Deze nacht wordt het nog eens goed koud, de volgende nacht wordt het al een pak minder koud (-1, -2) omdat er bewolking is. Donderdag wordt het weer +5 ondanks zwaar bewolkt. Dus om te beweren dat het allemaal door de zon komt, is een beetje kort door de bocht
Ja, er breekt een kille natte periode aan met geregeld natte sneeuw en noordwesten wind.
But I love you anyway
Wat betreft je "zie eerdere discussie' Volgens mij heb ik al eerder een grafiek laten zien met een langjarig (1981-2010) gemiddelde voor februari en daaruit bleek dat de 2e decade (waarin we nu zitten!!) van februari gemiddeld kouder is dan de eerste en derde decade.
OK dat was de gemiddelde temperatuur. Gezien je opmerking over de zonnekracht stel ik me voor dat je eventuele invloed daarvan uit het langjarig maximum moet kunnen opmaken. Dus kijken we naar het langjarig maximum en nemen het minimum ook even mee.
En wat zien we dan? Juist, ook voor de minimum temperatuur EN voor de maximum temperatuur is de tweede decade van februari, ondanks dat de zon hoger staat dan in de eerste decade van februari, lager dan de eerste decade van februari.
Dus je "Ga me niet vertellen dat de zon nauwelijks een rol speelt half februari" beantwoord ik met te zeggen dat het niet uit de statistieken blijkt dat het invloed op het langjarige minima, maxima en gemiddelde temperatuur heeft in de tweede decade t.o.v. de eerste decade van februari.
Als bovenstaand niet aan je vraag beantwoord zou je dat dan verder willen toelichten met wat je precies bedoelt? Misschien beter in het kletstopic (al beschouw ik het onderwerp zeker niet als kletsen!!).
Wat betreft je "zie eerdere discussie' Volgens mij heb ik al eerder een grafiek laten zien met een langjarig (1981-2010) gemiddelde voor februari en daaruit bleek dat de 2e decade (waarin we nu zitten!!) van februari gemiddeld kouder is dan de eerste en derde decade.
OK dat was de gemiddelde temperatuur. Gezien je opmerking over de zonnekracht stel ik me voor dat je eventuele invloed daarvan uit het langjarig maximum moet kunnen opmaken. Dus kijken we naar het langjarig maximum en nemen het minimum ook even mee.
En wat zien we dan? Juist, ook voor de minimum temperatuur EN voor de maximum temperatuur is de tweede decade van februari, ondanks dat de zon hoger staat dan in de eerste decade van februari, lager dan de eerste decade van februari.
Dus je "Ga me niet vertellen dat de zon nauwelijks een rol speelt half februari" beantwoord ik met te zeggen dat het niet uit de statistieken blijkt dat het invloed op het langjarige minima, maxima en gemiddelde temperatuur heeft in de tweede decade t.o.v. de eerste decade van februari.
Als bovenstaand niet aan je vraag beantwoord zou je dat dan verder willen toelichten met wat je precies bedoelt? Misschien beter in het kletstopic (al beschouw ik het onderwerp zeker niet als kletsen!!).
Interessante materie inderdaad. Zelf denk ik dat bij de gematigde toenname van zonkracht je dit eerder kan merken aan de opwarming van de grond en het smelten van sneeuw. In deze periode zal de toenemende zonkracht (wat die wel degelijk doet, exponentiëel zelfs) niet zozeer zorgen voor toenemende temperaturen, daar is hij immers gewoonweg nog niet sterk genoeg voor.
Een sneeuwdek zal daarentegen wel eerder wegsmelten en de grond zal overdag waarschijnlijk minder koud zijn of blijven. Die dip in februari word trouwens langzaamaan weggepoetst. Niet bepaald een goed iets, maar oké.
Edit svenne: vorige citaat en afbeelding verwijderd | Gewijzigd: 16 februari 2016, 20:46 uur, door Sven
http://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/zonkracht
tot die tijd ander weer nieuws.
Lekker makkelijk ja. Behalve dan dat UV geen warmtestraling is. Daarvoor heb je het infrarood deel nodig.
En nu in utrecht +5. Ga me niet vertellen dat de zon nauwelijks een rol speelt half februari (zie eerdere discussie over zonnekracht).
De zon neemd zeker wel aan kracht toe.gisteren de hele dag buiten geweest aan de rivier en zelfs mijn jas los gehad. ook bij mij ga het er niet in dat de zon nog niet in kracht toe ga nemen.overigens. in de schaduw waren de steigerpalen nog wel bevroren!!
De neerslag bereikt rond 3 a 4 uur vannacht de zuidwest hoek van België.
De neerslag trekt richting het noordoosten
Tussen 11 en 12 uur komt de temperatuur boven het vriespunt, de kans op (natte) sneeuw blijft aanwezig.
Tussen 15 en 16 uur:
19-20u
Ik ben benieuwd of dit scenario uit gaat komen! | Gewijzigd: 17 februari 2016, 12:29 uur, door Stefanv
Enne, bij weinig wind en volop zon is het bij temperaturen rond nul altijd lekker! Zelfs bij ruim onder nul.
Zo en nu weer over tot de orde van de dag, ehh, bedoel nacht.
De minimum temperatuur van de afgelopen nacht (let wel Weerplaza rekent vanaf 0u, KNMI rekent vanaf 01u)
Modelbeoordeling:
Geen bijzonderheden op synoptische schaal. Grenslaag is een klein aandachtspunt. Voor komende nacht geven de modellen een vrij sterk mistsignaal. Een ander aandachtspunt is de timing van het frontale systeem en de laagjes die hierin onstaan. Hierin grote verschillen tussen de modellen. Dit heeft gevolgen voor timing van de bijbehorende neerslag donderdag later op de dag. Verder geven de NESO velden aan de voorkant van het neerslaggebied, vooral in het zuidwesten en later, tegen de avond, voor de oostelijke helft, een sneeuwsignaal. De hoeveelheden lijken vooralsnog mee te vallen.
Neerslag:
Tot donderdagmiddag geen neerslag.Hirlam en EC lopen iets voor op Harmonie en geven al om 10 UTC de eerste lichte neerslag in het westen. Zal afhangen van de precieze positie van de golfjes of laagjes die ontstaan in het front. Neerslag is licht, afgaande op de progtemps valt er in de middag regen, hoewel NESO in het zuidwesten ook een sneeuwsignaal geeft. In de avond neemt, naarmate het neerslaggebied verder landinwaarts komt, de kans op sneeuw toe. IJsregen en/of ijzel lijkt in de progtemps niet mogelijk.
Lekker makkelijk ja. Behalve dan dat UV geen warmtestraling is. Daarvoor heb je het infrarood deel nodig.
- Dat de temeratuur zo makkelijk oploopt momenteel is puur het gevolg van dat de lucht niet koud is, alleen het dauwpunt is laag -> stralingsvorst in een dunne laag.
- UV-straling zet zich bij weerkaatsing/absorbtie door een object om in infraroodstraling, dit effect wordt gebruikt in de o.a. de glastuinbouw, infraroodstraling van de zon heeft de meeste invloed op de temperatuur van het aardoppervlak. | Gewijzigd: 17 februari 2016, 13:04 uur, door john setov
But I love you anyway
Op het einde van de nacht bereikt een zwakke neerslagzone de kuststreek met daar mogelijk wat lichte aanvriezende regen of wat lichte sneeuwval. Morgen wordt het geleidelijk overal zwaarbewolkt en een zwakke storing met wat lichte sneeuw of wat lichte, aanvriezende, regen trekt zeer langzaam van west naar oost over het land. | Gewijzigd: 17 februari 2016, 14:05 uur, door Sven
But I love you anyway