Wat ik al zei, we worden er niet nat van! (ja, ik weet het: naar het klets topic...)
But I love you anyway
Het is niet anders... Volgende winter weer beter. Eerst krijgen we een schitterende zomer met veel onweersbuien gevolgd door een prachtige herfst met veel stormen. Winter 2016/2017 wordt een ijskoude winter, alles gaat op zijn plaats vallen. Scandihogen, groenlandhogen en ruslandhogen zullen we veel mee te maken krijgen met bakken met sneeuw en veel schaatsplezier. Rond half februari wordt er een elfstedentocht gereden en hebben we een van de beste winters gehad. 2016/2017 GAAT HEM WORDEN...
Still dreaming....
zoiets?
lid 5 gfs
| Gewijzigd: 17 februari 2016, 19:15 uur, door JOHNNY123
Neerslag:
Tot donderdagmiddag geen neerslag. Vanaf 11 UTC de eerste lichte neerslag in het westen. Zal afhangen van de precieze positie van de golfjes of laagjes die ontstaan in het front. Neerslag is licht, regen met kans op natte sneeuw (Theta-w oppervlak <0). In de avond neemt, naarmate het neerslaggebied verder landinwaarts komt, de kans op droge sneeuw toe.
Het is niet anders... Volgende winter weer beter. Eerst krijgen we een schitterende zomer met veel onweersbuien gevolgd door een prachtige herfst met veel stormen. Winter 2016/2017 wordt een ijskoude winter, alles gaat op zijn plaats vallen. Scandihogen, groenlandhogen en ruslandhogen zullen we veel mee te maken krijgen met bakken met sneeuw en veel schaatsplezier. Rond half februari wordt er een elfstedentocht gereden en hebben we een van de beste winters gehad. 2016/2017 GAAT HEM WORDEN...
Still dreaming....
zoiets?
lid 5 gfs
Een stevig winter is een kwestie van tijd na al die matige winters van afgelopen jaren.... Hoe vaker een nee hoe dichterbij een ja!!! | Gewijzigd: 17 februari 2016, 22:07 uur, door Callie-P
Dit heeft niks met winter óf lente te maken. Het is, op de piek na, vrij normaal weer voor februari.
Vrij veel dagelijkse gang ook dus ik hoop dan ook op veel zon
En zoals Sepp ook al zegt, hoe de kans op een echt legendarische winter word met elke zachte winter natuurlijk ietsjes groter, óók als je de opwarming meerekent. We leven nog altijd in een zee-klimaat.. | Gewijzigd: 17 februari 2016, 23:27 uur, door pax
Modelbeoordeling:
Synoptisch gezien is dit een lastige situatie. De patronen zijn weliswaar tamelijk eenduidig, maar kleine verschillen in timing kunnen bepalend zijn voor de temperatuurdaling ten oosten van de stroming, de neerslagsoort en ook de mogelijkheid van gladheid door bevriezing na passage van de storing. In grote lijnen lijkt de neerslag zich tussen 10 UTC vandaag en 06 UTC (vrijdag) over het land te verplaatsen. Ook de neerslagintensiteit zal sterk mede bepalend zijn voor de neerslagsoort. Naar het oosten laten alle modellen deze afnemen. Voorlopig geeft Hirlam de actualiteit qua neerslag vrij goed weer, Harmonie is iets te traag.
Temperatuur:
Sterk afhankelijk van de bewolking. In het oosten kan de temperatuur voor de bewolking uit nog 1 tot lokaal 3 graden onder nul dalen. Achter het koufront waarschijnlijk nog afkoeling tot rond het vriespunt door uitstraling. Eventuele gladheid door bevriezing in het noordwesten en westen is dan ook een duidelijk aandachtspunt.
Neerslag:
In het ZW/W meest lichte neerslag. Overwegend regen en natte sneeuw.
In de avond neemt, naarmate het neerslaggebied langzaam verder landinwaarts komt, de kans op (natte) sneeuw toe. (Natteboltemperatuur lager dan 0 °C). Tegelijkertijd neemt de activiteit dan sterk af en is het de vraag in hoeverre er sneeuw blijft liggen. NESO (zowel Hirlam als Harmonie) laten pas in de tweede helft van de avond en in de nacht een echt (droog) sneeuwsignaal zien.
Cruciaal is de vraag of de laag onderin weer kans krijgt om genoeg af te koelen. We gaan er nu vanuit dat dat eigenlijk alleen in het oosten/noordoosten en evt. boven Veluwe en Limburgse heuvels kan gebeuren. In de rest van het land veel teveel bewolking om het nog te laten afkoelen.
Zicht:
Buiten neerslag goed. Tijdens sneeuwval en motregen zal het zicht afnemen naar matig, soms slecht.
In de nacht naar vrijdag kort achter de frontale zone een situatie met scherpe opklaringen, weinig wind, vocht. Achter het koufront heeft zich ook in Engeland afgelopen nacht plaatselijk mist gevormd, iets wat Harmonie en in mindere mate Hirlam in ons land komende nacht ook doet. De vraag is of het op een schaal gebeurt die Harmonie suggereert. Vaak komt Harmonie na koufrontpassages met teveel mist en St. Timing van de opklaringen is zeer bepalend voor de tijdsduur en timing van de afkoeling tegen vrijdagochtend. Overdag zou de mist toch wel weer vrij snel moeten oplossen.
dus wie weet dat het er een keer van komt,maar wanneer weet niemand.ook al is dat lastig omdat wij een net zo klimaat hebben als de engelsen.(een zee klimaat dus)maar wie weet. | Gewijzigd: 18 februari 2016, 17:39 uur, door Sven
Zeg maar rustig die van 2009 t/m 2013!
Bereikte Hellmanngetallen 2009 t/m 2013 (rechter kolom)
| Gewijzigd: 18 februari 2016, 17:42 uur, door Ben47
dus wie weet dat het er een keer van komt,maar wanneer weet niemand.ook al is dat lastig omdat wij een net zo klimaat hebben als de engelsen.(een zee klimaat dus)maar wie weet. Mij hoor je niet klagen hoor ik heb het niet op winter, kan mij in de winter niet warm genoeg zijn!
vind het sneu voor alle liefhebbers want die gun ik natuurlijk wel alle kou van de wereld!!
Nou, ik teken voor zo'n normale winter voor de volgende 10 jaar!! Hoeft van mij geen andere kwalificatie dan "Normaal" te hebben.