Hier laat de Controle vanaf de 16 de temperatuur flink dalen, maar is daar bijna de enige in.
Kijken we naar de tabel van hetzelfde tijdstip van de run (0 UTC) waar de Control helemaal links en helemaal aan de rechterkant de Operationele run te zien is, dan zien we enorme verschillen en kunnen we volgens de Operationele juist weer met hele hoge (dubbele) cijfers te maken krijgen.
Waarde van dergelijke berekeningen op LT is dus 0,0. Het kan op zo'n termijn werkelijk vriezen of dooien worden, waarbij je bij dooien misschien een terasje kan pakken als lid 8 z'n zin krijgt met twee dagen van +14 graden. (En een zomerse nachttemperatuur van boven de 13 graden!)
Bijbehorende kaarten:
Eerst die van de koude GFS-CONTROLE voor de 17e
We zien hier een hogedrukgebied boven Scandinavië zich ontwikkelen. Helaas is de druk boven centraal Europa ook nog hoog en speelt zich de strijd tussen warme lucht uit zuid tot zuidoost en de koude lucht uit Oost tot Noord-oost zich richteng Nederland af. Op devolgende kaarten van de GFS-CONTROL wint het hogedrukgebied boven Scandinavië het!
Kijken we naar de GFS-OPERATIONELE (onder) kaart voor hetzelfde tijdstip, dan zien we een zuid-zuidwestelijke stroming warme lucht, tussen een depressie boven Scandinavië en een Hoog boven zuid-Europa en een laag NW van de Azoren, naar ons land stuwen. Toch ook koudere (wel door Noordzee opgewarmde lucht) dicht bij ons land komen. Een kleine verschuiving in de drukverhoudingen en ook dan speelt de strijd tussen warme en koude lucht zich boven Nederland af. Dus toch winterjas maar meennemen naar het terras!!
Tot slot nog de GFS-pluim van de 0 UTC run inclusief de Operationele (dik zwart) waarop de hoofdkaarten gebaseerd zijn.
| Gewijzigd: 8 december 2015, 11:32 uur, door Ben47
Klopt lako maar het in ieder geval al niet meer de laatste kaart meer en daar ben ik al blij om. Bovendien komt die groenlandblokkade regelmatig terug bij gfs dus ik hoop dat we nog wat winter krijgen in december
Edit; Ik zie op de 13e al voorzichtige ontwikkelingen op ECMWF-kaart van 12 UTC. Maar ja, is slechts één van de 52 kaarten voor datzelfde tijdstip. Maar wie weet, het is wel de Operationele
| Gewijzigd: 8 december 2015, 19:43 uur, door Ben47
Edit; Ik zie op de 13e al voorzichtige ontwikkelingen op ECMWF-kaart van 12 UTC. Maar ja, is slechts één van de 52 kaarten voor datzelfde tijdstip. Maar wie weet, het is wel de Operationele
Daar hou ik je aan Ben!
Het vervolg van het Ec is niet echt heel goed, wel een plas koude daar bij scandinavië en Rusland. Hopelijk gaat die kou ons nog een keer bereiken
| Gewijzigd: 8 december 2015, 23:42 uur, door Sven
ik vraag mij af wat het voor zin heeft om telkenmale zo'n kaart te posten. je zit na 3 dagen te kijken naar de trekking van de lottoballen. | Gewijzigd: 9 december 2015, 07:43 uur, door rvb
ik vraag mij af wat het voor zin heeft om telkenmale zo'n kaart te posten. je zit na 3 dagen te kijken naar de trekking van de lottoballen.
laat ons even lekker dromen :x
Kaartje erbij zodat we weten waar je het over hebt..
Maar ik ben het met je eens, deze run is drama.
Snel vergeten | Gewijzigd: 9 december 2015, 18:44 uur, door Stefanv
Ondanks geen winter is dit toch wel Awesome !!!