http://www.weerplaza.nl/gdata/eps/eps_pluim_tt_06240.png
| Gewijzigd: 13 januari 2016, 00:19 uur, door Justin
Misschien is het ook goed om even de guidiance van het KNMI er bij te citeren..( nu is deze van afgelopen nacht volgens mij maar ik lees hem net pas dus misschien veranderd ze nog maar onderstaande komt aardig overeen met het verhaaltje wat ik eerder heb vertelt...
ik heb net even alle kaarten van EC bekeken voor de sneeuwval donderdag maar dat is hem nog steeds "net niet" zoals het er nu voorstaat zal het natte sneeuw zijn voor het grootste deel van het land.. maar goed wie weet
Synoptische ontwikkeling:
Aan de noordwestflank van een sturend hoogtelaag boven Scandinavie trekt donderdag een secundair hoogtelaag over ons land. Vrijdag en zaterdag blijft de stroming zowel aan de grond als op hoogte noordwestelijk en zwak cyclonaal. In de loop van het weekeinde nadert van het westen uit een noord-zuid georiënteerde hoogterug. De hoogtestroming ruimt hierdoor naar het noorden. In het gronddrukpatroon zien we dan een kleinschalig laagje van noord naar zuid over of net langs ons land zuidwaarts trekken. Na het weekeinde krijgt het hoog meer invloed. Het trekt maandag over ons aandachtsgebied oostwaarts en komt halverwege volgende week boven centraal Europa terecht. Vannaf dinsdag laat de deterministische uitvoer dan een zuidwestelijke stroming zien met aanvoer van zachtere lucht.
Modelbeoordeling en onzekerheden:
Het bovenstaande grootschalig stromingspatroon wordt voor de eerste dagen door het overgrote deel van de EPS-leden ondersteund. De kans op winterse neerslag neemt langzaam toe. Donderdag en vrijdag liggen de temperaturen echter waarschijnlijk nog net te hoog voor droge sneeuw. Vanaf zaterdag kunnen er wel belangrijke detailverschillen gaan optreden als het gaat om het gedrag van het (lij)laagje dat bij Zuid-Noorwegen ontstaat. In veel EPS-leden zien we ook een laagje of een trog zuidwaarts zakken met nog grote onzekerheid over koers of activiteit. Iets om in de gaten te houden. Voorwaardelijke kans op sneeuw neemt dan wel sterk toe, maar de neerslagkansen nemen na zaterdag wel sterk af. Begin van de volgende week komen we dan meer onder invloed van het hoog. De vraag is echter hoe lang dit stand houdt. In de periode van dinsdag 19 tot vrijdag 22 januari zien we in een toenemend aantal leden het hele drukpatroon oostwaarts opschuiven, met dus een toenemend aantal leden met een zachte oplossing.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Geleidelijke overgang naar een (vrij) koud weertype met kans op wat winterse neerslag. Na zaterdag kleinere neerslagkans.
Samenvatting EPS-periode:
Eerst nog grote kans op een koud weertype, maar in de loop van de periode toenemende kans op overgang naar een zachter weertype.
Paraaf meteoroloog: buscherUitgifte: 12/01/2016 03.36 uur LT
Source KNMI.nl
| Gewijzigd: 12 januari 2016, 23:28 uur, door Callie-P
Edit Callie-p : Ja dat denk ik ook eerlijk gezegd even afwachten maar lijkt mij
Citaat van Mrkos, dinsdag 12 januari 2016, 23:39 uur Gebasseerd op de ochtendrun neem ik aan gezien de tijd? Stefan : Gezien het tijdstip gebasseerd op de avondrun van 11 januari
Berichten samengevoegd door Callie-P | Gewijzigd: 13 januari 2016, 00:04 uur, door Callie-P
Edit Callie-p: Nee hoor de pluimen zijn helemaal niet slecht.. ze zijn behoorlijk eensgezind over de komende dagen ( koud) en daarna komt de twijfel..(hetgeen normaal is overigens)
Hieronder de laatste pluim van EC en GFS waarin je de spreiding goed kan zien..
| Gewijzigd: 12 januari 2016, 23:54 uur, door Callie-P
Ene moment is het zeer hoopvol. Dan is t zeer deprimerend. En dan word t weer hoopvol. Terwijl uiteindelijk t altijd eindigd in nog deprimerender dan mogelijk werd geacht.
Hoe zit het met "El Nino" trouwens? Of hebben we daar nog geen last van?
Edit Callie-p : Men gaat er vanuit dat El Nino heeft geen effect op de benelux, het enige wat het KNMI zegt is dat het iets natter is in het oosten hetgeen ik erg ambiteus vind aangezien onze kleine afstanden in NL. | Gewijzigd: 13 januari 2016, 09:35 uur, door Callie-P
Maar goed vanaf morgen gaan we het wel zien hoop iedergeval op sneeuw, dat hebben we hier in westen lang niet meer gezien
GFS run vandaag 0u UTC voor midden Nederland
| Gewijzigd: 13 januari 2016, 10:07 uur, door Ben47
Ene moment is het zeer hoopvol. Dan is t zeer deprimerend. En dan word t weer hoopvol. Terwijl uiteindelijk t altijd eindigd in nog deprimerender dan mogelijk werd geacht.
Hoe zit het met "El Nino" trouwens? Of hebben we daar nog geen last van?
Edit Callie-p : Men gaat er vanuit dat El Nino heeft geen effect op de benelux, het enige wat het KNMI zegt is dat het iets natter is in het oosten hetgeen ik erg ambiteus vind aangezien onze kleine afstanden in NL.
El Nino leidt tot een nat voorjaar, en volgens de Engelse Wikipedia
El Niño's effects on Europe appear to be strongest in winter. Recent evidence indicates that El Niño causes a colder, drier winter in Northern Europe and a milder, wetter winter in Southern Europe.[36] The El Niño winter of 2009/10 was extremely cold in Northern Europe but El Niño is not the only factor at play in European winter weather and the weak El Niño winter of 2006/2007 was unusually mild in Europe, and the Alps recorded very little snow coverage that season.[37]
Voor beide gevallen geldt: statistisch gezien mogen er nog geen conclusies uit worden getrokken, omdat de kans dat het 'toeval' is groter is dan 1%, ongeveer 10% namelijk. Daarom zegt het KNMI als officiële lezing: geen effecten.