http://www.weerplaza.nl/gdata/eps/eps_pluim_tt_06380.png
| Gewijzigd: 20 december 2015, 00:01 uur, door Sven
http://www.weerplaza.nl/gdata/eps/eps_pluim_tt_06380.png
Ik vind de pluim nogal tegenvallen...op LT blijven te veel leden ruim boven 0.
| Gewijzigd: 20 december 2015, 00:02 uur, door Sven
Ik denk dat we met de pluimen van de afgelopen maand in onze handen mogen knijpen met de huidige pluimen.
"Ja" er zijn nog erg veel leden boven nul maar dat kan als een blad in de wind veranderen als de winter runs de overhand gaan krijgen.
en hoe dan ook het koudere weer rond de jaarwisseling komt steeds vaker terug..laten we even de fingers crossed houden
| Gewijzigd: 20 december 2015, 00:03 uur, door Sven
Als jij dit al een toppluim vind...dan kunnen we de winter net zo goed gaan overslaan. Het is en blijft LT, pas na de Kerst kan het eventueel kouder kunnen gaan worden. En we weten dat het allemaal weer gaat opschuiven.
| Gewijzigd: 20 december 2015, 00:03 uur, door Sven
Nu weet ik dat jij in het verleden maar al te graag uitspraken deed op de mega lange termijn Maar lees nu eers mijn reactie hierboven maar eens...jullie hebben beide gelijk,maar we moeten nu gewoon roeien met de riemen die we hebben en als dat met zo een pluim is dan maar met zo een pluim.. anders kunnen we het wintertopic net zo goed gelijk sluiten...
| Gewijzigd: 20 december 2015, 00:04 uur, door Sven
GFS laat een heel ander beeld zien, waarbij het op lange termijn de ene na de andere storm onze kant laat opstomen.
Berichten samengevoegd door svenne
Als je alleen naar de Operationele kaart kijkt wel ja. Maar er zijn nog 21 andere kaarten voor 3 januari zelfde tijdstip en daarvan laten er 7 a 8 een hogedruk zien van boven ons land tot boven Scandinavië.Ca 30% gaat dus voor een koudere optie. Maarja op die termijn is alles uiterst onzeker en slaat mijn betoog nergens op. Maar dat geldt evenzo over betogen over de Operationele op die lange termijn.
Maar voor de lol zonder ook maar het geringste vertrouwen te hebben dat die uit komt plaats ik hier een tegenhanger van jouw kaart op die zelfde dag, zelfde tijdstip.
Dan kijk ik liever wat dichterbij. De 28e, ook nog vrij onzeker, ook al is het de Operationele. Maar op deze kaart wordt een spannend gevecht tussen koude Noord-Oosten stroming en de warme Zuid tot zuid-westelijke stroming beslecht.
Nog steeds zit dat enorme hogedrukgebied van Afrika tot aan voorbij de Zwarte zee ons parten, maar toch. Er worden pogingen gedaan.
| Gewijzigd: 20 december 2015, 10:19 uur, door Ben47
Ik ben geen expert in kaartjes, maar krijgen we hier niet gewoon 'warme' lucht via een omweg? Zal wel afkoelen onderweg, maar niet genoeg denk ik. Het is zeker geen glijbaan uit het hoge noorden. Idealer zou zijn als het hoog boven Engeland land ligt en de glijbaan van over de Noordzee komt. Combinatie met het warme zeewater durft dan wel eens leuke buien opleveren
*tekst* Dan kan je nog het best naar het ensemble kijken. Hier ze je dat gfs amper winter laat zien met een gemiddelde wat boven het 30 jarig gemiddelde zit.
| Gewijzigd: 20 december 2015, 10:33 uur, door Sven
| Gewijzigd: 20 december 2015, 10:33 uur, door Sven
Nee, naar gemiddelden voor een LT verwachting kijk ik nooit. Die heeft net zo onmetelijke grote onzekerheid als elk individueel lid. Kijk maar eens hieronder naar de pluim van 22 januari 2012. De dikke groene lijn is het werkelijke verloop van de temperatuur geweest.
| Gewijzigd: 20 december 2015, 10:39 uur, door Ben47
Ik kijk altijd naar het gemiddelde en die is idd op lange termijn niet betrouwbaar.
Het enige wat misschien een houvast is, is het terugkeren van hetzelfde...als de pluim constant een daling laat zien dan kan je dat een trend noemen. Maar ook dan is het nog niet zeker. Op dit moment zijn de modellen het niet eens en dat is nog een onzekerheid erbij.
Na een dag of vijf is het al niet meer betrouwbaar en kan het zo maar de andere kant op slaan.
Wat meer richting Scandinavie A.U.B.
Lange termijn ik weet het.
Berichten samengevoegd door svenne | Gewijzigd: 20 december 2015, 15:21 uur, door Sven
"Pas na de kerst" is al over een weekje. Ik heb mensen met dergelijke pluimen al elfstedentochten zien aankondigen.
| Gewijzigd: 20 december 2015, 15:23 uur, door Sven
Man man hou toch is op met dat negatieve gedoe. De kaarten kunnen nog alle kanten opgaan.
Edit svenne: plaatje uit citaat verwijderd... | Gewijzigd: 20 december 2015, 15:24 uur, door Sven