Zie je vaker bij dit soort laagjes. De kleinste details zijn gewoon heel belangrijk. Eigenlijk zit het overal in het land heel erg tussen regen en sneeuw in. Hoeft maar iets te gebeuren en de neerslag kan winters worden. Durf dan ook echt niet te zeggen welk model er het beste de kijk op heeft momenteel. EC en Hirlam staan natuurlijk wel tegenover Harmonie.
| Gewijzigd: 14 januari 2016, 10:17 uur, door Sven
Regen? Smeltende sneeuw? Hagel? Of eventueel sneeuw bij jou in de straat? Laat het daar aan gans het forum weten!
(plaatje bewust laten staan, Ben47)
Bedankt svenne, dat je dit nog eens extra onder de aandacht brengt. Ter aanvulling van jou middelste kolom "relatief betrouwbaar" merk ik op dat in dit geval (dus bij een pluim waarbij de leden zowel boven als onder 0 scoren) een lichte verandering wel grote gevolgen kan hebben. Te weten Vriezen of Dooien. Ik zou bij een pluim als deze dan ook eerder praten van kans op een verschil tussen winters of niet winters weer. Maar dat dekt de lading ook weer niet want bij temperaturen boven nul kan het alsnog winters zijn met sneeuwbuien.
En het rechtse vak, ach ECMWF en andere modellen kijken nu eenmaal graag ver vooruit. Met altijd, ja altijd, het gevolg dat het bij elke run (om de 12 uur bij bijv. ECMWF en om de 6 uur bij bijv. GFS) een heel ander beeld laat zien. Dat is inherent aan LT verwachtingen waarbij het verschil tussen het maximum lid en het minimum lid op per tijdstip tot meer dan 20 graden kan oplopen. Dat alles is het gevolg van de begintoestand. Is de begintoestand al onduidelijk (zoals nu) dan hebben de modellen er vanzelfsprekend grote moeite mee de leden op één lijn te krijgen, hetgeen zelfs in jou midden deel al te zien is. We kunnen daar ijsdagen (etmaal onder nul) krijgen of zelfs geen vorstdagen en dat op zo'n vrij korte termijn.
Edit svenne: klopt, had er eigenlijk nog bij moeten zetten dat de kleine veranderingen in het middelste vak wel een groot verschil kunnen geven zoals je aangeeft
| Gewijzigd: 14 januari 2016, 11:57 uur, door Sven
of verwachten wij de winter vandaag terwijl hij op z'n vroegst zondag pas komt? Alle meest recente kaarten staan al in het topic het is wachten op de latere avond en nacht voor het echt leuk kan gaan worden (ook al is het nu al leuk uitkijken naar de buien) Straks ook weer de nieuwe runs bekijken en dan posten we ze hier zo snel mogelijk
Geloof niet dat regio EIndhoven er net tussen zit
Edit svenne: plaatje uit citaat gehaald. Gewoon nowcasten vanavond vannacht, het zijn nog steeds buien en die kunnen gemakkelijk opeens 50km elders passeren (wel nog geen garantie voor een witte wereld) | Gewijzigd: 14 januari 2016, 16:41 uur, door Sven
sssst... muistil...GFS12 loopt binnen
But I love you anyway
Edit svenne: misschien eens onderbouwen waarom deze bagger is? Of kijk je enkel op LT? GFS gaat mee met Hirlam wat betreft sneeuwkansen vannacht en komt zaterdag met mooie sneeuwkansen voor bijna gans de Benelux. Maar dat is natuurlijk bagger?!
Edit Johnny: Ik wil vooral duidelijk maken dat het gfs gewoon een onbetrouwbaaar model is. Steeds maar weer die verschillen per run... Maar het is natuurlijk wel fijn dat er veel sneeuwkansen zijn maar met deze run is die sneeuw ook weer erg snel weggesmolten met de opkomende WC. Ik hoop/denk dat de oper boveninin in het ensemble ligt.
| Gewijzigd: 14 januari 2016, 17:31 uur, door JOHNNY123
Wat een verschil met de vorige run. Bagger, bagger en nog eens bagger. Ik begin toch te twijfelen aan de betrouwbaarheid van dit model. Voorlopig maar het EC volgen
Ik denk ook dat dit een uitbijter is, die berekent 12°C voor donderdag...lol