Als de zon/maan van positie veranderen kan men zoiets niet stil houden (alu hoedje opzetten) want ook de sterren veranderen dan van positie en dan zouden niet alleen de Inuit het er over hebben maar ook astronomen en bijvoorbeeld zeelieden.
Echter, er is een verklaring voor, dat jij de zon nu in het zuidoosten op ziet komen. Door de draairichting van de aarde en de hoek waarop de aarde staat ten opzichtte van de zon (die elke dag verandert), komt de zon eind december in het zuidoosten op en gaat in het zuid westen onder.
Hoe dit precies zit is mooi uitgelegd op deze site: http://wetenschap.infonu.nl/sterrenkunde/33612-licht-en-donker-zomer-en-winter.html
Weliswaar en vraag van 4 jaar geleden maar op de wereld tijdschaal een verse vraag:
- Misschien heb je hier iets aan?
- https://bestuur.terschelling.nl/document.php?m=35&fileid=100444&f=28ac9e334c1025f83ae1a3eeb550b1ff&attachment=1&a=3808
- Of is je vraag al opgelost?
mvrgrt,
wmuller
Dit jaar was ik diezelfde tijd op dezelfde 'datum alleen een jaar later/dezelfde plek etc' en nu stond het licht gelijk perfect....
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Dit jaar was ik diezelfde tijd op dezelfde 'datum alleen een jaar later/dezelfde plek etc' en nu stond het licht gelijk perfect....
Ik denk niet dat er een significante verandering is geweest in de as van de aarde, zeker niet op de tijdschaal van één jaar.
In het bovenstaande geval denk ik dat de verandering in zonlicht eerder is gekomen door de hoeveelheid en de soort bewolking.
Meestal willen fotografen niet te fel licht. Om de juiste lichtval te krijgen maakt het veel uit of het bewolkt is of niet.
Wanneer het bewolkt is weerkaatsen de waterdruppels in die wolk het licht alle kanten op (diffuse straling, wat merkbaar is aan het vervagen van schaduwen) en is de belichting voor een foto vaak beter dan wanneer de zon schijnt en je foto eerder overbelicht & onderbelicht raakt door de grote contrasten in lichtsterkte tussen schaduw en in de zon.
Een jaar duurt 365 dagen, of toch niet?
Er is wel degelijk wat variatie in de stand van de zon ieder jaar, maar dat heeft heel andere oorzaken. Een jaar duurt namelijk niet precies 365 dagen, maar een jaar duurt eigenlijk 365 dagen, 5 uur en 49 minuten. Dat zijn ongeveer 365,25 dagen. Dat is een probleem aangezien het voor onze tijdsindeling handig is dat je altijd op dezelfde dag jarig bent, of dat oud & nieuw altijd om 24u 's nachts plaatsvindt, in plaats van bijvoorbeeld 6 uur 's ochtends (zou overigens wel aardig wat overlast schelen ).
Daarom is bepaald dat er om de 4 jaar een schrikkeljaar komt (want de 0,25 ''overige dag'' is na 4 jaar (4 x 0,25) precies 1 dag extra). Die dag extra is bekend als de schrikkeldag, 29 februari!
De 365,25 dagen van het jaar zijn ook de reden dat de astronomische zomer vorige week begon op 21 juni 15:54, en in 2018 bijna 6 uur (0,25 dag) eerder, om 10:07. (En in 2015 wéér 0,25 dag eerder). | Gewijzigd: 24 juni 2019, 23:50 uur, door Thijs.
Ik zal er eens op gaan letten, of dat ik bij helder weer nog zonlicht op mijn hoofd krijg overmorgen (donderdag).
Wordt vervolgd...
Edit:
Nogsteeds heb ik zon op mijn kop. | Gewijzigd: 1 juli 2019, 10:21 uur, door Tieske