Daar ziet het voorlopig (met de 10-minuten registratie) naar uit. Opgemerkt wordt wel dat de vergelijking met Maastricht niet helemaal opgaat. Maastricht meet sinds 1906 en Eindhoven sinds 1951. Dus hoe warm het in Eindhoven was in 1918 toen Maastricht het record pakte, weten we niet. Dat probleem doet zich met tal van stations voor. De meesten meten nog maar kort in verhouding tot de Bilt (1901)
In de nieuwste run van ECMWF zien we einde komen aan de strakke westcirculatie met hogedrukopbouw boven de oceaan. GFS liet dit in vorige runs ook al af en toe zien rond dezelfde tijd. Nuja afwachten maar, kan evengoed weer verdwijnen van de kaarten
| Gewijzigd: 25 januari 2016, 20:16 uur, door Sven
Kzie dat de weercollega's ook al kaarten heeft geplaatst haha!
Edit svenne: ja klopt, maar geen temperatuurkaartje van op hoogte zal zo dadelijk nog wat meer detailkaarten posten als ze interessant genoeg zijn
Berichten samengevoegd door svenne | Gewijzigd: 25 januari 2016, 20:26 uur, door Sven
| Gewijzigd: 25 januari 2016, 20:56 uur, door Sven
Hoe zit het ook alweer met die SSW, ja die zit er nog steeds in, en de verwachting is binnen 48 uur.....dat het een feit zal zijn.
De PV zal uit elkaar worden geduwd, en zal afzwakken, althans dat is de verwachting. Het duurt dan minimaal 10 dagen voordat eea ook merkbaar is aan de grond.
Als je wilt weten hoe dit allemaal werkt en wat het eventueel voor ons kan beteken, verwijs ik je graag even naar de laatste serieuze SSW die we hadden in Dec 2012 : http://www.onweer-online.nl/forum/topic/36835/vragen-over-kaarten/
Eerst de restanten van storm Jonas voorbij laten razen, zo'n storm maakt de atmosfeer meestal vrij voor het betere werk... overigens zag ik net dat aanstaande vrijdag in Schotland aan de noordwest kust windstoten zullen zijn tot wel 200km p/uur...
Kijken we even een weekje of twee vooruit, dan zien we een opbouwend hoog boven Alaska, een Groenland hoog en een Kara hoog, dit kan alleen maar resulteren in een negatieve AO en NAO.
De indicator van een weersverandering wordt samengevat in de MJO, de meest vooruitlopende is European Centre for Medium Range Weather Forecasts EMON.
| Gewijzigd: 26 januari 2016, 01:09 uur, door Roberto Koopman
Hoe zit het ook alweer met die SSW, ja die zit er nog steeds in, en de verwachting is binnen 48 uur.....dat het een feit zal zijn.
De PV zal uit elkaar worden geduwd, en zal afzwakken, althans dat is de verwachting. Het duurt dan minimaal 10 dagen voordat eea ook merkbaar is aan de grond.
Ik hou mij op dit moment een beetje op de achtergrond aangezien ik persoonlijk de weermodellen vooralsnog geen ruimte zie geven voor een echte winter-periode.. Maar nu wil ik toch even wat kwijt: ik heb ik je al een poosje zien posten over een SSW maar ik zou graag weten waar je dit vandaan hebt want de informatie die ik krijg van met name een stratospheric forum is dat er uberhaupt geen sprake is van een SSW... en zeker al niet in de gestelde termijn.
Natuurlijk kunnen ze het daar allemaal mis hebben maar zou jij eens kunnen aangeven waar je deze informatie vandaan haalt ? of is het puur op basis van de MJO index en je eigen analyze ?
Mocht je een discussie willen volgen puur over de stratosphere dan kun je hier terecht :
https://forum.netweather.tv/topic/84231-stratosphere-temperature-watch-20152016/?page=33 | Gewijzigd: 26 januari 2016, 08:13 uur, door Callie-P
Mocht je een discussie willen volgen puur over de stratosphere dan kun je hier terecht :
https://forum.netweather.tv/topic/84231-stratosphere-temperature-watch-20152016/?page=33 De alpenweerman heeft het ook erover : https://www.alpenweerman.nl/22510-2/
Maar die waagt zich helemaal niet aan de gevolgen, als het al plaatsvind.
Edit Callie-p : Je reply verdient enige nuance wat " de alpenweerman" daar doet is een uitleg geven.. hij heeft het in geen geval erover dat er een SSW komt. | Gewijzigd: 26 januari 2016, 16:24 uur, door Sven
Twee temperatuurverlopen; de bovenste uit het noord-oosten, Nieuw Beerta en daaronde die uit het zuiden (zuidwest Brabant), Woensdrecht.
Nieuw Beerta maakt het helemaal bont. Vier dagen na vijf achtereenvolgende koude dagrecords een warmte dagrecord.
Maar ook uit het zuiden (bijna zuidwesten) komen tegenstelingen. In zes dagen van koude dagrecord -10°C naar warmtedagerecord +15°C
Hier Woensdrecht.
Bron grafieken: weerstatistieken, toevoegingen van mij.
Als jij bedoeld dat er in januari 2016 geen landelijk koude record (in De Bilt dus) geweest is. Dat klopt. Ik beweer ook nergens dat het een landelijk koude records in De Bilt is.
En ook klopt het dat per station een ander begin tijd geldt dat ze voor het eerst met metingen begonnen zijn. Dat doet ook niets aan het feit af dat het voor het betreffende station een kouderecord is. Het station kan er niets aan doen dat het KNMI niet voor alle stations in 1901 begonnen is met metingen.
Gelieve zelf ff de daggegevens (daarvan de minimumtemperatuur dus!!) van het KNMI voor de door mij genoemde stations te controleren voordat je opnieuw reageert met onjuiste beweringen. Bespaart een hoop uitleg!!
| Gewijzigd: 26 januari 2016, 15:07 uur, door Ben47
Als jij bedoeld dat er in januari 2016 geen landelijk koude record (in De Bilt dus) geweest is. Dat klopt. Ik beweer ook nergens dat het een landelijk koude records in De Bilt is.
En ook klopt het dat per station een ander begin tijd geldt dat ze voor het eerst met metingen begonnen zijn. Dat doet ook niets aan het feit af dat het voor het betreffende station een kouderecord is. Het station kan er niets aan doen dat het KNMI niet voor alle stations in 1901 begonnen is met metingen.
Gelieve zelf ff de daggegevens (daarvan de minimumtemperatuur dus!!) van het KNMI voor de door mij genoemde stations te controleren voordat je opnieuw reageert met onjuiste beweringen. Bespaart een hoop uitleg!!
Even ter aanvulling: Statistieken van de Nederlandse weerstations zijn te vinden op: https://weerstatistieken.nl/ .
Bij de statistieken van Nieuw Beerta zie je dat de metingen lopen vanaf 1990. | Gewijzigd: 26 januari 2016, 16:25 uur, door Sven
Maar die waagt zich helemaal niet aan de gevolgen, als het al plaatsvind. Er zijn diverse weersites en meteorologen in Europa/USA die op een aankomende SSW zinspelen, ik verzamel al deze informatie en de meest nuttige daarvan deel ik met jullie. Ik zou graag willen vernemen hoe het komt dat een stratospheric forum hier niet over zinspeelt. Bronnen die ik aanspreek zijn oa ukweatherforecast.co.uk, accuweather, lees oa dit eens: By P Gosselin on 24. January 2016
Despite a week of bitter cold temperatures, central and western Europe has had a relatively mild winter this year.
Other parts of the northern hemisphere, however, have not been as lucky. For example Southeastern Europe, Central and Eastern Asia have seen massive waves of bitter cold and heavy snow. Climate Depot here tallies up the damage.
Now there are emerging indications that central and western Europe may need to brace for more bitter cold and treacherous winter conditions starting in early February.
German weather and climate analysis site wobleibtdieerderwaermung here writes that leading models are looking at a sudden stratospheric warming (SSW) over the Arctic over the coming days, which in turn will very likely lead to another powerful cold wave this winter for Western and Central Europe.- See more at: http://notrickszone.com/2016/01/24/sudden-stratospheric-warming-may-bring-another-cold-spell-to-western-and-central-europe-in-early-february-models-suggest/#sthash.5mA5RkK0.odSVLCJS.dpuf
of dit artikel: ECMWF prognosis for the Arctic polar circulation 150 hPa from 23 January to 31 January 2016. The polar circulation is strongly disrupted and is dipolar. The core of the larger southern circulation lies over northern Norway and shows a strong westerly flow that leads us to expect unsettled weather. Source: www.geo.fu-berlin.de/met/ag/strat.html. - See more at: http://notrickszone.com/2016/01/24/sudden-stratospheric-warming-may-bring-another-cold-spell-to-western-and-central-europe-in-early-february-models-suggest/#sthash.5mA5RkK0.odSVLCJS.dpuf
of deze: GFS prognosis for the Arctic polar circulation 100 hPa (16,000 0m) from 24 January to 3 February 2016. The polar circulation is strongly disrupted and is dipolar. The core of the larger, right circulation lies off northern Norway and shows a strong westerly flow that leads us to expect unsettled and stormy weather. Source: www.cpc.ncep.noaa.gov/products/stratosphere/emcz. - See more at: http://notrickszone.com/2016/01/24/sudden-stratospheric-warming-may-bring-another-cold-spell-to-western-and-central-europe-in-early-february-models-suggest/#sthash.5mA5RkK0.odSVLCJS.dpuf
en als laatste is dit ook nog hoopvol:
Moreover a strong westerly drift is a good sign for a split of the jet stream. The site wobleibtdieerderwaermung writes that should the model prognoses come true, then the chances are good for the third cold snap of the 2015/16 winter in western and central Europe. - See more at: http://notrickszone.com/2016/01/24/sudden-stratospheric-warming-may-bring-another-cold-spell-to-western-and-central-europe-in-early-february-models-suggest/#sthash.5mA5RkK0.odSVLCJS.dpuf
Edit Joyce: links aanklikbaar gemaakt
| Gewijzigd: 27 januari 2016, 09:39 uur, door Joyce.s