En wat de GFS betreft al vanaf maandag. Die weet het ook niet meer op midden en lange termijn, terwijl wederom op korte termijn de vorstkansen verminderd zijn.
Hieronder de GFS van vandaag 0u UTC boven en die van gisteren 12u UTC onder.
Zolang ik het op deze vergelijkende wijze bekijk is de vorst vanaf de 12e telkens opgeschoven en na de run van vandaag 0u UTC opnieuw verschoven en nu naar de 17e.
Ja deze van vandaag ziet er op lange termijn beter uit dan die van gisteren, maar dat is lange termijn hè en daar heb ik totaal niets mee. Immers 50%kans op vorst is ook 50% kans op dooi!
Dan nog ff een opmerking voor hen die een hogedruk graag ten oosten van ons willen zien liggen. Dat geeft een zuidelijke stroming en afhankelijk van een depressie op de oceaan zelfs een cyclonale warme Z-ZW-stroming. Zelfs waneer het een anti-cyclonale stroming is, dus van ondar het hogedruk uit het ZO vandaan, hangt het er maar vanaf of de voorgeschiedenis in die Z-Oostelijke streken een koude voorraad heeft of die stroming koud zal zijn.
Oja over de lange termijn: die zal gezien de huidige situatie nog zeer veel verspringen van warm naar koud
De Bilt:
Gemiddelde blijft rond de 5 graden. Net even ook de afzonderlijke leden beken van het gfs op lt
Geef mij deze maar lid 2
jammer genoeg vrijwel nauwelijk steun maar laten we eerst maar genieten de komende dagen | Gewijzigd: 15 januari 2016, 14:05 uur, door JOHNNY123
MJO blijft in het midden hangen, en zou juist in vak 7 of 8 moeten zitten aan de buitenkant.
NAO brengt ook geen winterse vooruitzichten
Zeewatertemp veel te hoog voor dit jaargetijde, is echt minimaal 3 tot 5 graden hoger dan normaal http://www.wintergek.nl/actueel/watertemperatuur en zolang er een zuidweststroming blijft dan koelt de Noordzee niet af en zijn de kansen op strenge winters verkeken. Wel kan een warm bad voor de deur heel veel sneeuw opleveren....
Maar goed ik ga de komende dagen maar weer wat anders doen dan op de kaartjes kijken, want dit blijft voorlopig de komende tien dagen zo.... ik geef de winter uiteraard nog niet op, want Februari en Maart kunnen nog flink uitpakken. De koude is dichterbij dan we soms denken..
\
Wow...wat ziet GEM wat andere niet zien? Even kijken of dat met Alex te maken heeft.....of dat er iets aan de aziatische kant gebeurd....waardoor de vortex een zetje krijgt.
...
Zeewatertemp veel te hoog voor dit jaargetijde, is echt minimaal 3 tot 5 graden hoger dan normaal http://www.wintergek.nl/actueel/watertemperatuur en zolang er een zuidweststroming blijft dan koelt de Noordzee niet af en zijn de kansen op strenge winters verkeken. ...
(plaatje bewust laten staan)
Kunnen we ondertiteling krijgen bij je MJO kwalificatie en MJO-kaartje? Het is hier bedoeld voor iedereen, dus enige uitleg zou op prijs gesteld worden. Afgezien dat het een 15 daagse verwachting is van GFS waar ik net als bij ECWMF, GEM, JMA enz enz. geen enkel vertrouwen heb, is nadere uitleg over dat gezamelijk studieproject van alle modellen misschien wel prettig voor anderen.
Wat betreft de temperatuur van het Noordzeewater. Die is warmer dan langjarig gemiddelde ja. Maar hoe kom je aan tot 5 graden warmer? Dat maak ik niet op uit het plaatje van DMI. Zelfs de schaal loopt niet verder dan 4 graden boven/onder gemiddelde en dat is diep paars wat ik niet in het plaatje zie.
Laten we het maar houden op een afwijking van ca -0,5 tot +2,5 graden. Houd overigens rekening met een marge van 1 graad. Dat kan je waarnemen als je slechts 1 dag terug gaat waarbij je een abdrupt verschil in kleur ziet van ca 1 graad. (zie hiervoor bron onder het plaatje)
zie DMI
Kansen op strenge winters verkeken bij warme Noordzee?
Het is natuurlijk zo dat het weer bij ons beïnvloed wordt door de Noordzee bij aanlandige winden. Maar om nou te zeggen dat strenge winters bij een warme Noordzee niet kunnen voorkomen is onjuist. De temperatuur van de Noordzee is bij een ijselijke oostelijke stroming (aflandige wind) geheel niet van invloed op het weer in Nederland of België. (wel op Engeland waar men meters hoge sneeuw kan verwachten a.g.v. lakeffect). Bij die ijselijke oostelijke stroming is de Noordzee volgend en niet bepalend voor onze streken.
Maar ik zie dat je toch al weer op de plaatjes van GEM reageert en nog niet 15 dagen bent gaan slapen. | Gewijzigd: 15 januari 2016, 19:02 uur, door Ben47
Het gaat om een laagje dat al enkele dagen voor de ZW kust bleef liggen en door sommigen een Polar Low werd genoemd, hoewel het niet alle eigenschappen heeft van een Polar Low. Zo komt een Polar Low bijna altijd niet aangekondigd tot stand en blijft ook niet dagenlang liggen en bereikt zelden Nederland.
Maar goed, we kunnen over de eigenschappen blijven praten, het gaat mij om de uitkomst. Voorlopig wordt de Zuid West kust van Noorwegen geteisterd door hevige sneeuw aan de NO kant van het laagje. Rond deze tijd krijgt ook Stavanger z'n deel. En zoals gezegd, het komt onze kant op, maar de modellen zijn het nog niet eens of en waar die Nederland aan doet. Of het kans ziet de zeer koude NW sneeuw zone over de relatief warme Noordzee mee te brengen, tja...
De storm aan de ZW kant lijkt onze streken weer wel aan te doen.
Ben benieuwd!!
https://twitter.com/Meteorologene/status/688054048164036608
Maar ik zie dat je toch al weer op de plaatjes van GEM reageert en nog niet 15 dagen bent gaan slapen. De Madden-Julian Oscillation (MJO) is de grote fluctuatie in tropische weer op wekelijkse tot maandelijkse termijnen. De MJO kan worden gekarakteriseerd als een naar het oosten verplaatsen 'pulse' van cloud en regenval in de buurt van de evenaar die typisch terugkeert elke 30 tot 60 dagen. Het zo dat elke fase van de MJO een impact op de atmosfeer heeft elders in de wereld. De relatie luchtdruk en MJO is niet 1 op 1 maar bij een grote verandering heeft het wel dat effect. Fase 7 en 8 laat noordelijke hogedruk zien, dit is van zeer groot belang voor het slagen van een koudere fase in onze regio. Het duurt minstens een week voordat dit merkbaar is.
Het is een atmosferisch stromingspatroon zoals wij dat in de winter zien bij AO en NAO boven de Noordelijke Atlantische Oceaan. De MJO is echter actief boven de Indische Oceaan, Zuid Oost Azie en de W-Pac. Het is stroming met verhoogde convectie-activiteit die zich van west naar oost verplaatst. Meteorologen gebruiken ook een pluimberekening om de verwachte MJO te kunnen berekenen. Ik zou zeggen Google even op Madden-Julian Oscillation en je komt voldoende studiemateriaal tegen.
Citaat van Ben47, vrijdag 15 januari 2016, 19:00 uur Wat betreft de temperatuur van het Noordzeewater. Die is warmer dan langjarig gemiddelde ja. Maar hoe kom je aan tot 5 graden warmer? Dat maak ik niet op uit het plaatje van DMI. Zelfs de schaal loopt niet verder dan 4 graden boven/onder gemiddelde en dat is diep paars wat ik niet in het plaatje zie.
Laten we het maar houden op een afwijking van ca -0,5 tot +2,5 graden. Houd overigens rekening met een marge van 1 graad. Dat kan je waarnemen als je slechts 1 dag terug gaat waarbij je een abdrupt verschil in kleur ziet van ca 1 graad. (zie hiervoor bron onder het plaatje)
Kansen op strenge winters verkeken bij warme Noordzee?
Het is natuurlijk zo dat het weer bij ons beïnvloed wordt door de Noordzee bij aanlandige winden. Maar om nou te zeggen dat strenge winters bij een warme Noordzee niet kunnen voorkomen is onjuist. De temperatuur van de Noordzee is bij een ijselijke oostelijke stroming (aflandige wind) geheel niet van invloed op het weer in Nederland of België. (wel op Engeland waar men meters hoge sneeuw kan verwachten a.g.v. lakeffect). Bij die ijselijke oostelijke stroming is de Noordzee volgend en niet bepalend voor onze streken.Ben47 Het fenomeen "lake effect" komt niet alleen voor in Uk of bij grote meren in Canada, Japan etc...ook hier bij ons. De Noordzee beinvloed nu eenmaal ons weer type, zelfs het duingebied is van invloed...maar ook het IJselmeer en de Veluwe. Dat maakt nu juist het voorspellen van winterweer in NL zo uniek en zo uitdagend. De temp van de Noordzee is momenteel een van de warmste in jaren, zolang er geen noordelijke stroming opgang komt waardoor kouder zeewater onze richting op komt zal het wat betreft winterweer in grote delen van ons land moeilijk worden.
Berichten samengevoegd door svenne | Gewijzigd: 15 januari 2016, 22:22 uur, door Sven