Ik vind het allemaal mooi om te lezen en volgen maar snap er geen hout van.
Zou een bult sneeuw wel toejuichen iig. Om nu al te zeggen waar, wanneer en of er wel sneeuw zal vallen, is veeeeeel te vroeg om te zeggen. Blijf zeker het topic volgen, antwoorden zullen hier wel volgen
De bovenluchttemperaturen gaan in het merendeel van de leden ver onderuit, wat een zeer gunstige ontwikkeling is. De temperaturen aan de grond blijven in de huidige pluimen veelal boven nul, doordat we vaak te maken hebben met aanvoer over zee. De situatie die op de kaarten staat kan zeker sneeuw opleveren, maar met temperaturen boven nul smelt dat vanzelfsprekend wel weer weg.
Wat het belangrijkste misschien wel is wat ik wil zeggen, is dat het nog lang duurt voordat we MOGELIJK met de hierboven geschreven situatie te maken krijgen. Voor de afgelopen dagen hebben we ook pluimen gezien met ijsdagen voor De Bilt etc., en die zijn er ruim niet gekomen.
Hiermee zeg ik niet dat het niet doorgaat, maar wel dat ik zeker weet dat de situatie op de kaarten nog tientallen keren gaat veranderen in meer of mindere mate en in positieve of negatieve zin. De opbouw van de rug op de oceaan zit wel erg constant in de kaarten, dus we mogen zeker hopen op winters weer in (delen van) Nederland, maar diepwinters weer zit er met de kaarten van de afgelopen dagen voorlopig niet in.
| Gewijzigd: 6 januari 2016, 19:33 uur, door OnweerHoogkarspel
ik verwacht er ook niet heel veel van. waarschijnlijk is het alleemaal in een keer weg straks. maar de huidige kaarten geven echt geen kwakkel weer aan. later in de run zelfs tempraturen van -10
en dit zou natuurlijk al helemaal mooi zijn. maar waarschijnlijk veranderd dit op de korte termijn allemaal weer en krijgen ze alleen in het oosten en noorden wat kou
Berichten samengevoegd door Stefanv
Hieronder het nieuwe ENS van GFS12. De koude bovenluchten zijn een goed teken!
Ook EC12Z heeft er weer zin in! Sneeuwkaartjes volgen zo, als ze interessant zijn!
Ik ben weeral benieuwd naar de pluim van ECMWF! | Gewijzigd: 6 januari 2016, 19:56 uur, door Stefanv
Ook EC12Z heeft er weer zin in! Sneeuwkaartjes volgen zo, als ze interessant zijn!
240 uur
Het vervolg is wel echt heel mooi. Groenland helemaal onder hoge druk, koude bovenluchten gaat ons dan echt weer bereiken. maarja 240 uur....
edit jenssweerts: Wat een kaart!!! | Gewijzigd: 6 januari 2016, 20:03 uur, door Jenss
( als ik echt even wat uitleg geef zal ik dit plaatje boven in de post zetten zodat je het makkelijk terug kan vinden..)
Kijken of er sneeuw valt kan met meerdere kaarten. 1 van de kaarten die ik zelf meestal gebruik is de Theta-E kaart.
Stefan poste deze al een paar posts terug maar hieronder een uitgebreide uitleg erbij, waarvan ik de inhoud bij Johan vandaan heb maar ik heb hem iets customized zodat het iets makkelijker leest.
Hieronder het Theta-E kaartje met waardes voor volgende week vrijdag van 10 graden...
De equivalent potentiële temperatuur (Theta-e') is een mooie indicator voor verschillende luchtmassa's.
Theta-e is de temperatuur die een 'luchtpakketje' (in het geval van bovenstaande kaart afkomstig van 850 hPa) heeft als
- het eerst “zover naar boven is gebracht” dat door condensatie alle latente warmte (condensatiewarmte) is vrij gekomen
- en daarna (droog)adiabatisch (zonder energieuitwisseling met de atmosfeer) weer naar beneden (naar het 1000 mb niveau (de grond) gebracht is.
- de temperatuur
- én door het vochtgehalte van de lucht bepaald.
Met behulp van theta-e kun je onder andere verschillende luchtmassa's goed onderscheiden.
Bijvoorbeeld
Een warme sector tussen warmte- en koufront in
De warme sector is over het algemeen warmer en vochtiger dan de omringende lucht en heeft daardoor ook een hogere theta-e waarde. En een scherpe gradient in de theta-e waarden wijst dan op een front tussen 2 luchtsoorten.
Zware (onweers)buien
(Met name )'tongen' van hoge theta-e waarden kunnen (in het zomerhalfjaar) plekken zijn waar zware (onweers)buien ontstaan en optreden.
Sneeuw
Theta-e kan ook gebruikt worden bij het verwachten van sneeuw en bij convectief weer
Daarvoor heb je natuurlijk niet van die hoge theta-e waarden voor nodig, maar juist lage waarden
(Er is geen duidelijke 'drempel' maar het lijkt erop dat de theta-e op 850 hPa in ieder geval rond of liever onder 12°C moet zijn
°C = Hoogtemeter
12 = 0
15 = 250
18 = 500
21 = 750
24 = 1000
27 = 1250
30 = 1500
33 = 1750
36 = 2000
39= 2250
42= 2500
Source: www.alpenweerman.nl
Als je bovenstaande gelezen hebt is er nog een kaartje wat erg handig is voor Sneeuw en dat is het kaartje "Frost grenze"
Dat kaartje spreekt voor zich denk ik
Met deze twee kaarten kun je redelijk bekijken waar de sneeuw MOGELIJK in droge vorm kan vallen en kan blijven liggen..
( bodem temperatuur ( 10cm) wind en natuurlijk de 850hPa temp kaart spelen natuurlijk ook een rol en moet je natuurlijk ook meenemen )
| Gewijzigd: 6 januari 2016, 21:25 uur, door Callie-P
Werkelijk prachtig en ik hoef dit jaar maar 1 cadeau en dat is een stevige vorstperiode met veel schaats plezier..Sorry als dit teveel offtopic gaat maar ik lees alleen dit draadje en wil via deze weg jullie allemaal bedanken voor alle leuke uitleg over het weer(kaarten lezen is nog erg moeilijk maar met jullie uitleg is het geweldig leuk om hier iets van te leren)...(ik hoop dat bij wijze van uitzondering deze post mag blijven staan omdat ik alleen dit topic volg en ik hoop dat er snel een erg groen verkeerslicht verschijnt...aan Callie overigens een verzoekje om voortaan de term verkeerslicht te gebruiken i.p.v stoplicht...Ik krijg af en to het gevoel dat de weergoden er anders maar weer een stop van maken )
Aan alle enthousiaste posters en winterweerkaartdeskundigen nog een prachtig 2016 toegewenst!!
Het onslagpunt stond al in de kaarten. Dat we halverwege januari de winter in konden gaan. Ik ga voor 60% kans op winterweer
- Waarnemingstopic: sneeuw het bij jou, ijzelt het of vriest het, laat het dan in dit topic weten
- Winterkletstopic: wil je graag wat rustiger praten over het (komende) winterweer, doe het dan hier. Ik kan zeker ook de chat aanbevelen, altijd zeer gezellig daar
Dank voor de medewerking!
Overigens wel mooi dat de Oper en Control allebei zo laag zitten en ook GFS en de andere weermodellen erg vaak met prachtige scenario's komen. Dat maakt natuurlijk wel duidelijk dat we deze keer écht vertrouwen mogen hebben en geeft een duidelijk signaal.
Hieronder nog even de pluim met sneeuwkansen:
Is natuurlijk zeer LT en zal nog wel 100en keren veranderen, maar het is een mooi begin! | Gewijzigd: 6 januari 2016, 22:09 uur, door TimL97
Is natuurlijk zeer LT en zal nog wel 100en keren veranderen, maar het is een mooi begin!
Gfs model | Gewijzigd: 6 januari 2016, 22:12 uur, door Jenss
Edit Callie-p: Ja je hebt gelijk dat er nog niets in steen geschreven staat, maar ook de 4 a 5 graden staan niet in steen geschreven. Kijk maar naar de vorst in het noorden die volgens de modellen al lang weg had moeten zijn ( zelfs toen het korte termijn was). Geef iedereen wat ruimte om in ieder geval te fantaseren... als het niets wordt volgende week dan hebben we deze week i.e.g. wat lol gehad..
| Gewijzigd: 6 januari 2016, 22:19 uur, door Callie-P