Deze bovenstaande kaart zou mogelijk natte sneeuw kunnen geven als de temperatuur aan de grond koud genoeg zou zijn, die kaarten heb ik helaas niet tot mijn beschikking .
Hieronder nog even de Ec pluim, wat een spreiding alweer vanaf donderdag. Het is allemaal nog zeer onzeker.
| Gewijzigd: 5 december 2015, 11:13 uur, door Jenss
Lijkt me een mooie setting!!!!? Dit lijkt een beetje op de kaarten die ik eerder poste. Waarschijnlijk zouden we met deze kaart enkele winterse buien kunnen krijgen en later wat stralingsvorst. Bij dit lid is het vervolg ook heel mooi zoals bij de oper met een omega-blokkade en een oostenwind. Het is wel opvallend dat de oper en control de laatse tijd zo'n koude uitbijters zijn in het ensemble. Al is het ensemble wel weer wat gedaald in de nieuwe pluim. (De blauwe lijn is het lid van jou kaart).
| Gewijzigd: 5 december 2015, 15:40 uur, door Jenss
Ook de nachtvorstkansen en ijsdagen zijn weer toegenomen.
(noordoost omdat die er het beste uitziet)
Ik wil nou niet meteen zeggen dat we winter krijgen maar als ik het zo zie lijken de kansen steeds groter te worden voor in ieder geval kouder weer. (normale temperaturen)
Nu maar hopen dat het grafiekje hierboven om 22:00 er weer een stuk beter uit gaat zien en dat we weer eens een echte winter mogen meemaken met kou en sneeuw...
Dit is de ECMWF voor 240 Hour. Kan iemand uitleg geven voor deze gloed nieuwe ECMWF prognose?? Alvast bedankt!!
Berichten samengevoegd door svenne
Dit is de ECMWF voor 240 Hour. Kan iemand uitleg geven voor deze gloed nieuwe ECMWF prognose?? Alvast bedankt!!
Berichten samengevoegd door svenne De bovenste kaart kan een koude oostelijke stroming op gang laten komen ja. Spelbreker kan wel het hoog boven Frankrijk zijn. Als die nu eindelijk eens plaatsmaakt voor een laag boven Italië.
Onderste kaart geeft weinig stroming uit Z tot ZW. Afhankelijk van af deze depressies koude uit het noorden hebben meegenomen kan het toch koud zijn ondanks de windrichting. Dus voorgeschiedenis is van belang!
| Gewijzigd: 6 december 2015, 11:54 uur, door Ben47
| Gewijzigd: 6 december 2015, 12:23 uur, door Sven
Hieronder in de pluim is de Oper(ationele) run dik Zwart. De Control dik Blauw.
Gezien de geringe spreiding kan je alleen een beetje kouder weer verwachten op de 10e en 11e (met een blauwe ellips aangegeven)
Voor de rest is het een soepzooitje waarbij de gemiddelde run (Rood) laat zien dat er gemiddeld evenveel leden met een koude als een warme run zijn.
LET OP! ik zeg hiermee niet dat het gemiddelde dan de beste kans heeft. Het gemiddelde geeft alleen maar de verhouding aan van dit RUN-moment. Op LT zit die vrijwel altijd in het midden van het zoepzooitje. Gewoonweg omdat er niets met zekerheid over LT gezegd kan worden.
Dus ik sta niet bepaald te juichen!
Edit Callie-p: Me neither... Sta al weer bijna voor deze maand in de slaapmodus
| Gewijzigd: 6 december 2015, 13:42 uur, door Callie-P
Tot nu toe verloopt december behoorlijk zacht..
Ik wil geen gelijk meer krijgen!! Of juist wel?
Op 23 september, 09:58 uur schreef ik in het topic "krijgen-we-dit-jaar-een-echte-winter": "Ik heb mijn glazen bol met een schoon poetsdoekje van de zomerstof ontdaan en hij geeft nu een extreem warme november en half december aan met een hittegolf in november,... "
In bovenstaand gedeelte wil ik geen gelijk meer krijgen!!
Wel in het vervolg van mijn bericht in september:
"...maar na half december zou er poolsneeuw vallen bij een temperatuur van -33 graden...."
Die glazen bol van mij toch!! Beter dan de beste weermodelen en computers...!! Of was het toch het doekje wat het em deed?
Voor wie het wil controleren: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/42961/krijgen-we-dit-jaar-een-echte-winter/#message463559
Idd, de uitzondering bevestigd de regel, maar een bietje sneeuw met de kerstdagen zou leuk zijn! | Gewijzigd: 6 december 2015, 20:37 uur, door Sven