:28 uur, door Ben47
Zeg maar rustig die van 2009 t/m 2013!
Bereikte Hellmanngetallen 2009 t/m 2013 (rechter kolom)
Heb je de gegevens van Groningen ook. Dan kunnen we beoordelen of de clasificatie voor De Bilt aangepast moet worden of niet.
Edit svenne: vorige citaat en afbeelding verwijderd (tip: backspace of delete toets) | Gewijzigd: 18 februari 2016, 21:34 uur, door Sven
Nee, die heb ik niet 1,2,3. Kan wel, maar dan rijst de vraag of je dan Nieuw Beerta neemt, Lauwersoog of Eelde-Groningen. Het eind hiervan lijkt me zoek. Bovendien geldt De Bilt als landelijke norm voor het Hellmanngetal. Alleen van De Bilt kunnen we terugkijken tot het jaar 1901.
| Gewijzigd: 18 februari 2016, 22:34 uur, door Sven
Winterweer heel ver weg komende dagen. Tempraturen rond normale waardes. Hier is de hoop al een tijdje vervlogen en geloof er ook niet meer in dat er nog een winterperiode aankomt. Hooguit nog wat nachtvorst en of gekwakkel.
In en na het weekend dus weer terug naar het weerbeeld waar we al weken last van hebben! Dus weer bakken met regen en veel wind.
Ondanks alle mogelijke koude "escapes" ten spijt zal deze februari geen winterweer meer gaan opleveren. Het zonale karakter wat we de gehele winter als zien houdt aan. Af en toe aan de warme kant van de jet en dan weer aan de koudere kant ervan. Eigenlijk allemaal heel moderate maar uit deze hoek maakt de winter geen schijn van kans. Verder is het te hopen dat de "winter" niet in maart of april of zelfs mei gaat toeslaan. Nee deze winter is en was, zoals eigenlijk ook verwacht (zonaal) een"flop" en gaat een plaats bij één van de warmste innemen! (koudegetal de Bilt zelfs nog onder de 10!!)
Overigens is de winter niet alleen in de LL "Fehlanzeige". Ook hier in de Alpen is het een uitzonderlijke winter. Niet alleen (veel) te zacht maar veelal ook te droog. Uitgezonderd de westelijke Staugebieden waar juist boven gemiddelde neerslag (sneeuw)hoeveelheden worden gemeten!
| Gewijzigd: 19 februari 2016, 19:52 uur, door Alpenweerman
Trouwens 71 had al een hele koude december/januari en verder alleen begin maart:
Trouwens 71 had al een hele koude december/januari en verder alleen begin maart:
Vanaf de jaarwisseling heeft het in 71 maar liefst 7 weken geduurd tot er koude van betekenis kwam, waar het mij omgaat in deze is dat een winter nog niet is afgeschreven. Er zijn steeds tekenen op de kaarten die een koude maart doen vermoeden. Je zal eerder je trui nodig hebben dan een t-shirt.
| Gewijzigd: 19 februari 2016, 21:57 uur, door Sven
Roberto is een goed voorbeeld van iemand die niet kijkt naar wat er ons verteld en opgelegd word. Het is allemaal veel ruimer dan die 117 jaar metingen en die paar eeuwen waarnemingen .
Iedereen heeft al eens een meningsverschil, dat kan niet anders natuurlijk
Persoonlijk vind ik dat pliumen op het moment wat gewoontjes zijn, ze geven gewoon aan wat we in deze periode gewoon zijn, het is pas wanneer we het zien stijgen of dalen dat we een realistischer beeld krijgen. | Gewijzigd: 19 februari 2016, 16:21 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
http://www.meteolink.nl/weerhistorie-2/weerextremen-per-maand/maart-historie/
Ik ben bang dat het er bar weinig zijn. Dat zegt niet dat het niet kan natuurlijk.. ik zie namelijk (en niet alleen hier) dat maart 2013 er elke keer bij de haren bij getrokken wordt, maar niet alleen was die maand uitzonderlijk, de voorgeschiedenis van die winter was ook anders. | Gewijzigd: 19 februari 2016, 20:50 uur, door pax
Kansen op sneeuw en noordcirculatie met omega boven groenland.
Niemand die dit gezien heeft vanavond?
Ja ja ik heb hem gezien. Ik zag JMA al met iets dergelijks hedenochtend, vanmiddag kwam UKMO en CAN ook met een Groenlandhoog en IJslandhoog, maar de moeder der modellen EC spant wel de kroon. Op +96 uur keert alles naar een winterse setting. Met op het einde van de run een Scandi Groenlandhoog verbinding, dat smaakt naar meer......
Publicatiedatum: 20 februari 2016
Weerbericht voor 20 februari t/m 26 februari 2016
Het einde van de meteorologische winter (29 februari) komt dichterbij en we liggen op koers voor het warmterecord, nu nog toebehorend aan de winter van 2007. In Nederland wordt sinds 1706 op een min of meer gestructureerde manier gemeten. Hoewel dit niet altijd op exact dezelfde plaats is gebeurd, heeft het KNMI er wel een homogene temperatuurreeks uit kunnen construeren die meteen een van de langstlopende ter wereld is. Het zegt dus wel iets als de winter van dit jaar het warmterecord zou pakken, temeer
omdat het oude record uit 2007 nog zo vers is.
Dé wegbereider van het mogelijke warmterecord was natuurlijk de decembermaand die gemiddeld bijna zes graden warmer dan normaal verliep. Daarna is er toch ook winterweer gekomen, zeker in het noordoosten van het land. De mogelijk warmste winter ooit bracht er regionaal sneeuw, flinke ijzel en enkele nachten met strenge vorst. En: helemaal zeker is het record nog niet. Zou het resterende deel van februari – en dat kan – licht winters verlopen, dan blijft het record in handen van de winter van 2007.
Bron: MAX Magazine nr. 8 2016 | Gewijzigd: 20 februari 2016, 10:38 uur, door deHelvan16
tot die tijd ander weer nieuws.
Publicatiedatum: 20 februari 2016
Weerbericht voor 20 februari t/m 26 februari 2016
Het einde van de meteorologische winter (29 februari) komt dichterbij en we liggen op koers voor het warmterecord, nu nog toebehorend aan de winter van 2007. In Nederland wordt sinds 1706 op een min of meer gestructureerde manier gemeten. Hoewel dit niet altijd op exact dezelfde plaats is gebeurd, heeft het KNMI er wel een homogene temperatuurreeks uit kunnen construeren die meteen een van de langstlopende ter wereld is. Het zegt dus wel iets als de winter van dit jaar het warmterecord zou pakken, temeer
omdat het oude record uit 2007 nog zo vers is.
Dé wegbereider van het mogelijke warmterecord was natuurlijk de decembermaand die gemiddeld bijna zes graden warmer dan normaal verliep. Daarna is er toch ook winterweer gekomen, zeker in het noordoosten van het land. De mogelijk warmste winter ooit bracht er regionaal sneeuw, flinke ijzel en enkele nachten met strenge vorst. En: helemaal zeker is het record nog niet. Zou het resterende deel van februari – en dat kan – licht winters verlopen, dan blijft het record in handen van de winter van 2007.
Bron: MAX Magazine nr. 8 2016 Tja, dat zeiden Roare en ik een maand geleden al dat die kans heel groot was. zie hier.
Tot en met gisteren (19e) staat het gemiddelde van van deze winter op 6,64 graden. Winter 2007 t/m de 28 februari op 6.56 graden. Om op de 29e (ivm schrikkeljaar) onder het wintergemiddelde van 2007 te komen moet m.i.v vandaag de resterende 10 dagen van februaridagen gemiddeld gelijk of lager dan 5,8 graden worden. Nou vandaag, morgen en overmorgen gaan we daar zeer ver boven komen zodat de alles afhangt van de laatste week van februari. | Gewijzigd: 20 februari 2016, 20:14 uur, door Ben47
Volgens EC pluim van 0u UTC een paar dagen vorst in de nachten mogelijk. Vrij veel kans op heldere nachten dus uitstralingsvorst. Ook de wind zou volgens een aantal leden waaronder de Oper en de Control naar de noordoost hoek gaan door een laag boven de Middellandse Zee en een (niet erg overtuigend) hoog boven Scandinavië. Allemaal nog in het onzekere gebied, maar wie weet nog een leuke afsluiter en een koude start van maart.
Wil het einde van februari deze winter 2015-2016 toch niet de warmste sinds begin van de metingen (1901) laten worden?
| Gewijzigd: 21 februari 2016, 11:41 uur, door Ben47
Volgens EC pluim van 0u UTC een paar dagen vorst in de nachten mogelijk. Vrij veel kans op heldere nachten dus uitstralingsvorst. Ook de wind zou volgens een aantal leden waaronder de Oper en de Control naar de noordoost hoek gaan door een laag boven de Middellandse Zee en een (niet erg overtuigend) hoog boven Scandinavië. Allemaal nog in het onzekere gebied, maar wie weet nog een leuke afsluiter en een koude start van maart.
Wil het einde van februari deze winter 2015-2016 toch niet de warmste sinds begin van de metingen (1901) laten worden?
Bekijk het positief , weer een recordje meepakken is ook weer mooi meegenomen | Gewijzigd: 21 februari 2016, 23:16 uur, door Sven
De eerste tekenen zijn al te zien:
Vanaf woensdag komt de wind vanuit het noordwesten die talrijke sneeuwbuien ons land opsturen. Later vanaf de 27ste zal de wind naar oosten draaien.
| Gewijzigd: 21 februari 2016, 19:30 uur, door Roberto Koopman