https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Waar kan ik dat bijhouden? En geef de link van de sneeuwkaarten van die duitse site a.u.b | Gewijzigd: 10 januari 2016, 16:13 uur, door Stefanv
| Gewijzigd: 10 januari 2016, 17:31 uur, door Sven
Dat wordt ook vaak gezegd van GFS. En meestal door (weer)mensen die alleen naar EC kijken.
Ik probeer naar meerdere modellen te kijken en hoop dan dat ze op een lijn liggen, waardoor de kans groter is dat het uitkomt.
| Gewijzigd: 10 januari 2016, 17:32 uur, door Sven
Hopelijk laat EC vanavond het laagje wel onderdoor trekken zoals gisterenochtend..
| Gewijzigd: 10 januari 2016, 17:27 uur, door Stefanv
Dan heeft Ed Aldus heeft het mis. Gem zat er het dichtst bij met de winterprik deze week
Edit Stefanv: Laten we elkaar met respect behandelen, ik heb dan ook e.e.a. aangepast. | Gewijzigd: 10 januari 2016, 17:32 uur, door Stefanv
Edit Stefanv: Als een "weerman" zoiets zegt kun je hem beter niet al te serieus nemen inderdaad. Nu graag weer ontopic! | Gewijzigd: 10 januari 2016, 17:30 uur, door Stefanv
Hopelijk laat EC vanavond het laagje wel onderdoor trekken zoals gisterenochtend..
WRF loopt nu binnen, eens kijken of deze GFS achterna gaat lopen.
Ik denk zelf dat GFS helemaal mis zit...het is de laatste tijd niet echt een goede referentie voor het weer. De aanloop naar 4 jan had GFS het ook geheel mis met sneeuwval en ijzel.
Het gfs ga ik al helemaal niet meer serieus nemen, wat een verschillen per run!! Ukmo en GEM is wel goed
Ukmo:
Gem:
| Gewijzigd: 10 januari 2016, 18:15 uur, door Sven
Edit Stefanv: Laten we elkaar met respect behandelen, ik heb dan ook e.e.a. aangepast. GEM kwam inderdaad als eerste met de kou. Weliswaar iets aan de koude kant, maar daarna kwamen GFS en EC met kou (en toen werd het ineens serieus genomen).
De nieuwe kaarten van GEM zijn in de maak... | Gewijzigd: 10 januari 2016, 17:37 uur, door Sven
Ik denk zelf dat GFS helemaal mis zit...het is de laatste tijd niet echt een goede referentie voor het weer. De aanloop naar 4 jan had GFS het ook geheel mis met sneeuwval en ijzel.WRF gaat maar tot +72u toch?
UKMO is een stuk beter dan GFS maar ook deze laat het laag donderdag/vrijdag te noordelijk gaan waardoor wij pas later in de vorst komen.
Ik hou me hart vast voor EC straks.
| Gewijzigd: 10 januari 2016, 17:37 uur, door Sven
UKMO is een stuk beter dan GFS maar ook deze laat het laag donderdag/vrijdag te noordelijk gaan waardoor wij pas later in de vorst komen.
Ik hou me hart vast voor EC straks.
WRF gaat tot 120 uur. | Gewijzigd: 10 januari 2016, 17:39 uur, door Sven
De nieuwe kaarten van GEM zijn in de maak... gem is ijzig | Gewijzigd: 10 januari 2016, 17:45 uur, door Sven
Dit is de EC pluim van 28 december, op dit moment heerste bij de meesten van ons toch wel optimisme als je keek naar het gemiddelde. Maar in alle eerlijkheid, als je clusters maakt van de warme en koude leden, zie je gewoon dat de warme leden veruit in de meerderheid zijn. Het gemiddelde wordt gewoon enorm onderuit gehaald door een aantal leden die temperaturen van -4 tot -6 aangaven.
Daarnaast zat EC er ook niet ver naast met de sneeuwsituaties destijds. Kijk maar eens naar deze sneeuwkaart. We weten allemaal hoe dit afgelopen is. NO-Nederland sneeuw en ijzel, de rest van Nederland gewoon regen. Dit is eigenlijk perfect in lijn wat met EC voorzag een kleine week voor het allemaal zo ver moest zijn. Hieronder de sneeuwkaart waar ik op doel:
Dan nu de EC pluim zoals het er momenteel voor staat. Te zien is dat in tegenstelling tot de pluim van 28 december, de zekerheid heel groot is op korte en middellange termijn. Dit was op 28 december absoluut niet zo. Bovendien is het ook zeker niet zo dat de EC pluim slechter word, maar alleen maar beter. Enige wat nog progressie kan boeken zijn de sneeuwkansen. Die mogen nog wat omhoog.
Tot slot nog even een blik op het GEM model. Ik zag in het forum langs komen dat dit model totaal niet betrouwbaar zou zijn en bekend stond als een 'flutmodel'. Laat dit flutmodel nou net degene zijn die een aantal keren terugkwam in zijn runs met situaties die uiteindelijk ook ongeveer uit bleken te komen.
Conclusie is dus vooral dat door de opeenvolgende goede en hele goede runs van GEM, UKMO en EC we nu toch wel kunnen concluderen dat deze periode veel meer kans maakt als de vorige. Toen was EC vaak de enige die winters weer zag en waren de overige modellen (GFS, UKMO en GEM) lang niet zo enthousiast. Nu staat EC samen met andere modellen naar mijn mening veel sterker tegenover het GFS. We mogen GFS absoluut niet negeren, maar het ziet er nu toch ook stuk beter uit!
EDIT: En natuurlijk even de overige berekeningen van GFS afwachten, buiten de Oper, en zoals je ziet in de bovenstaande post: Winters en steeds meer in lijn met EC voor volgend weekend! | Gewijzigd: 10 januari 2016, 19:00 uur, door Siebenvm