Vandaag:
In de provincie Groningen en het noordoostelijke deel van Drenthe is het op veel plaatsen glad door ijzel. In de loop van de middag wordt het weer droog.
In het noordoosten van Friesland is de code oranje beëindigd, maar geldt nog wel code geel.
Vannacht en morgen:
Komende nacht en maandagochtend kan het in dezelfde gebieden glad worden door sneeuw. Tevens is er eerst nog een kans op ijzel.
De temperatuur , Windkracht en Gevoelstemperatuur
Er staat een vrij krachtige wind tot 5 in het noord-oosten en op de Wadden 6/7 Bft.
Dat geeft een lage gevoelstemperatuur vooral in het uiterste noord-oosten van het land.
| Gewijzigd: 3 januari 2016, 10:43 uur, door Ben47
Dat is niet leuk om te zien... Nog een 'klein' stukje naar het westen en kassa!
edit jenssweerts: gelieve niet te vloeken ook al kan ik begrijpen dat het frustrerend is.
| Gewijzigd: 3 januari 2016, 13:15 uur, door Jenss
Droomgeval? Jawel!
Houdbaarheiddatum? Tot de run van 12 UTC!!
Maar toch leuk kaartje!!
EC
GFS
De nieuwe gfs run loopt nu weer. Benieuwd waar die mee gaat komen
De AO index blijft ook daarbij nog steeds (!) negatief
De NAO gaat ook negatief maar in iets mindere mate
| Gewijzigd: 3 januari 2016, 16:48 uur, door JOHNNY123
Geldig vanaf 3/01/2016 21u tot 4/01/2016 07u
Provincies: Luik, Luxemburg
Motivatie: Deze nacht gaat in de Hoge Ardennen de regen over in smeltende sneeuw of sneeuw die tijdelijk kan blijven liggen. | Gewijzigd: 3 januari 2016, 19:05 uur, door Justin
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Vanavond lijkt er een aardige sneeuwkans te zijn voor noordoost Nederland, je ziet nu ook een dik front afkomen uit het zuidwesten. Nu voorspellen de modellen wel dat dit wat zal gaan afzwakken maar met opglijding over een koude plaklaag weet je maar nooit. De eerste neerslag zal waarschijnlijk nog als ijzel vallen maar door neerslagafkoeling en een afkoelende bovenlucht zal de neerslag steeds meer in sneeuw overgaan. Ik zit er hier in belgie nu middenin en ik kan je zeggen dat de neerslag behoorlijk intensief is en dat de temp. door neerslagafkoeling gedaalt is van 8 naar 5 graden. De korte termijn modellen zijn allemaal vij koud terwijl ec en gfs nauwelijks vorst laten zien, die zitten er nu dus al behoorlijk naast. Persoonlijk houd ik hirlam aan aangezien de er vanmiddag perfect op zat.
Dit is het koudste kaartje dat ik kon vinden van hirlam voor 9 uur in de ochtend morgen. De vorstgrens lijkt tot enschede te komen en daar te stagneren(ook harmonie geeft dit aan, al laat harmonie de vorstgrens daarna terug langzaam naar het noorden lopen), opvallend is ook dat hirlam in tegenstelling tot de andere modellen geen dooi geeft op dinsdag. Persoonlijk denk ik da dit wel eens zou kunnen kloppen.
Dan even de lange termijn, nog steeds geven gfs en ec op 200h een groenlandblokkade waardoor we steeds meer aanvoer uit het noordwesten krijgen. Dit levert geen winter met ijsdagen op maar wel een vuil weertype met sneeuwkansen. Omdat dit blijft terug komen acht de kans hierop vrij groot al zullen de details bepalen of we kou krijgen of dat het toch weer tegenvalt.
ik ben zeer benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen de komende periode.
ik ben zeer benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen de komende periode.
hahah prima, als het na de 15 maar verander naar zuidelijke stroming over de alpen met de nodige sneeuw, ik ben de 23e in val gardena...... Sorry on topic