Hoewel ik geen filmer ben en ook niet veel foto's meer maak (zoals ik in het analoge tijdperk wel deed) probeer ik toch een antwoord te geven.
Of een lens een groothoek lens voor de sensor betekent, hangt af van de maat van de sensor. Die sensor kan voor die twee camera's verschillend van maat zijn, waardoor de effectieve brandpuntafstand hetzelfde is en hoeft vervolgens zelfs niet eens een effectieve groothoek zijn.
Probeer eens achter de cropfactor te komen van beide camera's (of in ieder geval de effectieve maat van de sensor). Vermenigvuldig die cropfactors met de genoemde brandpuntafstanden. Kom je daarmee in de buurt van de 50mm, dan heb je helemaal geen groethoeklens, maar een normale lens.
Overigens is de grootste sensor meestal het best. Maar hoe groter hoe duurder!
Ben benieuwd!
Een objectief met een grote brandpuntsafstand (en een kleine beeldhoek) is een teleobjectief (range 85 mm tot 300+ mm)
is een objectief met een klein brandpuntsafstand (en een grote beeldhoek) is een groothoekobjectief (range kleiner dan 35 mm)
Een objectief met een grote brandpuntsafstand (en een kleine beeldhoek) is een teleobjectief (range 85 mm tot 300+ mm)
is een objectief met een klein brandpuntsafstand (en een grote beeldhoek) is een groothoekobjectief (range kleiner dan 35 mm) Je hebt gelijk wat het laatste betreft, maar dat gaat alleen op als de sensor in de camera even groot is als de oppervlakte van de 24X36mm film zoals dat in de oude analoge spiegelreflexcamera het geval was. Lang niet alle digitale camera's zijn uitgevoerd met dat formaat sensor. Die zijn veelal kleiner. Die verhouding drukt men uit in een cropfactor. Zie verder mijn verhaal hierboven.
Full-size 100mm wordt op een 1,6 crop sensor 160mm.
32mm op een full-size sensor wordt 51,2mm op een 1,6 crop sensor. (Ongeveer de standaard 50mm dus).
Oftewel, op een 1,6 crop moet je een lens kleiner dan 32mm hebben om in het groothoek segment te belanden.
Kortom wat hierboven al gezegd is maar misschien even duidelijker uitgelegd.
Greetszzz,
M-T