Het zal dan orografisch,warmteadvectie,en dagelijkse gang getriggerde onweer zijn. Iets wat modellen maar moeilijk op pikken, zijn lastige triggers namelijk. Met meer windschering zie je de modellen wel vaker mee gaan. Tis maar net waar nog de convectieve tempratuur gehaald wordt. Die ligt zon beetje tegen de 24graden aan, en dan moet de boel nog goed liggen in orografisch gebied. Mocht zon buitje onstaan dan is zeer lokaal weer wateroverlast mogelijk. Die buien kunnen dan ook nog even flink tikken>>> Cape is namelijk wel redelijk nog 1000-1500 j/kg zowel in Gfs en wrf. Maar de schering laat zoals afgelopen dagen meer het geval was, te wensen over (net aan 10kts windschering).
Tis echt wachten op de grote jongens, en die komen regelmatig alweer terug in de kaarten. Maar het blijft allemaal Lt nog vooral de periode rond 22-25mei laat Gfs telkens wel een Cape bom zien.
Het liefst zie je die in een termijn van 5dagen verschijnen.
Mvg en een fijne dag Tatanka | Gewijzigd: 12 mei 2016, 08:49 uur, door Tatanka
Vandaag verwachten we in de zuidelijke landshelft veel bewolking en eerst lichte, later matige buien met kans op onweer. In het noorden is het eerst droog met zon en sluierwolken. Geleidelijk verschijnen er meer stapelwolken en is er ook daar kans op een plaatselijke bui. In de late namiddag is een donderslag niet uitgesloten
er zijn op het moment een paar stevige buien zich aan het ontwikkelen boven Duitsland die west-noord-west gaan. Die zullen dan later in de middag Belgie bereiken en misschien het noorden van Luxemburg. Verder blijven denk ik de kansen voor Nederland uit. Heel misschien het zuiden van Limburg mochten de buien boven Duitsland heel groot worden. maar er is geen sprake volgensmij van een code oranje. Verder zien we nog linksonder een bui boven het noorden van Frankrijk hangen maar die zal waarschijnlijk binnenkort de zee op gaan.
Vandaar dat er ook staat piep kleine kans, staat boven in mijn bericht...maar wou hem toch even vermeld hebben. Want er is toch nog zon 1000-1500 j/kg beschikbaar. boven de benelux dus als ze gaan dan is het meteen zeer lokaal waterovelast en leuk geratel mogelijk.
En de grootste kansen als we dan al in kans termen praten binnen deze kleine kans, zijn voor het zuiden-zuid-oosten van belgie. Iets wat totaal niet met die windkaart van nederland heeft te maken.
Mocht ik 1 dezer dagen wat meer tijd hebben, dan zal ik weer eens een apart topic openen met verschillende types onweer. En ook met verschillende triggers en dymische kant. | Gewijzigd: 12 mei 2016, 13:31 uur, door Tatanka
Vandaar dat er ook staat piep kleine kans, staat boven in mijn bericht...maar wou hem toch even vermeld hebben. Want er is toch nog zon 1000-1500 j/kg beschikbaar. boven de benelux dus als ze gaan dan is het meteen zeer lokaal waterovelast en leuk geratel mogelijk.
En de grootste kansen als we dan al in kans termen praten binnen deze kleine kans, zijn voor het zuiden-zuid-oosten van belgie. Iets wat totaal niet met die windkaart van nederland heeft te maken.
Mocht ik 1 dezer dagen wat meer tijd hebben, dan zal ik weer eens een apart topic openen met verschillende types onweer. En ook met verschillende triggers en dymische kant.
oke haha ik ben een onweer liefhebber maar van pulse onweer heb ik nog nooit gehoord. Ik ken idd de buien die boven je neus ontstaan en na 10 minuten weer weg zijn maar ik moet ook nog veel leren (ben pas 13 jaar). Die Nederlandse windkaart was voor kleine buien die misschien net de Nederlandse grens bereikten vanaf Duitsland want ik woon zelf redelijk dicht bij de Duitse grens dus die kans kan er dan wel zijn denk ik. Verder is voor nu de wind wat gunstiger gedraaid dus de kans is iets wat groter voor mij maar ik verwacht verder niets.
oke haha ik ben een onweer liefhebber maar van pulse onweer heb ik nog nooit gehoord. Ik ken idd de buien die boven je neus ontstaan en na 10 minuten weer weg zijn maar ik moet ook nog veel leren (ben pas 13 jaar). Die Nederlandse windkaart was voor kleine buien die misschien net de Nederlandse grens bereikten vanaf Duitsland want ik woon zelf redelijk dicht bij de Duitse grens dus die kans kan er dan wel zijn denk ik. Verder is voor nu de wind wat gunstiger gedraaid dus de kans is iets wat groter voor mij maar ik verwacht verder niets.
Daar is deze forum ook voor om te leren.... leuk om te zien dat je intresse heb op zon jonge leeftijd.
In het algemeen:
Persoonlijk vind ik dat men best wel een beetje moeite kan doen, om je in de kansen te verdiepen.. Zodat je weet dat een kans hoe klein of groot (want ook die kunnen heel goed ogen, maar door het minste om zeep geholpen worden). En dat kan al met een middagje struinen op het internet.
Ps voor alle leden : Heb vragen over het weer, dan kan je altijd eens in de chat kijken. Daar zitten regelmatig bijna elke dag wel leden in. Al dan niet over kansen te praten dan wel gewoon even leuk kletsen.!!.
Hier een leuk stukje over pulse onweer en verschillende types onweer, mischien kan je daar al wat mee: | Gewijzigd: 12 mei 2016, 16:51 uur, door Tatanka
Nu uit het niets een klein onweersbuitje boven Limburg (Nederland) op de radar duurde het 3 foto's totdat hij al donkerblauw en rood werd. dit is een verwachtings plaatje (eerste plaatje dus dit tijdstip) omdat ik op het actuele plaatje het plaatje van een uur geleden krijg.
Daar is deze forum ook voor om te leren.... leuk om te zien dat je intresse heb op zon jonge leeftijd.
In het algemeen:
Persoonlijk vind ik dat men best wel een beetje moeite kan doen, om je in de kansen te verdiepen.. Zodat je weet dat een kans hoe klein of groot (want ook die kunnen heel goed ogen, maar door het minste om zeep geholpen worden). En dat kan al met een middagje struinen op het internet.
Ps voor alle leden : Heb vragen over het weer, dan kan je altijd eens in de chat kijken. Daar zitten regelmatig bijna elke dag wel leden in. Al dan niet over kansen te praten dan wel gewoon even leuk kletsen.!!.
Hier een leuk stukje over pulse onweer en verschillende types onweer, mischien kan je daar al wat mee:
Inderdaad Tatanka! Erg leuk om te zien dat iemand op zo'n jonge leeftijd al intresse heeft in het weer. Als je meer wilt leren over het weer, staat op mijn site ook aardig wat informatie over. http://www.art-of-thunders.nl/weer-info/
Even on-topic: Boven en nabij Limburg al enkele leuke buitjes. Soms met wat onweer erin.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Het is weer midden-Limburg die wat buitjes met onweer erin over zich heen krijgt, net zoals gisteren.
Ik ben 14 (bijna 15) en al bijna heel mijn leven gek op het weer! (vooral noodweer) Ik volg onweer-online elke dag, het is echt mijn lievelings site!
Van harte welkom op het forum van Onweer-Online. Ik was toen ook 14 jaar oud toen ik mijn account had aangemaakt. Is alweer zeven jaar geleden, in 2009. Hier is ook een grote liefhebber van onweer!
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013
Het is een beetje verstopt onderaan het forum, hier is de link.
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013
Klik hierboven op Forum en je ziet per onderdeel waar je daaraan gerelateerde foto's en video's kunt plaatsen.
Dat zijn 7 mogelijkheden,
1 voor onweer,
4 x voor de seizoenen,
1x voor NIET- onweer/- seizoengerelateerd,
1x voor NIET-weergerelateerd.
Bovendien kan je meedoen aan de fotowedstrijd.
Edit 17u: ondertussen is code oranje niet meer van kracht. Code geel is nog van toepassing in dezelfde provincies
| Gewijzigd: 13 mei 2016, 17:06 uur, door Sven
Gfs toont dit en Wrf ook Ec kan ik niet inzien momenteel.
De komende dagen kom ik hier nog op terug.
Mvg Tatanka