De MJO heeft sowieso, via het uitwisselingsmechanisme met de stratosfeer, een na-ijl effct van 2 a 4 weken. Dus dat zit wel goed. | Gewijzigd: 5 januari 2016, 19:51 uur, door Sven
But I love you anyway
Van uitstel komt misschien afstel.
Nee, dat is echt te optimistisch. Het KNMI meldt al:
De detaillering in de timing hoelang de vorst in het noordoosten aanhoudt is nog uiterst onzeker. We hebben dit gezien met de prestaties van het EC van de temperatuurbeschrijving in de afgelopen dagen. Dat kan dus betekenen dat de vorst zich wat langer zou kunnen handhaven. Toch verwacht ik dat in de loop van donderdag, mogelijk in de nacht naar vrijdag de vorst verdreven zal zijn. Kijkende naar de push die op het veroorzakende systeem zit is dit onafwendbaar.
Maar natuurlijk is 6 uur langer vorst goed nieuws! | Gewijzigd: 5 januari 2016, 18:35 uur, door Justin
Het KNMI zegt (vrijwel) zeker te weten dat de kou opgeruimd wordt (de mate waarin, dat het gaat gebeuren is dus (vrijwel) zeker):
In Hirlam blijft de vorstgrens tot donderdagmiddag in het noordoosten aanwezig. Het uiteindelijke scenario hangt af van de mate waarin de koude plaklaag opgeruimd wordt.
Onderstaande kaarten laten de sneeuwval/hoeveelheid in 6 uur tijd zien.
| Gewijzigd: 5 januari 2016, 21:05 uur, door Stefanv
Onderstaande kaarten laten de sneeuwval/hoeveelheid in 6 uur tijd zien.
Wat zijn de temperaturen bij deze kaarten? Volgens mij niet heel laag toch?
Ik vermoed het niet nee. Jammer, zeker voor de kustbewoners, dat de Noordzee zo warm is. Daardoor zullen de sneeuwbuien wel heviger uitpakken maar daar heb je weinig aan als ze toch smelten, al ziet het er wel leuk uit!
| Gewijzigd: 5 januari 2016, 21:26 uur, door Sven
Bij zo'n situatie is het ook gewoon geluk hebben dat er 3 buien vlak na elkaar vallen op een gunstig tijdstip en dan kan het even wit worden.
Bij www.wetter-online.de hebben ze er ook zin in.. hieronder een linkje naar de 14dagen verwachting en die is niet verkeerd..
(eerst warmer en daarna weer kouder..)
Winter wagt neuen Anlauf
Hieronder plaats ik de vorst verwachting voor het westen van het land.. elke keer wordt de verwachting van het noordoosten geplaatst maar laten we eens de verwachting pakken die het meest gevoelig is voor hoge temperaturen Het westen dus...
| Gewijzigd: 6 januari 2016, 10:48 uur, door Callie-P
En na dooiaanval(mocht het hier echt goed slagen) staan er wellicht weer nieuwe winteraanvallen klaar, laat maar komen