Let wel op dat deze tabel alleen geldt voor midden-oost Nederland
| Gewijzigd: 8 januari 2016, 23:03 uur, door Leon Eikenaar
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Overigens zijn alle modellen van slag vanaf dag 4-5, en zullen dat de komende tijd ook blijven...
"All models are currently experiencing high sensitivity to initial (starting) conditions, and this level of volatility in outcome is not expected to improve quickly. So no solution can be considered definitive. ….And sure enough, the model chaos continues, and is expected to do so for a while".
Bericht van de BCC-weerman Ian Fergusson.
Met dank aan Sebastiaan Cobbelens vwkweb.nl
Bovenstaande is exact wat er met de modellen aan de hand is. Ze worden helemaal gek dat er geen standvastig uitgangspunt is waardoor de leden alle kanten uit schieten.
Even kort "het Model" run begint met een uitgangspunt en die heeft een bepaalt verloop, de overige leden krijgen een kleine afwijking mee en daardoor krijg je het verloop van de leden..
Nu is dat uitgangspunt zo wisselvallig als ons eigen weer en dat vinden de modellen niet leuk.
De Polarjet die is sinds 1 Januari al niet meer nuchter geweest want die zwabbert alle kanten op.. in de ene run zit ze in het noorden en dan weer in het zuiden..drukgebieden ploppen op en verdwijnen weer, vaak mega grote depressies..
ik durf bijna te beweren dat de betrouwbaarheid van de modellen misschien nog niet eens 2 max 3 dagen is..
Volgende week gaat een leuk weekje worden.. of we nou echt de winter in gaan of wederom naar een West circulatie het kan allemaal...
Dit gaat de eerste keer worden dat we eigenlijk moeten gaan nowcasten met temperaturen en luchtdruk...ach ja weer eens wat nieuws..
Misschien maar eens het kroost van Ben47 raadplegen...
edit: toch 2 kaartjes .. termijn belachelijk ver, zeker met bovenstaand verhaal.... maar ach als dit een keer lukt...haal je schaatsen dan maar uit het vet..
Hieronder het stoplicht. ik ga weer eens wat minder conservatief doen.. Oranje.. omdat het kan... of niet...
Termijn : Maximaal tot 10 dagen vanaf plaatsing
- Groen = Winter binnen de gestelde termijn
- Oranje = Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
- Oranje/rood = er is kans op winterweer maar zeker kans op ( terugkeer naar) temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn
- Rood= Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn.
1 van de volgende weers-omstandigheden kan binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig
- (stralings) vorst
- hagel
- sneeuw (nat en droog)
- ijzel
- ijsregen.
Dezelfde weers-omstandigheden als bij winterweer alleen daarbij is sprake van (bijna) elke nacht nachtvorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.
Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
| Gewijzigd: 9 januari 2016, 00:09 uur, door Callie-P
Alvast enkele leuke sneeuwkaartjes voor de donderdag, de dagen daarna passeren er ook enkele sneeuwzones.
Edit: ook even een kaartje van de 85hPa voor donderdag, dat ziet er ook al beter uit (-5 is het minimum). Ook de theta-e waardes gaan de goeie richting uit.
| Gewijzigd: 9 januari 2016, 09:20 uur, door Sven
alstublieft allemaal even deze sneeuw en tempratuurkaart
bron http://www.wintersportweerman.nl/ | Gewijzigd: 9 januari 2016, 09:53 uur, door Joyce.s
| Gewijzigd: 9 januari 2016, 11:45 uur, door Onweerfreak12
GFS van vandaag 0u UTC t.o.v. die van 12u UTC gisteren
De kou aan het begin (telkens de 12e 6u UTC) die een paar runs geleden nog op die 12e begon is steeds verder opgeschoven. Nu is ook de koude van de 13/14e verdwenen. Kunnen we ons wel gaan verkneukelen op de verwegistan leden waarvan in de pluim van vandaag er meer zijn die temperaturen onder nul aangeven, maar dat is in het zeer onzekere gebied.
(Callie-P, v.w.b. de kroosverwachting. In de laatste week van december schreef ik dat de koude na 2 tot 3 weken zou komen. Later maakte ik ervan op of na mijn verjaardag, de 15e. Mijn kroost raadpleeg ik hiervoor niet, Callie-P, wel het kroos!) | Gewijzigd: 9 januari 2016, 12:16 uur, door Ben47
| Gewijzigd: 9 januari 2016, 12:27 uur, door Ben47
Even nog een kaartje van de laatste GFS, mooie blokkade en glijbaan vanuit het noorden! Sraks gaan we nog blij zijn met de warme Noordzee die buien kan triggeren
| Gewijzigd: 9 januari 2016, 15:36 uur, door Sven
Klopt Stefan die donderdag wordt erg belangrijk, als er dan sneeuw valt is het vervolg automatisch ook veel kouder want we lijken daarna meer onder hogedrukinvloed te komen en als er dan een sneeuwdekje ligt kan het bij helder weer natuurlijk veel beter afkoelen.