Nee, ik bedoel echt 'niet meer onder nul'. Zie de 28e uit de zeer koude run van de 13e 0UTC voor lid 20 waarvan maxi1000 die prachtige ijskoude 850hPa kaart plaatste en waarvan de 2m temperatuur volgens de tabel -11,3 graden werd verwacht en daarna die van de run van de 13 06UTC waar die nergens meer onder nul gaat. Voor de aardigheid heb ik die van de run 12UTC er ook onder geplakt, die evenmin vorst laat zien.
Kortom, zoals ik al vaak gezegd heb, de verwachtingen voor de middelste 5 dagen van de 15 daagse zijn al vrij onzeker, laat staan de laatste 5, die alsmaar jo-jo-en.
Hieronder is kolom 0 de Controle en kolom GFS de Operationele waarop de hoofdkaarten gebaseerd zijn.Voorts in de kolommen 1 t/m 20 de andere leden/berekeningen waarvan ook kaarten gemaakt worden..
ECMWF:
GFS:
GEM:
Warmterecords December sinds 1901
dag temperatuur
Best kans dat december als maandgemiddelde het record gaat breken. Dat staat nu op naam van 1974 en daarvoor op 1934! Zo goed als om de 40 jaar. Nou dan wordt het weer eens tijd hoor. Niks mis mee!!
Al had ik liever een ijs-sneeuwrecord.Maarja we hebben in dec 2010 al drie koude records gehad (één minimumtemperatuur van -9,7 op de 3e, en 2 laagste middagtemperaturen (-3,7 op de 1e en -6,1 op de 2e). Dat laatste record is ook gelijk het koudste van de middagtemperaturen tot de 17e december sinds begin metingen KNMI in 1901.
Dus we kunnen nog wel even wachten met nieuwe koude records in december te verwachten. Jaartje of ....35 nog maar....
(alle temperaturen in De Bilt) | Gewijzigd: 14 december 2015, 16:06 uur, door Ben47
Zie toch paar vlokjes sneeuw staan met de kerst in de pluimen, of zou dat zijn om ons te pesten?
Had gekund, maar de 10e is al voorbij en tot nu toe heeft december 2015 geen warmte-dagrecords gebroken in De Bilt. Maar bedankt!!
Die sneeuw met de kerst heb ik aan Johnny123 beloofd, dus ik zit m'n best te doen....
| Gewijzigd: 14 december 2015, 14:49 uur, door Ben47
Ondertussen de nieuwe pluim waarop momenteel nog geen winterweer te bespeuren valt.
Tja, het wordt een beetje afgezaagd, maar de run van 6 uur later en .....foetsie istie.
Hoor het !!
Omdat de voorgeschiedemis van deze luchtdrukverhouding dusdanig geweest is dat de temperatuur van Lapland tot Nova Zembla opgewarmd is tot c.a 0 graden hoef je geen duikeling van de temperatuur te verwachten. Bovendien kan door de blokkade van koude lucht (onderbroken streep) geen koude stroming aan de rechterkant langs het hogedruk naar ons toe komen. De warme lucht aan de westkant van het hogedrukgebied kromt als het ware rechtsom het hogedrukgebied heen en komt wat afgekoeld weer in onze richting. Pas wanneer de blokkade van de koude lucht opgeheven is kan het na een paar dagen koude sroming richting onze streken op gang brengen, maar het liefst bij een wat noordelijkere ligging van het hogedrukgebied.
Temperatuur kaart zelfde tijdstip. Binnen de elips is de temperatuur vrijwel overal in Scandinavië en NW- Rusland 0 graden tot aan Nova Zembla toe.
Overigens is het hoog in de run van 12 UTC naar het zuiden uitgebreid en komt de wind in onze streken helaas meer uit zuidelijke richtingen. Het blijft maar duren!! Maarja, duurt nog lang en elke run kan het weer anders zijn.
| Gewijzigd: 15 december 2015, 18:21 uur, door Ben47
Kortom: Voorlopig GEEN winter of ook maar iets wat daarop lijkt