Welkom Harro!
De nieuwe (sneeuw) kaarten van GFS rond 16:45 en de EC kaarten rond 20:45.
Grts | Gewijzigd: 4 januari 2016, 14:35 uur, door Stefanv
Wat is 'niet bij het juiste eind' Het front 25 km zuidelijker is nog steeds behoorlijk nauwkeurig naar mijn mening. Ik woon nu precies op het grensvlak. Misschien woensdag in Brabant ook?
Wat is 'niet bij het juiste eind' Het front 25 km zuidelijker is nog steeds behoorlijk nauwkeurig naar mijn mening. Ik woon nu precies op het grensvlak. Misschien woensdag in Brabant ook?
Dan heb ik het vooral over de hoopvolle verwachtingen die vorige week nog op de kaarten stonden, die helaas toch weer zachter werden. Zou het nu dan juist andersom zijn, hoge verwachtingen een een koude uitkomst?.
Kijk eens naar het verloop vanaf de pluim van de 31e (onderaan).
Volg de rode peil. De kou die er in zat op de pluim van de 31e voor de 5e t/m 7e verdween in de pluim van de 1e.januari. Maar er bleef wel voortdurend veel spreiding en nu is de koude dip weer even terug in de pluim van vanmorgen (boven). Nog steeds met veel spreiding en kan de rode Operationele lijn waarop de kaarten gebaseerd zijn dus nog terugspringen.
Wat vooral van belang voor de rest van de pluim is, is het begin van de pluim. Meestal is de eerste dag zonder spreiding (zie blauwe pijl), maar op de pluim van vanmorgen is de uitgangspositie voor de rest van de pluim al onzeker. Kortom, de super dure computers van ECMWF en GFS weten met de huidige weersituatie geen raad. Verwacht het dan ook niet van ons.
(wel kan ik je zeggen dat al enige tijd geleden het kroos op de singels en sloten een winterinval in de 2e helft van januari laten zien...op of na mijn verjaardag)
pluimen voor midden Nederland!
| Gewijzigd: 4 januari 2016, 17:16 uur, door Ben47
Welkom Harro.
Om deze vraag te beantwoorden, stel ik voor deze link even te volgen.
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/43107/winter-discussietopic-20152016/465794/
Hoe hoger de AO en NAO, hoe steviger de weststroming, en hoe minder kans op winter. Als de AO/NAO negatief wordt, betekent dat een grote kans op winter.
In de pluim zie je dat ook terug, er is immers kans op winter.
Kijk eens naar het verloop vanaf de pluim van de 31e (onderaan).
Volg de rode peil. De kou die er in zat op de pluim van de 31e voor de 5e t/m 7e verdween in de pluim van de 1e.januari. Maar er bleef wel voortdurend veel spreiding en nu is de koude dip weer even terug in de pluim van vanmorgen (boven). Nog steeds met veel spreiding en kan de rode Operationele lijn waarop de kaarten gebaseerd zijn dus nog terugspringen.
Wat vooral van belang voor de rest van de pluim is, is het begin van de pluim. Meestal is de eerste dag zonder spreiding (zie blauwe pijl), maar op de pluim van vanmorgen is de uitgangspositie voor de rest van de pluim al onzeker. Kortom, de super dure computers van ECMWF en GFS weten met de huidige weersituatie geen raad. Verwacht het dan ook niet van ons.
(wel kan ik je zeggen dat al enige tijd geleden het kroos op de singels en sloten een winterinval in de 2e helft van januari laten zien...op of na mijn verjaardag)
Alvast gefeliciteerd Ben.
Ik raak steeds meer overtuigd van het Kroos verhaal...dit zal de komende jaren wellicht meer inzichten geven. Top dat je de pluim verandering steeds bijhoudt, het is zeker een feit dat deze onzeker is naar mate de invloeden van onberekenheid. Al dagen speculeren we op een omslag vanaf 4 - 6 januari. Laten we nog even de verwachtingen afwachten over drie dagen wellicht slaat de winter dan alsnog toe. | Gewijzigd: 4 januari 2016, 17:17 uur, door Roberto Koopman
Harmonie heeft de vorstgrens actueel het beste te pakken. Actueel zien we dat de vorstgrens de neiging heeft om zuidelijker te komen, iets wat de komende uren juist niet is wat de modellen ons doen geloven. De komende uren is het toch van belang om te kijken of de vorstgrens daadwerkelijk iets noordelijker komt te liggen, omdat anders het noorden van Gelderland, de Noordoostpolder en de Kop van Noord-Holland te maken kunnen gaan krijgen met ijzel.
| Gewijzigd: 4 januari 2016, 17:24 uur, door Onweerfreak12
(om 12 uur 's middags)
Berichten samengevoegd door jenssweerts
Volgens mij zit er niet heel veel onzekerheid in het begin van het model maar ligt de grens tussen twee lagen precies rond regio midden en is de resulutie te laag, het grote plaatje (van het halfrond) klopt al een tijdje wel behoorlijk goed.
Anyway de GFS begint nu om 138 uur een hoge druk gebied te vormen bij New Foundland, die er op 144 uur bij de vorige run 6 uur eerder nog niet in zat, een verassing op 6 dgn dus....
Kleine update van mijn kant,
Vanavond en vannacht ijzel in het noorden en noordoosten van Nederland!
De laatste restjes van het oude front lossen boven het noordoosten van Nederland op en hebben we even te maken met droge periodes. Plaatselijk kan er nog een (licht) buitje voorkomen. In het noordoosten ligt de temperatuur al enige tijd onder 0. Vorstgrens ligt nu op Stavoren-Heino-Enschede. Echter loopt de warmte ondertussen in op 800 meter hoogte. Vanavond is de vorst op deze hoogte geheel het land uit. Dit heeft grote gevolgen!
Vanavond trekt opnieuw een gebied met regen/buien over het land heen. In het noorden en noordoosten zal dit ijzel of eerst nog (natte) sneeuw opleveren. Op uitgebreide schaal kan het dan spekglad worden gezien de grondtemperatuur onder het vriespunt ligt.
De gladheid in het noordoostelijke deel van Nederland houdt tot woensdagochtend aan!
| Gewijzigd: 4 januari 2016, 18:01 uur, door Leon Eikenaar
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Volgens RTL weer gaat het na woensdag de temperatuur omhoog | Gewijzigd: 4 januari 2016, 18:34 uur, door Weatherman
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
De GFS oper kaarten zijn niet echt interessant. Het ensemble van het 850hPa-vlak wel! De bovenluchten lijken flink te gaan afkoelen.
Ook EC laat koude(re) bovenluchten zien op termijn.
Op 2 meter hoogte helaas redelijk hoge temperaturen. In Nederland en België waarschijnlijk winterse buien, in de Ardennen sneeuw.
| Gewijzigd: 4 januari 2016, 19:58 uur, door Stefanv