| Gewijzigd: 27 december 2015, 22:16 uur, door Jenss
We gaan de geschiedenis in en gaan enkele jaren terug naar December 2012
De weerpluim van ECMWF op 22 December 2012 die er echt chaotisch uitzag.
Maar wat later gebeurde op 6 januari 2013
En dan nog enkele dagen later
En we hebben nooit gedacht in de kerstperiode van 2012 dat we dit nog gingen meemaken.
Dus de mensen die met twijfelgedachten zitten en denken dit wordt niets; bekijk dan nog maar eens deze post. Want de potentie op winterweer wordt alsmaar groter zeker op de nieuwste ongeloofelijke winterkaarten van het ECMWF die toch wel de betrouwbaarste in winterweer is.
Morgen schrijf ik en uitgebreidere post over het mogelijke winterweer met mooie onderbouwing.
Vind m niet bepaald beter dan vanochtend. Beetje vergelijkbaar en daarom valt ie beetje tegen. Aantal leden voor vrieskou, aantal voor rond of iets boven 0 en een aanzienlijk aantal voor 3 tot 6 graden. Desondanks heb ik toch wel veel vertrouwen in de eerste 2 scenario's, omdat de Oper en ook de Control nu wel heel vaak met vrieskou komen. Zou daarom ook goed kunnen dat veel leden alsnog kouder worden, dat zie je op de korte termijn al: Leden komen nauwelijks boven de 5 graden uit. Dat was eerst wel anders.
En ook bij de andere modellen (GEM, UKMO, GFS) is regelmatig kou te zien. Dus dat zit wel goed. Daarnaast ook mooi dat er best wel flinke sneeuwkansen te zien zijn. Sneeuw brengt toch iets extra's!
Zowat -10 graden overdag dat is dan wel een oper die zo uitschiet maar bij aanwezigheid van dik sneeuwdek is dat niet eens zo ondenkbare scenario. Dat is dan letterlijk van dubbele cijfers in de plus naar de dubbele cijfers in de min. | Gewijzigd: 27 december 2015, 22:39 uur, door Sneeuwfit
Of deze kaarten nou wel of niet uitkomen....dit maakt al zooooooveel goed na deze afgelopen maanden......yeaaaaah
Gaan drukke tijden worden .. we zijn i.e.g vlot getrokken... wat het ook wordt..
Edit laptop staat aan... kaartjes "on there way"
Citaat van Tycoon2, zondag 27 december 2015, 23:42 uur Het mooiste plaatje vind ik deze. De straalstroom die het zuiden opzoekt en de weg opent voor de kou uit Rusland.
Ja dat ziet er goed uit .. alleen wat nu nog even een zorgenkindje is, is dat dit ook een glijbaan kan worden voor depressies uit het westen..
Hoge druk wordt weggeduwd... maar ach.. postje met de temps daar kan ik al zo van genieten
Ik zeg " LET THE BATTLE BEGIN "
Ik ga ook nog even een stoplichtje zetten...hij is wat gewaagd...
Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing
Groen = Winter binnen de gestelde termijn
Oranje = Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
Oranje/rood = er is kans op winterweer maar zeker kans op ( terugkeer naar) temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn
Rood= Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn.
Definitie winterweer :
1 van de volgende weers-omstandigheden kan binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig
- (stralings) vorst
- hagel
- sneeuw (nat en droog)
- ijzel
- ijsregen.
Dezelfde weers-omstandigheden als bij winterweer alleen daarbij is sprake van (bijna) elke nacht nachtvorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.
Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
| Gewijzigd: 28 december 2015, 00:30 uur, door Callie-P
http://www.wintersportweerman.nl/2015/12/27/69371/avondruns-houden-het-onveranderd-spannend-voor-zowel-de-alpen-als-de-benelux/
hoop dat de link werkt
kan nog alle kanten op maar toch leuk stukje om te lezen.
edit Callie-p : linkje doet het nu
thnx C.. | Gewijzigd: 28 december 2015, 00:29 uur, door Jago
Edit Callie-p : yup de middernacht run van GFS is niet goed. EC komt nu binnen en die lijkt beter..het gaat gewoon spannend worden...en anders hebben we nog 2 maanden.. | Gewijzigd: 28 december 2015, 08:15 uur, door Callie-P
Ik heb die van de 27, 28 en 29e de laatste dagen gevolgd en zag het hogedrukgebied steeds meer in oostelijke richting opschuiven. Wel weinig maar toch!!Onze streken komen dan in zuidelijke stroming te liggen.
Dan moet je je hoop gaan vestigen op een of ander laagje dat zin heeft ten zuiden van onze steken langs te komen om alsnog een oostelijke stroming te krijgen.
Maar goed, op korte termijn ziet het er niet goed uit en liggen we te ver aan de westkant met zuidelijke stroming. En verder dan 4 dagen kijken is je hoop vestigen op onzekerheid. Soms op mooie kaarten die daarna weer gevolgd worden door snert kaarten en....andersom. Voor mensen die daar niet tegen kunnen kan dat heel frustrerend zijn. Maar die moeten maar voor ogen houden dat iedereen die mooie kaarten graag ziet na die ellendige lange warme periode.
Heb de kaarten net bekeken. En ze zijn nog niet eens zo slecht. De kou grens zit in ieder geval weer in de buurt. Dat hebben we tot nu toe ook nog niet gehad.let op dit is wel op langer termijn. dus ook dit zal nog veranderen | Gewijzigd: 28 december 2015, 09:46 uur, door Heesen