Hopen dat die kerels uit engeland gelijk krijgen dan.
En Callie-p, laat je niet ontmoedigen he. Jouw stukken zijn ook altijd interessant te lezen.
Ik meen trouwens nog ergens een video te hebben gezien van het temperatuurverloop wereldwijd de komende weken en daar was ook op te zien dat west europa de koude terug in zou duiken.
Kan me niet meer herrineren hoe de video heette. | Gewijzigd: 26 januari 2016, 16:46 uur, door Wittekerst
Bij de statistieken van Nieuw Beerta zie je dat de metingen lopen vanaf 1990. Klopt. Ik verwijs daar ook onder mijn berichten dikwijls naar. Maar pas wel op met die startdata. Die niet altijd juist of niet voor alle dagen van toepassing.
Bijvoorbeeld Meetstation Deelen zou in 1951 begonnen zijn, maar pas vanaf 1961 werd er ook in de weekenden en feestdagen gemeten. Ten onrechte wordt dan wel vaak verwezen naar de jaren voor 1961 wanneer je gegevens van Deelen opvraagt. Vooral bij selecties waarbij een gemiddelde van meer dan vijf werkdagen wordt genomen heb je er tenminste twee bij met 0 graden ongeacht winter of zomer.
Hieronder de eerste decade van januari 1960
Op 1, 2 en 3 januari 1960 en vervolgens een week later opnieuw enz enz , geen metingen! (Soldaten hadden het in het weekend en feestdagen te druk met oorlogje voeren)
In de dagstatistieken (linker tabel) van vandaag 26 januari wordt voor Deelen voor de laagste maximumtemperatuur en de laagste gemiddelde temperatuur 1952 met 0 graden vermeld. Maar kijk je vervolgens in de tabel van januari 1952 dan zie je dat daar overal 0 graden wordt vermeld. Dat is natuurlijk niet de juiste weergave van de temperatuur, maar het ontbreken er van.
Dus nogmaals; OPGEPAST bij toepassen weerstatistieken.nl. Negeer alle gemiddelde gegevens uit de jaren 1951 t/m 1960 van Deelen.
| Gewijzigd: 26 januari 2016, 18:31 uur, door Ben47
Daarna koerst er een monsterdepressie op ons af
Gisteren was wel lekker in de zon!
| Gewijzigd: 26 januari 2016, 21:33 uur, door Sven
Wil ik toch graag weer eens zien !!!!
| Gewijzigd: 27 januari 2016, 10:05 uur, door Weatherman
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Onze streken liggen in dit geval in een zadelgebied waarin geen van de stromingen (koude vanuit het noorden en warme vanuit het zuiden) ons krachtig kunnen bereiken. Die koudestroming vanuit het noorden buigt boven het noorden van ons naar het oosten weg. Die warme uit het zuiden buigt ten zuiden van ons naar het westen af.
Verder dromend verplaatst het hoog boven IJsland zich naar Scandinavië (grijze onderbroken pijl) terwijl het lagedrukgebied ten zuiden van Ierland naar Italië beweegt (zwarte onderboken pijl).. Gevolg is een krachtige oostelijke Arctische stroming.
En toen werd ik wakker met een ZZW storm en +12 graden omdat het lagedrukgebied zuid van Ierland naar Zuid Engeland was gegaan.
| Gewijzigd: 27 januari 2016, 13:58 uur, door Ben47
Welk instituut verzorgt eigenlijk die indexen en houden ze ook rekening met die ssw ? | Gewijzigd: 27 januari 2016, 18:33 uur, door Ronny Clauzing
Ik zou me niet teveel op deze verwachtingen vastpinnen. Die worden net als de DMO uit de diverse runs (members) geextraheerd. Kan dus net zo "zwabberen" als het GFS model! | Gewijzigd: 27 januari 2016, 18:46 uur, door Alpenweerman
Welk instituut verzorgt eigenlijk die indexen en houden ze ook rekening met die ssw ? NCEP-NOAA /Jazeker
Zie http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/pna/nao.shtml | Gewijzigd: 27 januari 2016, 18:52 uur, door Alpenweerman