En HIER nuchter blijven!
Goed als we dan toch nuchter willen blijven.. ( al verwacht ik dat de meesten dat morgen avond niet helemaal zijn ) dan moeten jullie wel de volledige set van NAO en AO gebruiken.
De kaart die "de friese weerman" gepost heeft is de kaart met de 'geobserveerde" index en een (stukje) van de andere leden.. Maar pak je de gehele forecast van de NAO index ( die is er in 7, 10 en 14 dagen) dan krijg je ineens een heel ander plaatje en "verwacht men" dat deze pas over 14 dagen richting negatief gaat..
Bedenk wel dat we voor een negatieve index een hogedruk boven ijsland moeten krijgen.. met het enorme huidige laag zit dat er voorlopig niet in...
( Voor een negatieve NAO index moet er een hoog boven Groenland/ijsland zijn en een laag boven de Azoren die er vervolgens voor zorgt dat de West circulatie tot een halt wordt geroepen en als vervolgens ALLE gebiedjes op exact de juiste plek liggen dan pas krijgen we winter..gebeurt dit niet dan kan de NAO zo negatief zijn als ze wil.. maar dan hebben wij gewoon geen winter...
Eerst even de NAO index zoals deze nu is.. ( positief)
De AO laat ik hier even buiten beschouwing aangezien het "negatief" worden van de AO index gevolgen KAN hebben voor de NAO index.maar dat laat de NAO index nog niet zien...
| Gewijzigd: 30 december 2015, 19:49 uur, door Callie-P
Edit Callie-p: klopt normaal moet het daar zo rond de min 50/40 zijn maar als gevolg van dat enorme lagedruk gebied (zie mijn openings post is het tot 30 graden "warmer" dan normaal.. | Gewijzigd: 30 december 2015, 20:06 uur, door Callie-P
| Gewijzigd: 30 december 2015, 20:23 uur, door Jenss
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
De volgende kans is zondagavond:
Door tijdgebrek verder niet gegekeken naar de parameters.
Vooral voor NO Nederland een koude run van EC12Z
Groningen:
Maandag kan er in totaal 7cm sneeuw vallen daar(niet op de afbeelding te zien).
Berichten samengevoegd door Callie-P
Groningen:
Maandag kan er in totaal 7cm sneeuw vallen daar(niet op de afbeelding te zien).
Hier voor Twente de lange termijn op yr.no
Aussichten: Januar beginnt turbulent
Het gaat allemaal heel erg kiele kiele worden.. en zoals de runs er nu uit zien gaat toch echt alleen Noord/Oost Nederland een vorm van Sneeuw krijgen... De rest krijgt volgens mij gewoon regen en misschien wat natte sneeuw..
Maar het enige stukje wat kans heeft op een wit landschap blijft volgens mij gewoon het Noorden/oosten van Nederland.
Of er een IJsdag gaat komen in het Noorden durf ik zelfs te betwijfelen.. het zal ervanaf hangen of de sneeuw doorzet en hoe snel het hoog zich laat wegduwen..
De 850hPa kaart is gewoon weg niet koud genoeg...( temperatuur op 1500mtr) ( maar net onder nul !!!)
De frostgrenze ( oftewel op hoeveel meter het kan vriezen)
Neerslagkaartje..( is 1 dag later maar wel de mooiste)
Even weer wat om naar uit te kijken...een paar post terug schreef ik dat NAO over 14dagen negatief denkt te gaan.. Kijk hieronder de kaart van GFS voor 15 januari...( gaat natuurlijk veranderen... maar goed alles blijft in beweging...)
| Gewijzigd: 30 december 2015, 22:35 uur, door Callie-P
Edit Callie-p : zie mijn post hierboven ( of zelfs mijn openings post)
(ik heb hieronder een paar posts naar het Klets-topic verplaats aangezien er voldoende gereageerd is op deze vraag | Gewijzigd: 30 december 2015, 22:41 uur, door Callie-P
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
De kaart die "de friese weerman" gepost heeft is de kaart met de 'geobserveerde" index en een (stukje) van de andere leden.. Maar pak je de gehele forecast van de NAO index ( die is er in 7, 10 en 14 dagen) dan krijg je ineens een heel ander plaatje en "verwacht men" dat deze pas over 14 dagen richting negatief gaat..
Ik kan je berichten normaal zeer waarderen, maar hier zit je er volgens mij even naast. Om de huidige verwachting van de NAO-index te zien is de bovenste grafiek de enige relevante. Deze laat de geobserveerde NAO-index zien (de zwarte lijn) en de verwachtingen van 11 ensemble-leden (de rode lijnen). De andere 3 grafieken laten zien hoe de NAO-index resp. 7, 10 en 14 dagen eerder verwacht was voor de desbetreffende dag. De tweede grafiek laat dus bijvoorbeeld zien hoe de NAO-index van vandaag verwacht was op 23 december, en hoe de NAO-index van 6 januari vandaag verwacht wordt. De blauwe lijn is het gemiddelde van de 11 ensemble-leden, de rode lijnen zijn de volledige bandbreedte van het ensemble en het gele vlak is de bandbreedte waarbinnen gemiddeld ongeveer twee derde van de ensemble-leden vallen. De zwarte lijn is net als in de eerste grafiek de werkelijk geobserveerde NAO-index. Het getal rechtsboven geeft aan in hoeverre de verwachte en de geobserveerde NAO-index overeenkomen. Als er 1 zou staan zouden deze perfect overeenkomen, zou er 0 staan dan is er geen enkele relatie. Uiteraard zit het in de praktijk altijd ergens hiertussenin. Je ziet hier dus ook duidelijk dat 7 dagen van tevoren de NAO-index beter verwacht wordt dan 10 dagen van tevoren, en 10 dagen van tevoren weer beter dan 14 dagen van tevoren (logisch ook).
Maar als je alleen wilt weten wat op dit moment de verwachting is van de NAO-index, dan hoef je alleen naar de rode lijntjes in de bovenste grafiek te kijken.
Ik kan je berichten normaal zeer waarderen, maar hier zit je er volgens mij even naast. Om de huidige verwachting van de NAO-index te zien is de bovenste grafiek de enige relevante.********tekst*********** je alleen naar de rode lijntjes in de bovenste grafiek te kijken.
Dank voor je reactie.. maar het is echt een verwachting..
kijk maar naar het onderstaande plaatje.. daarin zie je dat de verwachting doorloopt tot midden Januari.
Eigenlijk zegt de titel van het grafiekje het al.. forecast... vind ook wel dat de schaal wel iets anders zou mogen zijn.. maar ja.
Je ziet overigens ook dat de periode voor 1 januari exact overeenkomt met alle tabellen..( zwarte lijn)
Wat welk klopt is dat de verwachting 10dagen uitgaat van de afwijking de dag ervoor in de 10dagen forecast .. dat verklaart het verschil tussen de tabellen voor vandaag.
Hieronder de verwachting in staafjes..en daar zit een afwijking in gebasseerd op de verwachting een dag daarvoor. ( volgens mij is dat ook wat jij bedoelt)
Leuk puntje !! Mocht je nog meer erover vinden en ik er toch naast zitten dan hoor ik het graag | Gewijzigd: 30 december 2015, 23:19 uur, door Callie-P
kijk maar naar het onderstaande plaatje.. daarin zie je dat de verwachting doorloopt tot midden Januari.
Eigenlijk zegt de titel van het grafiekje het al.. forecast... vind ook wel dat de schaal wel iets anders zou mogen zijn.. maar ja.
Je ziet overigens ook dat de periode voor 1 januari exact overeenkomt met alle tabellen..( zwarte lijn)
Wat welk klopt is de verwachting in het verleden dat klopt wel wat je zegt,, maar alle 3 de tabellen zeggen ook iets over het " te verwachten"Ik gebruik liever die van Kyle, aangezien je dan iig 4 ENS ziet die een forecast afgeven.Ook is goed te zien hoe de voorspelling vandaag ten opzichte van gisteren was.
| Gewijzigd: 30 december 2015, 23:25 uur, door Sven