zie ook mijn laatste post waarin kaarten staan die nu ook weer terug komen met sneeuw voor de ardennen:)
Nederland gaat gelukkig ook kouder worden al zal zich dat beperken tot temperaturen overdag rond de 7 graden en in de nachten hier en daar lichte vorst. Serieuzer vriezen gaat het wederom in de ardennen (zeker als er sneeuw mocht liggen) en zoals de kaarten nu laten zien gaat het ook in een groot gedeelte van Belgie op grotere schaal vriezen. (In de nacht)
kortom we zijn de t-shirt temperaturen i.e.g. Even kwijt na donderdag en waar dit heen gaat...kan alle kanten op.
December gaat denk ik zeer wisselvallig worden maar wat interresant zal zijn is wat de temperatuur gaat doen..want die kan echt alle kanten op.
| Gewijzigd: 17 november 2015, 11:44 uur, door Ben47
Opvallend dat de verwachting voor na dit weekend per run verschilt bij zowel GFS als ECMWF. De ochtendrun van EC koos wat overtuigender voor zachtere temperaturen, terwijl de eerdere runs ook veel kansen gaven op temperaturen van 2 a 3 graden overdag. Ben dus benieuwd wat de run van vanavond brengt, hopelijk wat meer koudere oplossingen. GFS wisselt ook met de verwachtingen. Voor het weekend is het allemaal wel duidelijk. s'avonds kans op (natte) sneeuw, overdag is het gewoon te warm. We gaan in ieder geval de eerste winterse perikelen zien dit weekend en dat is al een mooi begin voor midden november!
Ja de spreiding is nog groot. Ik voorspel dat er over 10 dagen een droompluim staat. Een vorstperiode met veel sneeuw | Gewijzigd: 17 november 2015, 22:56 uur, door JOHNNY123
Waar waren we gebleven? Bij temperaturen van 15 graden... Het gemiddelde van de pluim na komend weekend ligt nog altijd onder de 10 graden. Daarnaast zijn er ook nog een aantal leden die voor een lagere temperatuur gaan. Hiernaast is het pas 18 november. De winter moet nog beginnen! Ik snap de negativiteit van vele mensen dan ook niet, het omgeslagen weerspatroon geeft juist hoop, terwijl het nog erg vroeg is.
Synoptische ontwikkeling: Net ten zuiden van het aandachtsgebied loopt een zonaal gerichte straalstroom aan de zuidflank van een hoogtetrog. De hoogtetrog zakt geleidelijk zuidwaarts uit, waardoor de invloed van de straalstroom op ons weerbeeld afneemt. Tegelijkertijd bouwt er vanaf de Azoren een hoogterug op richting Groenland. Doordat de Rossbygolf deze vorm en positie aanneemt stroomt koudere lucht uit over West-Europa. De hoogtetrog loopt langzaam oostwaarts weg en vult boven Centraal-Europa op. De rug wordt minder uitgesproken en strekt zich na het komende weekeinde uit van de Azoren naar de Britse Eilanden, om vervolgens de weg vrij te maken aan de noordflank voor storingen. Er ontstaat weer een stromingspatroon met een zonale jet boven onze omgeving, maar wel minder krachtig dan we nu hebben. Aan het einde van de 10-daagse lijkt de jet licht te gaan meanderen. Modelbeoordeling en onzekerheden: De overgang naar het koudere weertype zit al dagenlang in het gehele ensemble en zit dat ook in de laatste run. Een meerderheid van de leden laat zien dat het een tijdelijk karakter heeft. De overheersende windrichting keert terug naar zuidwest of west. Er zijn nog wel koude oplossingen voorhanden op de langere termijn, een en ander hangt af van de precieze positie en amplitude van het planetaire stromingspatroon. Echt warme leden zijn echter nog veel minder aanwezig. Samenvatting meerdaagse-periode: In het weekend overgang naar maxima rond een graad of 5, met vooral in het zuidoosten kans op natte sneeuw. Met name in de nacht naar maandag kans op lichte vorst. Daarna iets hogere temperaturen, maar te laag voor de tijd van het jaar. Neerslagkansen nemen af naar 40%. Samenvatting EPS-periode: Wisselvallig en grote kans (80%) op temperaturen rond of iets onder normaal.
bron:knmi
We zijn wat ongeduldig kan ik wel merken..Zelf ben ik ook echt mega klaar met die hoge temperaturen die gewoon niet horen bij de tijd van het jaar.
Ik loop rond in een polo met korte mouwen en zelfs dat is met tijjd en wijle te warm en zoals gewoonlijk wordt ik strontverkouden van dit weer omdat je je er gewooon niet goed op kan kleden.. te koud, te warm, te nat, te droog..
Maar tijden veranderen ook al is het a.s. weekend een speldeprikje van de winter ( overigens heb ik hier op gewezen in deze post laatste regel) December gaat echt wel een spannende maand worden.
Het leuke van de huidige kaarten is dat het (denk ik) wel zeer wisselvallig wordt maar dat er zeker geen pad is ingeslagen wat betreft de temperaturen.
Eerder vertelde ik ook al dat Stefan en ik het over 2010 hadden en dat is met dit verloop zeker mogelijk !!!
De jetstream zit nog lang niet in het zadel en wat ik nu ook veel meer zie dan vorige winter is dat er Hogedruk blokkades ontstaan op de atlantische oceaan.
Ik kan me van vorig jaar niet herinneren dat dit uberhaupt 1 keer is voorgekomen.
Hieronder zal ik een aantal kaarten posten met de rede dat ik denk dat we december even goed in de gaten moeten houden..
Die blokkade hierboven komt zeer regelmatig voor in de verwachtingen van de modellen,
Hieronder zie je mooi het effect op de temperaturen op 1500 mtr.. als die minimaal onder de -7/8 komen dan zijn er sneeuwkansen voor Nederland
Onderstaande kaartje is iets wat leuk kan zijn als de (land)temperaturen ook mee gaan werken...doen ze (nog) niet maar dit geeft met de warme temperaturen van de zee erg veel kans op veel neerslag...en als het koud genoeg zou zijn.. sneeuwdump is dan mogelijk !
Deze onderstaande kaart geeft mijn inziens een verschil aan met vorig jaar November.
En kijk eens naar de temperaturen op Groenland... in 1 week tijd verwacht het model een verschil van pakweg 35 graden...
Zelf denk ik dat December niet echt koud gaat worden maar ik denk wel dat "als de kaarten een beetje juist gespeeld worden" dan kan het zomaar zijn dat december in de voetsporen kan gaan staan van die van 2010...
December wordt denk ik i.e.g.nat ( behoorlijk) en of dat regen of sneeuw zal zijn ( stormen ?)... dat zullen we moeten gaan afwachten maar ik verwacht zeker geen saaie december maand...
Edit Callie-p:
Hieronder even een kaartje voor de sneeuwval a,s weekend.. ( roze en rood)
| Gewijzigd: 19 november 2015, 13:30 uur, door Callie-P
Recent zware 2013 http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39601/berichtgeving-storm-met-sinterklaas-56-december-20/#message413172
Maar goed het is zeer lange termijn maar leuk om te volgen.!!! Uiterraad wel met de gebruikelijke flinke slag om de arm.
De hele aanloop naar sinterklaas onder invloed van flinke hoofdlagen, waarin dan fikse randstoringen kunnen onstaan.
2 dec inzet.
En dan de avond voor sinterklaas en sinterklaas zien we dan flinke randstoring onstaan.
Hetgeen ook niet gek is de Jetstream blaast er ongenadig over.
En die zelfde aanblik zien we ook in de extreem lange model terug CFS richting medio Dec. En dan ga ik wel een beetje met Calliep mee dat het accent toch vooral eerst op (Stormachtig weer van tijd tot tijd,veel neerslag meer in de vorm van regen ligt. Wellicht dat er bij de evt stormlaagjes wat arctische verassinkjes bij zitten daar moet je dan aan denken.
Maaaaaaaaaaaarrr zo slecht hoeft dit eens niet te zijn. De stormlaagjes brengen verder oost wel regelmatig sneeuwdumpen mee. Je kan dit allemaal als voorbereidend werk zien. Voor als de wind wel goed gaat draaien voor transport kou en dan kan het snel gaan dus hoe vervelend mensen storm ook vinden of/wel goeie laagjes. Je kan dr ook niet zonder!!!!!!!!!!
Edit Callie-p : Exact !!! | Gewijzigd: 19 november 2015, 13:08 uur, door Callie-P