Citaat van Stefanv, woensdag 6 januari 2016, 22:21 uur We bespreken gewoon de kaarten Joel. En natuurlijk hopen de meeste mensen hier op winterweer. De pluim is 50/50. Straks maar eens GFS18Z bekijken!
Comment Joel : Ik hoop ook op winterweer!! Zeer zeker
Berichten samengevoegd door Callie-P | Gewijzigd: 6 januari 2016, 22:53 uur, door Callie-P
Is natuurlijk zeer LT en zal nog wel 100en keren veranderen, maar het is een mooi begin! Weeronline gebruikt GFS als weermodel daarom veranderen ze ook wel 4 x per dag
UKMO vind ik ook niet slecht, zij laten de kou eerder onze kans op komen door een noordoostenwind.
Berichten samengevoegd door Callie-P
Ja maar die sites baseren zich vaak op het zelfde weermodel
Komende week wordt hoe dan ook spannend.. de pluim hieronder laat prima zien dat er geen enkele zekerheid is dat het dan wel koud wordt dan wel dat de temperaturen op de normale temperatuur landen ( die hoge temps lijken nu (even) voorbij)
Wat wel zo is dat er zeker een trend is en die gaat wel richting koudere temperaturen... ik ben wel optimistisch..:) ( kan niet slechter dan de afgelopen weken )
Citaat van Hans van der Pol, donderdag 7 januari 2016, 9:33 uur De pluim gaat weer al draaien naar zacht weer..Amerikaans model bijna geen vorst meer
Nee dat is niet waar misschien is hij iets zachter ( ik heb even geen GFS oude pluim)... ik denk dat de leden van GFS bijna voor 40% nog onder de nul lijn zitten...en control ( die velen toch wel volgen) die zwabbert rond de nul
Berichten samengevoegd door Callie-P
Het verdrijven van de vorst is eenduidiger geworden in de laatste runs. In de loop van de avond lijkt de vorst echt verdwenen, dit gebeurt als laatste in het noordoosten van Groningen. De ervaring leert dat deze situaties vaak hardnekkig zijn, dus voorzichtigheid lijkt in deze rode situatie raadzaam. De neerslagsoort bij het frontale systeem is een aandachtspunt, zeker voor Groningen waar vanmiddag de potentie is voor matige onderkoelde regen. Verder is nieuw in de laatste runs dat er een secundair laag zich vormt in de frontale vore nabij de noordkust. Dit zorgt voor beduidend meer wind ook op geel waarschuwingsniveau, dus dit is zeker iets om in de gaten te houden. Wat daarbij ook bedacht moet worden is dat als het secundair laag zuidelijker in de frontale vore vormt, dan kan de vorst ook langer aanhouden.
Ik ben benieuwd hoe dit vanavond zal verlopen, zomaar kan er een klein laagje ten zuiden van Drenthe ontstaan wat de oostenwind langer kan doen aanhouden en wat een zeer krachtig windveldje boven de Noordzee.
Ook ik verwacht dat het uiteindelijk overal boven de nul graden wordt, maar goed.
| Gewijzigd: 7 januari 2016, 10:10 uur, door Onweerfreak12
Ik kan niet wachten! | Gewijzigd: 7 januari 2016, 12:26 uur, door reedtimmer
In beide gevallen begint de datum links onderin met de 12e en eindigt met de 21e.
De donkere goed zichtbare kolommen geven de temperaturen onder nul aan. Hoe donkerder hoe kouder. Zwarte blokjes geven de temperatuur kouder dan -6 graden aan. Elk blokje in de kolom vertegenwoordigt ca 4,5%
Duidelijk is dat de temperaturen kouder dan -6 uit de tabel van vandaag 0u UTC is verdwenen.
De kans op vorst loopt vanaf de 14e van ca 31% op tot ca 50% (in de nachten) vanaf de 17e.
Aangetekend dat het een lange termijn betreft is en zeer onzeker is!!
Links die van vandaag 0u UTC Rechts van gisteren 12 u UTC
| Gewijzigd: 7 januari 2016, 13:05 uur, door Ben47
Schaatsen uit het vet, koek en zoopie kraampjes alvast inrichten en genoeg erwtensoep inkopen.....
Op de langere termijn zijn de onzekerheden natuurlijk nog best groot, dus koop niet te veel in......
Er gaat een verschuiving van de druksystemen plaatsvinden. Hogedruk lijkt zich stevig te gaan vestigen boven IJsland, Groenland en Scandinavië met als tegenpool een centrum van lagedruk boven Oost Europa.
Wij krijgen zo ongeveer rond de 15e deze maand te maken met een Noordelijke stroming van Arctische lucht, storingen worden langs de scheidslijn boven de Noordzee als waterdragers aangevoerd met gevolg dat er erg veel sneeuw kan gaan vallen.
Controle en Oper zitten wel onderin.
Neerslag (sneeuw) op de 17e. (GFS 06UTC tabel). De operationele geeft 233 mm neerslag ofwel 2,33m sneeuw. Natuurlijk is dit een fout, maar wel leuk.
| Gewijzigd: 7 januari 2016, 13:49 uur, door Ben47
Controle en Oper zitten wel onderin.
Neerslag (sneeuw) op de 17e. (GFS 06UTC tabel). De operationele geeft 233 mm neerslag ofwel 2,33m sneeuw. Natuurlijk is dit een fout, maar wel leuk.
Na een beetje stuiven zoals op 18 februari 1979 kan het wel hoor.....
Wellicht een idee om hier een apart lijntje voor op te zetten met betrekking tot 11-steden met info over ijsdiktes en verwachtingen, zonnevlekken, waaiwakken, route info, klunen, ijstransplantaties, Rayonhoofden, Friese termelogien "it giet oan" en dergelijke. Hier kunnen dan zowel voor als tegenstanders hun zegje doen...en eventuele voorspelingen op LT onderbouwen..
Edit: Onweerfreak12: Zie privebericht. | Gewijzigd: 7 januari 2016, 16:56 uur, door Onweerfreak12