Ik snap eigenlijk niet wat hier zo negatief aan is. We hebben na deze zeer zachte periode eindelijk iets om op te volgen en het is net in die eerste week van januari en de laatste week van december dat er iets zou kunnen ontstaan. De pluimen van gfs en ec zijn lang zo slecht niet, het gemiddelde gaat richting de normaal en wordt dan nog eens sterk omhoog getrokken door enkele leden die voor temperaturen richting 15 graden gaan omdat deze leden de hogedruk oostelijker berekenen en wij dan in een zuid stroming zitten. En nauwelijks kans op nachtvorst zou ik ook niet zeggen want als bij een max temp van 6 graden het even opklaart en de wind wegvalt heb je zo nachtvorst te pakken. Ik ben dus hoopvol gestemd dat we in ieder geval naar een normaler weertype gaan en dat vind ik persoonlijk toch leuker dan dit zachte weer.
edit: De nieuwe gfs komt binnen en tot nu toe is die al heel wat beter, een veel steviger scandihoog en er stroomt aardig wat koude binnen in noordoost europa. Eens kijken of dat laag noord van de Azoren wilt duiken richting Zuid Europa
edit 2 : ja het laag lijkt het te proberen!
Het enige nadeel hierbij is dat de koudste lucht helaas richting de balkan gevoerd wordt en daarom is het vooral op hoogte nog vrij zacht. Op 2m komt het kwik in het oosten echter nauwelijks boven het vriespunt met deze kaarten. Het vervolg is helaas minder maar het hoog boven scandinavie is niet weg, zeker potentie tot meer deze kaarten. Op het einde stroomt ook zeer koude lucht uit over Rusland en scandinavie, de temperaturen zakken in Noordwest rusland richting -30 overdag.
en dan nog even het laatste kaartje, omdat ie zo mooi is
| Gewijzigd: 20 december 2015, 17:58 uur, door Jenss
Ik zie wel, kijkend naar de windkaarten kans op LMG-weer, in het noorden koud met sneeuw en oostenwind, in het zuiden zacht en regen.
We zijn in elk geval midden volgende week verlost van dat zwoele nazomerweer. Waar ik stiekum ook van genoot.
LMG = LuftMassenGrenze
Riechseisenbahnknotenpunktenhinundherfuhrer = wisselwachter
But I love you anyway
Ik zie wel, kijkend naar de windkaarten kans op LMG-weer, in het noorden koud met sneeuw en oostenwind, in het zuiden zacht en regen.
We zijn in elk geval midden volgende week verlost van dat zwoele nazomerweer. Waar ik stiekum ook van genoot.
LMG = LuftMassenGrenze
Riechseisenbahnknotenpunktenhinundherfuhrer = wisselwachter Klopt, de echte kou kan ons nog niet bereiken maar laat ons niet teveel waarde aan details hechten en laat dat scandihoog eerst maar ontstaan en daarna kunnen we echt kijken wat we kunnen verwachten.
Maar zelfs al komt de (noord)-Oostelijke stroming op gang, niet vergeten dat de kou in zowel Scandinavie en tot heel ver in Rusland (west-Siberië) is verdreven. Natuurlijk zit de kou daar nog wel in de grond en sneeuw ligt er dikwijls ook nog genoeg om de temperatuur weer snel te laten zakken.
Vanavond in praktisch in heel Scandinavië dooi. Hier de kaart van Finland nu.
Bron:Finnish Meteorological Institute
De 22e, de kou is tot in west Siberië verdwenen. Ook het noordelijke Nova Zembla. Zelfs in Omsk, waar het momenteel -28 graden is, verwacht men op de 24e in de avond slechts -2 graden.
Bron: GisMeteo
| Gewijzigd: 20 december 2015, 19:24 uur, door Ben47
Vooruitzichten voor maandag 28 december tot zondag 03 januariOns weer blijft wellicht beheerst door zachte zuidelijke tot zuidwestelijke lucht. De maxima, eerst rond 9 graden, dalen geleidelijk naar waarden rond 7 graden voor de eerste dagen van 2016. We genieten daarbij regelmatig van de zon en de regen blijft beperkt.
Slecht een mogelijk scenario wijst in de richting van een mogelijke inval van koude oost tot noordoostelijke lucht voor de laatste dagen van het jaar.
Edit callie-p : misschien moeten we een topic openen waarin ieder kan gokken op de temperatuur voor oud/nieuw
| Gewijzigd: 20 december 2015, 20:20 uur, door Callie-P
Gem:
Deze kaart is mooi, maar jammer genoeg is het de gem | Gewijzigd: 20 december 2015, 21:21 uur, door Sven
Bovendien klopt het gwn dat Ec een mindere run heeft maar wie weet is dat een warme uitbijter, ik ben benieuwd naar de pluim.
De gfs pluim is al binnen en is weer ietsjes afgekoeld, dan moet je er ook rekening meehouden dat een mooie situatie zoals in de oper nog niet direct koude hoeft te betekenen voor onze gebieden. Daarom heb ik er even de pluim voor oost Duitsland erbij gepakt en daar gaat het gemiddelde richting 0 wat toch positief is aangezien er daar dan al kou aanwezig is.
Hieronder de pluim van Dresden( oost Duitsland)
| Gewijzigd: 20 december 2015, 21:09 uur, door Jenss