Foto van vanmiddag 16:45 in de polder tussen Geervliet en Spijkenisse. Waar het onweer vandaan komt was weinig te zien. Wel betrok het ineens
Ik zie heel voorzichtig een nieuwe actievere bui onstaan ten zuidwesten van de 'oude' bui.
Bron: http://nl.blitzortung.org/live_lightning_maps.php?map=16
Ik zie heel voorzichtig een nieuwe actievere bui onstaan ten zuidwesten van de 'oude' bui.
Bron: http://nl.blitzortung.org/live_lightning_maps.php?map=16
Idd nieuwe bui met zeer veel ontladingen. Hier is mijn oog ook op gevallen.
Een stukje uit de nieuwe KNMI Guidance:
Neerslag:
Bij de hoogtetrog die nu boven het zuiden ligt buien, lokaal met onweer. Zeeland heeft een effectieve shear van 30-35 kn en daar zien we ook de zwaarste buien met hagel. Vanavond slechts langzaam afnemende buienactiviteit bij de hoogtetrog. De Franse buien lijken uitgedoofd te zijn voordat de volgende trog ons land bereikt. Morgenmiddag vooral in het oosten nog een geisoleerde bui, singlecel modus met weinig effectieve shear.
Klimaat verandert, het hoeft ten opzichte van een aantal jaar geleden niet meer heel warm te zijn om onweer te verwachten, vandaag was het niet bloedheet maar had het onweer wel verwacht ten opzichte wat sommige weersites voorspelden met geen info of deels. Dat van vroeg in het jaar dat valt wel mee, een aantal jaar geleden was er ook onweer in de maand februari toen er sneeuw lag. Niets is zo veranderlijk als het het weer. Er was kans op onweer vandaag!
Onweer kan in elk jaargetijde voorkomen omdat niet alleen de temperatuur op 1,5 meter van belang is, maar ook de temperatuur van de bovenlucht. Beslist niet allesomvattend, maar ff voor het gemak een handvat, is dat het verschil tussen de temperatuur op 1,5 meter en die op 500 hPa (standaard 5574m) 40 graden of meer moet zijn. Dat is maar heel simpel één voorwaarde en die alleen geeft geen zekerheid op onweer! Het kan!
Het heeft verder helemaal niets met klimaatverandering te maken. Mijn jeugd ligt heel ver achter mij en toen onweerde het ook in de winter in Nederland!
| Gewijzigd: 12 april 2016, 21:47 uur, door Ben47