Natuurlijk kan je zeggen "daar heb ik nu niets aan" en daar heb je gelijk in, maar het illustreert wel dat de kou heel dichtbij zit.
Natuurlijk kan je zeggen "daar heb ik nu niets aan" en daar heb je gelijk in, maar het illustreert wel dat de kou heel dichtbij zit.
Je weet dat die lagere temperaturen (waarschijnlijk) niet op zeeniveau gemeten maar 200-800 meter.
Edit svenne: plaatje uit citaat verwijderd | Gewijzigd: 13 december 2015, 11:32 uur, door Sven
Wat betreft sterke daling, pluimt gaat gewoon richting gemiddelde voor die periode. Is meestal zo, ook als we in een te koude periode zitten dan zie je de pluimt op het einde richting normaal gaan.
Veel onderbouwen is niet nodig denk ik. Over wat zat met 10 dagen lang te onderhandelen in Parijs ?
De zogenaamde ""koude winter" van 2010 was ook helemaal niet koud als je het klimaat van de 20e eeuw op z'n geheel bekijkt vermits er 15 winters kouder waren.
Kijk je naar de laatste 20 jaar, ja...dan. 1996 en 2010. waren "winters".
M.a.w. de kans op sneeuw en vorst krimpt jaar na jaar en de kans dat dit koude weer enkele weken aanhoudt wordt langzamerhand onbestaand. Misschien eens nadenken over een elfstedentoch op kunstijs...in short...
De zogenaamde ""koude winter" van 2010 was ook helemaal niet koud als je het klimaat van de 20e eeuw op z'n geheel bekijkt vermits er 15 winters kouder waren.
Kijk je naar de laatste 20 jaar, ja...dan. 1996 en 2010. waren "winters".
M.a.w. de kans op sneeuw en vorst krimpt jaar na jaar en de kans dat dit koude weer enkele weken aanhoudt wordt langzamerhand onbestaand. Misschien eens nadenken over een elfstedentoch op kunstijs...in short...
In Nederland december niet recordkoud in 125 jaar. In de landen om ons heen wel. Op wikipedia kan je hier genoeg over vinden.
Duitsland
België
Polen
Scandinavie
Baltische staten.
Allemaal record koud.
Probleem voor der Nederlanden is, dat de bebouwing de afgelopen 50 jaar enorm is toegenomen t.o.v. omringende landen. | Gewijzigd: 13 december 2015, 11:36 uur, door Sven
In Nederland december niet recordkoud in 125 jaar. In de landen om ons heen wel. Op wikipedia kan je hier genoeg over vinden.
Duitsland
België
Polen
Scandinavie
Baltische staten.
Allemaal record koud.
Probleem voor der Nederlanden is, dat de bebouwing de afgelopen 50 jaar enorm is toegenomen t.o.v. omringende landen.
Kmi : (België dus)
De winter van 2010 (december 2009 tot februari 2010, cf. figuur 2) werd gekenmerkt te Ukkel door een gemiddelde temperatuur van 1,8°C (voor een normale van 3,6°C). Deze waarde kan als abnormaal laag worden beschouwd: we moeten reeds terug gaan naar de winter van 1996 om een nog koudere winter te vinden dan deze van dit jaar.
M.a.w. "koud" zeer zeker maar record koud in 125 jaar ? Ben geen 125 jaar maar kan me toch nog wat dergelijke winters herinneren...die van 1996 bvb waarover sprake.
Het was wel een koude stroming die over midden en noord Engeland kwam. (Ik heb het daarbij niet over Schotland met z'n hooglanden waar het op het kaartje vroor). Zelfs aan zee was het met 2-3 graden best koud als je bedenkt dat het zeewater daar een temperatuur heeft van boven de 11 graden. Overigens zijn de temperaturen op dit kaartje boven de hoogten van zuid-Wales wel 12/13 graden. Ik vind zo'n scherpe scheidslijn van warmte en koude wel mooi!
De winter van 2010 (december 2009 tot februari 2010, cf. figuur 2) werd gekenmerkt te Ukkel door een gemiddelde temperatuur van 1,8°C (voor een normale van 3,6°C). Deze waarde kan als abnormaal laag worden beschouwd: we moeten reeds terug gaan naar de winter van 1996 om een nog koudere winter te vinden dan deze van dit jaar.
M.a.w. "koud" zeer zeker maar record koud in 125 jaar ? Ben geen 125 jaar maar kan me toch nog wat dergelijke winters herinneren...die van 1996 bvb waarover sprake. 2010 / 2011, dus december 2010! Ben ook geen 125, maar weet wel (op basis van statistieken) dat december 2010 record koud was in de genoemde landen.
. Oja, de opwarming wordt ook veroorzaakt door gebrek aan mist. Laat nu alle kennelijk koude winters nu voortkomen in de periode dat er in Europa en de VS veel zwavel, en met name bruinkool uitstoot plaatsvond. Bruinkool uitstoot veroorzaakt ook afzetting van waterdamp, die o.a. Sneeuw kan forceren. Tja, het is en blijft complex onderwerp. | Gewijzigd: 13 december 2015, 11:34 uur, door Sven
Je bedoelt de verwachting......
Je mag niet roepen dat het volgende week -10 wordt want dit is lt en niet te voorspellen.
Maar als je roept dat het 15 graden wordt is het in eens en vast staand feit net als daar meteen de winter mee afgeschreven is.
Natuurlijk komt er weer allerlij klimaat bullshit voorbij zo ook nu weer met mist. Het probleem is dat de aarde niet opwarmt ja tot en jaar of wat geleden was de opwarming 0,7 graden in 100 jaar maar nu?? Er is al 18 jaar en 9 maanden geen opwarming te vinden op aarde. Ja ik weet het wel 2015 wordt het heetste jaar ooit of toch op 3 na of was het 7 of 10. Nee die zogenaamde opwarming is kunstmatig, gemodeleerd in computers met foute data.
Ja en toch de warmte. En nee dat betekent niet dat de aarde opwarmt. Het betekent dat de aarde afkoelt. In de atmosfeer vind en verandering plaats in de straalstroom. De klimaat zone boven de pool wordt groter terwijl de gematigde klimaatzone opschuift naar de tropen. Ook zie je dat de golfstroom zeer sterk meandert dit is zeker ook en teken dat er afkoeling plaats vind. Wat we nu zien is dus eigenlijk heel gewoon en heeft niks met opwarming te maken maar al te veel met afkoeling. Bovendien kan alles zo maar omslaan.
Edit svenne: ja maar niet hier (zie ook bericht van Ben) | Gewijzigd: 13 december 2015, 13:08 uur, door Sven
| Gewijzigd: 13 december 2015, 13:19 uur, door Ben47
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Komend weekend is zo goed als zeker (die 15 graden waarvan sprake)..;eind december is nog héél ver weg. En zo gaat het altijd...
Heb al jaren de indruk (en dit ook in de zomertopic) dat er bij die lange termijn wat knullen zitten die gokken en ervan uit gaan "het zal toch ooit eens" of "ik voel iets aan m'n eksteroog" of "ik ga es voor een artikel over een horrorwinter"...
Komend weekend is zo goed als zeker (die 15 graden waarvan sprake)..;eind december is nog héél ver weg. En zo gaat het altijd...
Heb al jaren de indruk (en dit ook in de zomertopic) dat er bij die lange termijn wat knullen zitten die gokken en ervan uit gaan "het zal toch ooit eens" of "ik voel iets aan m'n eksteroog" of "ik ga es voor een artikel over een horrorwinter"...
Ik ben een winter liefhebber en ben altijd op zoek naar mooie kaarten. Een kaart blijft echter slechts een voorspelling en dus per definitie nooit de waarheid. Mij zul je dat ook nooit zien/horen zeggen. Misschien leuk als je zelf eens met kaartjes komt? In plaats van deze goedkope kroegpraat.. | Gewijzigd: 13 december 2015, 23:23 uur, door maxi1000