De kern van dit laag trekt volgens de betreffende run over groningen in waardoor het model misschien denkt dat het beetje koude wat in het oosten zit net even voor wat winterse neerslag gaat zorgen...Iets anders kan ik ook zo niet verzinnen.. er is geen koude op de grond aanwezig , eigenlijk ookk geen echte koude in het oosten en het sneeuwgebiedje is compleet omsingeld door regen..volgens mij is het een losse (hagel) flodder
Maar goed misschien heeft iemand een betere verklaring ?
Het is i.e.g leuk dat deze kaartjes even gepost zijn dan hebben we nog een klein beetje het gevoel dat we nog wat winterse perikelen krijgen.. en de modellen ( zie de posts hiervoor) beginnen wat ruimte te geven zodat het op z'n minst weer intressant wordt om de kaarten te volgen... we zullen zien..
Met dit soort situaties met een laag wat precies over Nederland trekt moeten we de inzetternde neerslagafkoeling niet onderschatten. Met neg DP kan de sneeuwvalgrens dan zomaar tot aan de grond naar beneden worden getrokken en heel goed mogelijk dat er natte sneeuw gaat vallen en deze bij aanhoudende neerslag vervolgens in droge sneeuw overgaat. Gaat nog heel spannend worden vanaf dinsdagmiddag en het zou met niet verbazen wanneer er in het binnenland of oosten een laagje sneeuw gaat vallen! Hagel is geen optie, dat kan hooguit voorkomen in de buien bij koude bovenluchten (trog passage).
Edit Callie-p : thanks !!! Ik snap em | Gewijzigd: 8 februari 2016, 22:59 uur, door Callie-P
WRF houdt ook rekening met dit scenario
Dauwpunt
Temperatuur
| Gewijzigd: 8 februari 2016, 19:49 uur, door Stefanv
Ook het EC en Duitse HR model met de hoogste resolutie laat dit zien. Dus de kansen op sneeuw vanaf morgenmiddag zijn zeker reeel. Met name daar waar de wind continentaal wordt en in kracht afneemt (centrum laagje)
| Gewijzigd: 8 februari 2016, 20:03 uur, door Sven
Dauwpunten tussen 0 en 2 graden
Temperatuur ook tussen de 0 en 2 graden
En later op de dag/avond:
Wat ik me wel afvraag, zeker voor het westen: Zou EC te veel rekening houden met neerslagafkoeling en te weinig met aanlandige wind? | Gewijzigd: 8 februari 2016, 20:06 uur, door Stefanv
Dauwpunten tussen 0 en 2 graden
Temperatuur ook tussen de 0 en 2 graden
En later op de dag/avond:
Wat ik me wel afvraag, zeker voor het westen: Zou EC te veel rekening houden met neerslagafkoeling en te weinig met aanlandige wind?
Nee hoor, dat hebben de modellen goed in de smiezen. Als we wat lager in de atmosfeer kijken (925 tot 850hPA) dan zie je daar juist een tijd lang een aflandige wind die zelfs even de ZO tot O hoek opzoekt. Juist wanneer dan ook nog eens de wind afneemt en met het instromen van de wat koudere lucht (lagere Theta's) kan de neerslagafkoeling dan goed tot zijn recht komen. Op trogpassage in de koudere lucht en met toename van de westenwind is het weer over en uit met de sneeuw! | Gewijzigd: 8 februari 2016, 20:21 uur, door Alpenweerman
Het drama, voor de winterliefhebber, wordt in deze afbeelding pijnlijk duidelijk. Nou vraag ik me de waarde af van dergelijke grafieken van 31 daags-gemiddelden. Korte vorstperioden poets je er helemaal mee weg. Nog ff en we gaan naar jaargemiddeldengrafieken kijken en dan heeft het ineens niet gevroren in 1947 en 1963 en alle andere strenge winters omdat een jaargemiddelde nu eenmaal altijd boven nul ligt in Nederland.
Zaterdagavond trekt er opnieuw een laag over onze omgeving. Deze lijkt iets zuidelijker te koersen, al zijn dat details die zeker nog gaan veranderen.
| Gewijzigd: 9 februari 2016, 09:24 uur, door Stefanv
Maar wat ik tegen dit soort grafieken heb is dat met een lopend 31 daagsgemiddelden t.o.v. langjarig gemiddelden voor dezelfde 31 dagen korte perioden waarbij de temperatuur onder het langjarig gemiddelde is geweest wegvalleln. Naarmate de periode groter wordt genomen hoe minder indruk je krijgt over wat zich binnen die periode heeft afgespeeld. In deze grafiek zie je niet dat de gemiddelde etmaaltemperatuur in februari in De Bilt gedurende 9 dagen (bijna 1/3 van de maand) wel onder het langjarig gemiddelde lag (anomalie).
Als voorbeeld waarbij we gezien het langdurig gemiddelde (3 maanden) een zachte winter hadden (dus over dec t/m febr) neem ik 2012. De winter was zacht met in De Bilt een gemiddelde temperatuur van 4,1 °C, tegen 3,4 °C normaal. Maken we daarvan een driemaands (of 90 dagen) temperatuuranomalie grafiek van dan zijn alle drie de maanden rood! Dwz boven het gemiddelde van 3,4 die we als 0-lijn nemen. Geeft dat een juiste indruk over die winter 2012? Nee, want we hadden wel een (zeer) koudegolf in februari met bijna een Elfstedentocht. Haal je dat nog uit het wintergemiddelde? Nee. Het was immers een zachte winter en zo gaat hij de boeken in! Dat bedoel ik met vertekende beelden van grafieken waarbij over termijnen (31 dagen, 3 maanden enz) worden gekeken en niet naar de dagelijkse omstandigheden.
Naar jaargemiddelden moet je natuurlijk al helemaal niet kijken om een oordeel te kunnen geven over dat jaar.. Dan staat 1963 als koudste volledige jaar genoteerd als nr 1, maar 1947 slechts op de 64e plaats van de 115 jaren. Maar 1947 had wel de koudste Hellmannwinter, maar ook tot nu toe (ondanks de opwarming) heetste zomer!
Maar goed, nu weer over tot de orde van de dag. Het weer van vandaag. Kan spannend worden! Tot hoever gaat de temperatuur vanavond zakken bij de intense neerslag? Tot rond nul heb ik op KNMI gelezen. Blijft de sneeuw hier en daar liggen of niet? Hoe intens wordt het?
Mooie berichten van Alpenweerman en jou!!
| Gewijzigd: 9 februari 2016, 10:31 uur, door Ben47
Zaterdagavond trekt er opnieuw een laag over onze omgeving. Deze lijkt iets zuidelijker te koersen, al zijn dat details die zeker nog gaan veranderen.
Het is wel leuk want de modellen onderling verschillen nogal.
- Hirlam laat alleen regen zien voor vanavond
- Harmonie laat winterse neerslag zien ( vermoed dat ze daar natte sneeuw mee bedoelen aangezien ze voor droge sneeuwval een ander kleurtje hebben.
Ook in BE zakken de temperaturen goed, maar waar de wind uit het zuiden komt (Zuid-BE) daar stijgen ze net heel snel. Grote verschillen op kleine afstand!
Terwijl de temperatuur in het ZO van het land snel stijgt richting 10 gradent (9,7 om 14:10u), daalt de temperatuur in het ZW.
In Westdorpe reeds +3,3 graden bij een noordelijke wind.
EDIT BEN47 17:48u: In Maastricht is de temperatuur nog sneller gedaald dan dat tie snel gestegen was tot 10,7 graden. Nu is die weer 2,7 graden.
| Gewijzigd: 9 februari 2016, 17:52 uur, door Ben47
Vrij uit KNMI guidance van 18:19u.
Een aandachtspunt wordt de neerslagvorm in de nanacht en eerste deel van de ochtend. Op dat moment passeert de trog en beleven we ook het koudste moment van de dag. In de modellen zien we een signaal van natte sneeuw komen. Het signaal is het sterkst in EC en Harmonie omdat die modellen net een graadje kouder worden. Vannacht van 5 graden vlak aan zee tot dichtbij het vriespunt lokaal in het binnenland. Met name landinwaarts is natte sneeuw niet uit te sluiten, gladheidsproblemen worden daar niet van verwacht omdat de bodem vrij warm is.
Ten tijde van trogpassage woensdagmiddag zijn de temperaturen weer te hoog geworden voor natte sneeuw.
In de nacht naar donderdag is er kans op enkele geïsoleerde buien die vanaf zee binnendrijven. Als de neerslagintensiteit voldoende groot is of bij buienclustering, zou lokaal kortdurend weer natte sneeuw kunnen voorkomen. Vooralsnog is de kans erop vrij klein.
Heb enkele opmerkingen op de pluim genoteerd: