Heeft iemand al helman getalletjes van Noord-Nederland ben benieuwd hoeveel het er zijn tot nu toe?
Heeft iemand al helman getalletjes van Noord-Nederland ben benieuwd hoeveel het er zijn tot nu toe?
Ik weet niet of er per provincie een Hellmann getal wordt bijgehouden maar het Hellmann getal in Nederland is nog steeds 0. Vanaf volgende week hopelijk een paar punten sprokkelen want 2 jaar geleden is het 0 gebleven en afgelopen jaar volgens mij enkele punten. Het is nu voor het eerst dat de zwarte lijn (mediaan) ook mee omhoog gaat. Die is volgens mij deze winter nog niet boven de 0 geschoten.
Deze hieronder is net nieuw, de uitloper van de oceaandepressie heeft al de neiging om te stagneren.
We kunnen zomaar weer voor de verrassingen komen te staan.
Het Hellmann getal wordt bijgehouden door Ben (waarvoor dank!), neem zeker eens een kijkje in dat topic. Er zijn al Hellmann puntjes gehaald in het noord-oosten
GFS met dezelfde inzet als EC ook vanaf de 13e sneeuwbuien vanuit noord-westen later sneeuwfront op de 14e net als EC. Nog verder Lt richting de 18e 19e komt Gfs nog met dikkere sneeuwsettings ook leuk om te zien maar laten we eerst maar naar die 13/14e toewerken, | Gewijzigd: 5 januari 2016, 12:20 uur, door Tatanka
GFS met dezelfde inzet als EC ook vanaf de 13e sneeuwbuien vanuit noord-westen later sneeuwfront op de 14e net als EC.
Klopt. Daarna lijkt het wel fout te gaan maar komt het toch weer goed, en hoe..!
Uhh, ja... Als jij het zegt...
Maar ik als eenvoudige (winter-)weerliefhebber snap natuurlijk niks van deze kaartjes. Welke tegenstrijdigheid kunnen we hier uit aflezen? | Gewijzigd: 5 januari 2016, 13:15 uur, door Kat Mandu
Nou, dat de oostenwind tot en met donderdag misschien nog wel langer duurt waardoor de transportkou uit Duitsland nog wel langer naar ons land blijft transporteren en dat de zachte lucht uit het zuiden toch moeilijker krijgt om de winter uit ons land te verdrijven, zodat de winter misschien nog dapper in stand weet te houden.
De vooruitzichten zijn nu na 1 dag al onzeker en dat is het nou juist.
| Gewijzigd: 5 januari 2016, 13:44 uur, door Sneeuwfit
Maar ik als eenvoudige (winter-)weerliefhebber snap natuurlijk niks van deze kaartjes. Welke tegenstrijdigheid kunnen we hier uit aflezen? De stippellijntjes is de data van gisteren, de lijnen die vanvandaag. Met name ENS 4 schiet alle kanten uit. | Gewijzigd: 5 januari 2016, 16:23 uur, door Sven
| Gewijzigd: 5 januari 2016, 16:23 uur, door Sven
Zijn nieuwe prognose kaartje voor januari-februari-maart is net uit en is op zijn minst veelbelovend!
Voor tekst en uitleg zie:
http://www.aer.com/science-research/climate-weather/arctic-oscillation
In GFS en GFS(P) gaat al 40-50% van de leden voor een Groenland-hoog.(EC ook volgens mij). Bij hoge druk aldaar wordt het er warmer door subsidentie (=neerdalende "warme" bovenlucht), frequente zuidenwinden in de westelijke helft en kleurt Groenland dus rood op bovenstaand kaartje. | Gewijzigd: 5 januari 2016, 17:43 uur, door john setov
But I love you anyway
Mooi is ook dat de koude tong nu eens niet op ZO-Europa is gericht. | Gewijzigd: 5 januari 2016, 17:41 uur, door john setov
But I love you anyway
Zijn nieuwe prognose kaartje voor januari-februari-maart is net uit in is op zijn minst veelbelovend!
Voor tekst en uitleg zie:
http://www.aer.com/science-research/climate-weather/arctic-oscillation
In GFS en GFS(P) gaat al 40-50% van de leden voor een Groenland-hoog.(EC ook volgens mij). Bij hoge druk aldaar wordt het er warmer door subsidentie (=neerdalende "warme" bovenlucht), frequente zuidenwinden in de westelijke helft en kleurt Groenland dus rood op bovenstaand kaartje.
Wellicht kan jij eea beter uitleggen, ik zie alleen dat de temperatuur gemiddeld gezien een aantal graden lager of hoger ligt...dat Groenland rood is gekleurd..tja de temperatuur kan schommelen van -25 naar -35 naar -20 maar dat zal geen verschil van onze winters uitmaken. Als ik kijk naar de huidoge MJO forecast dan draaft EC iets te ver door waar andere blijven hangen in 7 en 8 voor de zelfde periode. Dit is bijna zeker een winteraanval die in het verschiet zit. EC daarintegen gaat naar 2.en te dicht op de kern, is op lange termijn anti winters.