Dat is grote uitzondering komt zeer zelden voor. Overigens wel een HELE mooie sneeuwintermetzo!
Ben47,
als je er nog een weet, dan lees ik dat graag. (Niet eentje van honderd jaar terug s.v.p.)
Berichten samengevoegd door svenne
Ben47, als je er nog een weet, dan lees ik dat graag. (Niet eentje van honderd jaar terug s.v.p.) Hè, wilde ik er net 1 van 1915 plaatsen, is het weer niet goed.... Nou was maart 1915 niet 'winters', dus ik heb geluk.
OK dan blijf ik dichter bij huis. Wat te denken van slechts 2 jaar terug, maart 2013,
MAART 2013 De Bilt
Vorstdagen: 19 tegen (8 normaal)
IJsdagen: 1
Hellmanndagen: 8
Hellmanngetallen: 7,6
Gem temp: 2,45 graden (normaal = 6,2 graden)
Gem minimum: -1,15 graden
Omschrijving KNMI: Zeer koud, droog en de normale hoeveelheid zon
De laatste decade van de maand (dag 21 tot en met 31) werd met een gemiddelde temperatuur van +0,3 graden (oude record was +1,2 uit 1922) dus.zelfs de koudste sinds 1901.
Door een snijdende oostenwind lag de gevoelstemperatuur van 22 tot en met 26 maart regelmatig tussen de -10 en -15 graden.
Ben47, als je er nog een weet, dan lees ik dat graag. (Niet eentje van honderd jaar terug s.v.p.) Hè, wilde ik er net 1 van 1915 plaatsen, is het weer niet goed.... Nou was maart 1915 niet 'winters', dus ik heb geluk.
OK dan blijf ik dichter bij huis. Wat te denken van slechts 2 jaar terug, maart 2013,
MAART 2013 De Bilt
Vorstdagen: 19 tegen (8 normaal)
IJsdagen: 1
Hellmanndagen: 8
Hellmanngetallen: 7,6
Gem temp: 2,45 graden (normaal = 6,2 graden)
Gem minimum: -1,15 graden
Omschrijving KNMI: Zeer koud, droog en de normale hoeveelheid zon
De laatste decade van de maand (dag 21 tot en met 31) werd met een gemiddelde temperatuur van +0,3 graden (oude record was +1,2 uit 1922) dus.zelfs de koudste sinds 1901.
Door een snijdende oostenwind lag de gevoelstemperatuur van 22 tot en met 26 maart regelmatig tussen de -10 en -15 graden.
Correct, was idd bijna 100 jaar geleden dat maart zo koud was. Het jaar 1917. Dussssss, best bijzonder. M'n oma heeft net op de valreep ook de tweede (dus beiden) meegemaakt.
Je hebt gelijk dat je in principe niets kan uitsluiten, maar erg waarschijnlijk zijn winters na 21 februari niet.
P.s. Wikipedia mag haar pagina wel eens bijwerken..... Anders is het weer zoiets, als " liegen zoals het gedrukt staat." | Gewijzigd: 30 november 2015, 20:21 uur, door Rens@weer
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Ik heb er veel onderzoek naar gedaan. Er zijn zeer veel soorten. Zelfs wintervaste soorten die bij vorst blijven drijven. Al deze soorten kunnen doorelkaar in ons land voorkomen.
Wat ik nu weer ondervonden heb. De singel voor mijn deur heeft het hele jaar geen kroos gegeven, i.t.t. voorgaande jaren. Nadat de gemeente de singel grondig heeft schoongemaakt in november schoot het kroos omhoog en bedekte binnen 2 dagen de hele singel. Aan een deskundige voorgelegd en die vertelde dat hij het niet met zekerheid wist te zeggen, maar mogelijk dat door het schoonmaken meer zuurstof/voeding is ontstaan waardoor het kroos alsnog van de bodem is opgestegen. Het is nu weer zo goed als verdwenen. Op grond van de andere 2 singels en 2 sloten, blijf ik van mening dat we een normale (Hellmann)winter krijgen maar wel onderin de normaal binnen de Hellmann-classificatie. Zeg maar rond de 40 Hellmanngetallen. (Maar natuurlijk hoop ik helemaal bovenin ).
Kroosbedekking 26 november 2015 na grote schoonmaak gemeente. (Singel had heel de zomer geen kroos gehad)
| Gewijzigd: 6 december 2015, 12:40 uur, door Ben47
Morgen alweer temperaturen tussen 10 en 15 graden, huilen met de pet op.
De zuidwester zit stevig in het zadel en weet absoluut van geen wijken.
We kunnen deze 'winter' vergelijken met die van vorig jaar: overheersende west/zuidwestenwinden met af en toe een piepklein gaatje voor een paar uur oostenwind.
Mijn hoop is gevestigd op januari. | Gewijzigd: 6 december 2015, 22:44 uur, door glder
Morgen alweer temperaturen tussen 10 en 15 graden, huilen met de pet op.
De zuidwester zit stevig in het zadel en weet absoluut van geen wijken.
We kunnen deze 'winter' vergelijken met die van vorig jaar: overheersende west/zuidwestenwinden met af en toe een piepklein gaatje voor een paar uur oostenwind.
Mijn hoop is gevestigd op januari.
6 december en nu al december afschrijven Kijk eens even naar de spreiding van de pluim, het kan alle kanten op. We hebben nog 25 dagen december, beetje jammer dit | Gewijzigd: 6 december 2015, 22:44 uur, door JOHNNY123
Pluim heeft inderdaad een neerwaartse spiraal, maar mijn vermoeden is dat de wind in de westhoek blijft zitten.
De gevolgen moeten we nu toch wel kennen.
Al hoop ik anders uiteraard... | Gewijzigd: 6 december 2015, 22:52 uur, door Sven
Maar van december -zeker de eerst twee, drie weken- verwacht ik zelf nooit veel, nog teveel "najaarswarmte"in grond en water. December is van de drie wintermaanden ook vrijwel zonder uitzondering de warmste.
Als het gaat winteren in december, dan is het bijna altijd tegen januari aan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maardat zijn dan ook uitzonderingen.
En, een witte kerst is nog zeldzamer dan een elfstedentocht.
Aanvoelen doe je vooral als er belabberde dingen op de kaarten staan zoals nu
Aanvoelen doe je vooral als er belabberde dingen op de kaarten staan zoals nu
En toch hou ik er rekening mee. Het is minder milieuvervuilend en vooral CO2- neutraal, dan die dure computers 99 van de100 keer ernaast zitten. Vraag maar aan ben47! (:-). | Gewijzigd: 8 december 2015, 08:11 uur, door Rens@weer
Geen idee waar je dit vandaan haalt maar er klopt niks van
Ik ben heel blij met het huidige weer. Van mij mag het zo de hele winter doorgaan en dan weer heerlijk warm worden
Ik ben heel blij met het huidige weer. Van mij mag het zo de hele winter doorgaan en dan weer heerlijk warm worden
Ik zou zeggen flikker nog mee rommel in het milieu! Vooral niet carpoolen! Dan heb je je winterzomer