Zie - https://www.alpenweerman.nl/winterverwachting-in-relatie-el-nino-koude-anomalie-n-atlantische-oceaan/ - Hahaha, je "prognose voor deze winter opgesteld met een flinke portie buikgevoel"!! Leuk en leerzaam stuk van Alpenweerman en zeker aan te bevelen het te lezen!! (zie link hierboven)
| Gewijzigd: 2 oktober 2015, 10:20 uur, door Ben47
De koude zeewateren bij de "warme" golfstroom breidt zich opvallend zuidwestwaarts uit, op de lijn van de "warme" golfstroom.
En ik denk dat dit ook bij kan dragen voor meer hardnekkige hogedrukvorming boven Scandinavië. De lagedrukgebieden die wij westcirculaties noemen zouden dan gauwer naar meer zuidelijker breedtegraden kunnen verplaatsen en daardoor ons minder gauw bereiken, omdat de straalstroom ook meer zuidelijk wordt.
Er is geen zekerheid over de aankomende winter, maar goed, Nederland moet het vooral hebben van zeeklimaat en als de oceaanwateren niet meer zo warm zijn... dan maakt de winter natuurlijk wel meer kans. | Gewijzigd: 3 oktober 2015, 14:47 uur, door Sneeuwfit
Ik ben meteen maar even gaan Googlen naar winterverwachtingen voor 2015/2016. Ik heb behalve de standaard horrorwinterverhalen geen Europese verwachtingen tegen gekomen, maar wel een verwachten voor de Verenigde Staten.
Ik ben meteen maar even gaan Googlen naar winterverwachtingen voor 2015/2016. Ik heb behalve de standaard horrorwinterverhalen geen Europese verwachtingen tegen gekomen, maar wel een verwachten voor de Verenigde Staten.
Het is nog erg rustig met de winterverwachtingen, die er zijn ,zijn of van het "horror gehalte" of hebben inhoudelijk zo weinig dat je er niet veel waarde aan kan hechten. ( voorzover dat bij deze lange verwachtingen uberhaupt van toepassing is)
de afbeeldingen hierboven (sneeuwfit) laat overigens mooi "el nino" zien ( warm water stroom bij zuid amerika)
we zijn wel al onze potloden aan het slijpen om het winterverwachtingen topic te gaan openen..dus nog even geduld | Gewijzigd: 6 oktober 2015, 18:38 uur, door Callie-P
Om deze belachelijke statement te onderbouwen, zijn wel nog wat factoren nodig, maar een aantal zaken zijn al positief te noemen en dat al zo vroeg in oktober...het moet niet gekker worden.
Als eerste de 3.4.region Nino stats. Kijk die zelf maar even na op http://www1.ncdc.noaa.gov/pub/data/cmb/teleconnections/eln-f-pg.gif en oordeel zelf, vergelijk deze eens met de koude winters, hier zie je dat El Nino invloed heeft op onze winters. Daarnaast is nog een element nodig en dat is de astronomie, die zorgt dat de aarde wat sneller afkoelt dan gemiddeld. http://www.spaceweather.com/ hierin kun je zien dat het aantal zonnevlekken op een minimum staan. En hoe minder zonnevlekken hoe minder erupties...bij een lage aktiviteit nemen de kansen op echte winter toe. Aangezien ik nog erg lui ben zal ik deze keer geen plaatjes in mijn tekst zetten, maar je kunt ze zelf even opzoeken. Wij hebben een zeeklimaat, en die speelt de grootste factoor in het voorspellen van ons weer. Zie http://home.hccnet.nl/v.d.horn/meteopagina/zeewatertemperatuur.htm en oordeel zelf....ik zeg kan niet laag genoeg gaan...Als laatste wil ik nog even aanstippen dat met name in het noord-oosten van Rusland de koude er al aardig in zit, dit is toch vrij opmerkelijk. Nu ben ik van nature een positief ingesteld persoon dat weten jullie inmiddels wel....ik geloof echt echt echt dat de winter 2015/16 de boeken ingaat als extreme winter, met ijs, sneeuw en striemende koude oosten winden. Tot snel. Roberto.
Er hebben her en der al conclusies gestaan dat In Nederland El Niño en La Niña geen enkel effect op het Nederlands winterweer heeft. Volgens KNMI is het effect op het Nederlandse winterweer nihil onder verwijzing naar een grafiek waarin de gemiddelde wintertemperatuur is afgezet tegen de waarde van El Niño en La Niña van 1867 tot 2010
Ook de zonnevlekkenactiviteit heeft volgens onderzoek KNMI over een periode van 1750 tot 2011 geen gevolgen op het Nederlands winterweer.
Ten slotte de sneeuw in Siberië in oktober. Het is op dit moment dus nog een open vraag of de hoeveelheid sneeuw in Siberië echt invloed heeft op het winterweer bij ons in december of dat het verband een toevallige samenloop van omstandigheden is. In ieder geval is het niet sterk genoeg om een zinvolle winterverwachting voor Nederland op te baseren. (KNMI)
Maar natuurlijk mag je aan de onderzoek van KNMI twijfelen. Graag zelfs, want KNMI maakt ook fouten. Zo verbaasde ik me over de bewering dat de zonnevlekkenactiviteit sinds 1749 wordt bijgehouden. Hoe betrouwbaar zijn die waarnemingen dan wel?? Toen ik vorig jaar de wintertemperatuur sinds 1901 bekeek zag ik dat 1947 qua Hellmanngetal niet juist bij het KNMI stond vermeld. Dat hebben ze na een melding van mij gewijzigd, waardoor 1947 nu lijstaanvoerder van de hellmanngetallen is i.p.v.. 1963. Maar prettig vinden ze het in die ivoren toren KNMI niet om kritische vragen te krijgen. Ik krijg na het signaleren van fouten in hun berichtgeving geen antwoord meer! En dat voor een door ons betaalde door de overheids gesubsidieerde instelling!! Als je alleen al kijkt hoe vaak in de Guidance (48u en meerdaagse) zinnen halverwege plotseling ophouden en tijdsaanduidingen e.d.. gewoonweg ontbreken. Zoals "in de ..... komt er een ....." Je mag dan blijkbaar zelf invullen wanneer en wat er komt. (de stippen heb ik aangebracht anders is het helemaal onduidelijk) Dit is niet incidenteel, maar bijna dagelijks. Dus KNMI....pfff. En daar moet je dan conclusies van vertrouwen.
Maar goed. Tegen eind oktober kijk ik naar de kroosbedekking op de singels en sloten en kom dan met een winterverwachting. Momenteel staat die licht in het voordeel van een iets koudere winter. Hahaha.
En ja ik heb hier onderzoek naar gedaan. Tenminste de laatste 5 jaren. 4 verwachtingen kwamen uit. Bij 1 zat ik er zeer ver naast. Dat zegt natuurlijk helemaal niets. Veel te kort en waarschijnlijk puur toeval, maar toch.... | Gewijzigd: 8 oktober 2015, 13:21 uur, door Ben47
Weliswaar licht maar toch (-3C) Ik ben benieuwd waar je -3 graden hebt gevonden.
Ik zie het niet op de kaarten van Meteriologisch instituut Zweden en Finland, maar misschien kijk ik verkeerd.
Weliswaar licht maar toch (-3C) Ik ben benieuwd waar je -3 graden hebt gevonden.
Ik zie het niet op de kaarten van Meteriologisch instituut Zweden en Finland, maar misschien kijk ik verkeerd.
Geen vorst idd!
Bron: http://kachelmannwetter.com/ch/messwerte/norwegen/temperatur.html
RTL4 Weer.
Gisteravond.
Twee zachte winters op een rij, was goed voor de gasrekening, en vooral energieneutraal. Ik kijk er naar uit om een weer eens een echt winter te zien en te voelen. Verwacht dat we een normale tot ruime winter krijgen. | Gewijzigd: 8 oktober 2015, 21:10 uur, door Rens@weer
Vraagje, vorige winter kende ik een aantal sites om de runs van de modellen te bekijken. Raar genoeg ben ik al die links kwijt. Is het misschien handig om voor dat het spektakel begint die sites voor iedereen op een handige plek neer te zetten? Zo voorkom je ook dat mensen ernaar blijven vragen, wat vorige jaar volgens mij ook voor de nodige iritatie zorgde.
Een goed idee!
We zouden eventueel ook een topic kunnen openen met links naar handige sites. Het voordeel van een topic is; Iedereen kan deze aanvullen. We zullen de startpost dan regelmatig voorzien van een update.
En om het topic goed vindbaar te maken kunnen we één van de topbanners gebruiken op de homepage.
Laat maar weten wat jullie er van vinden!
Ik ga het in ieder geval bespreken in het team. | Gewijzigd: 9 oktober 2015, 14:42 uur, door Stefanv
Temperatuurafwijking zoals werd opgemaakt op 1 september 2015 voor onze wintermaanden dec 2015 t/m feb 2016 t.o.v. de van het langjarig gemiddelde (periode 1983-2006).
Base period for estimation of anomalies is 1983-2006.
Bron: Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology | Gewijzigd: 9 oktober 2015, 18:08 uur, door Ben47
Temperatuurafwijking zoals werd opgemaakt op 1 september 2015 voor onze wintermaanden dec 2015 t/m feb 2016 t.o.v. de van het langjarig gemiddelde (periode 1983-2006).
Base period for estimation of anomalies is 1983-2006.
Bron: Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology
Meer en meer strohslmpjes om vast te grijpen voor een goede winter, maar het blijft koffiedik kijken op zulke lange termijn, maar Laten we hopen dat ze gelijk hebben.