| Gewijzigd: 17 november 2015, 19:33 uur, door Sven
De warme piek hebben we weer gehad ..het lijkt me dat het straks weer tijd wordt voor weer een koude piek..
Ik vraag mij alleen af of de kans inderdaad groter is na een warme periode op koud weer? of kan het net zo goed nog veel langer warm blijven? weet iemand daar meer over? | Gewijzigd: 18 november 2015, 16:53 uur, door onweerwoudenberg
De warme piek hebben we weer gehad ..het lijkt me dat het straks weer tijd wordt voor weer een koude piek..
Ik vraag mij alleen af of de kans inderdaad groter is na een warme periode op koud weer..weet iemand daar meer over?
+6!!
als ik kijk op het kmi schommelt de temperatuur tussen de 7-9 graden, zijn toch geen dubbele cijfers?
Maar die zelfde piek zal uiteindelijk elke dag (tot dag 15 na de huidige laatste met die piek) kunnen veranderen
Bijvoorbeeld die laatste, die tot 7 graden boven het gemiddelde reikt, die is niet berekend over een periode van 31 dagen maar over 16 dagen, t.w. de dag zelf (gisteren) plus 15 dagen er voor. Die piek blijft dan ook niet op 7 graden boven het gemiddelde staan, tenzij het gemiddelde van de volgende 15 dagen dan ook 7 gradden boven het langjarig gemiddelde ligt. Dus die piek op de dag van gisteren opgesteld in de grafiek gaat komende dagen elke dag een stukje lager worden. Maar pas over 15 dagen is bekend hoe hoog de huidige piek die je nu ziet uiteindelijk is geworden!
Met andere woorden, de voor de juiste juiste 31 daags waarde moet je op de grafiek naar de situatie van 15 dagen of langer geleden kijken. Het grafiekgedeelte tot 15 dagen geleden is nog niet af!
Zie achtergrond grafieken KNMI bij Lopende temperatuuranomalie: http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/klimatologie-grafieken-lopende-decade-maand-jaar
| Gewijzigd: 20 november 2015, 17:45 uur, door Ben47
dan hebben we hier ook temaken met het effect!
Vandaag is wel een vorstdag want het heeft in De Bilt al -2,5 graden gevroren vannacht. Maar ook geen Hellmann vandaag want de gemiddelde etmaal temperatuur zal ook vandaag niet onder nul komen, maar ca +3,2 worden, tenzij het zeer snel gaat afkoelen tot vannacht 1 uur. (etmaal loopt in wintertijd van 1u tot 1 uur volgende dag. In zomertijd van 2 tot 2u). | Gewijzigd: 23 november 2015, 23:00 uur, door Ben47
Edit Joyce: Link aanklikbaar gemaakt | Gewijzigd: 30 november 2015, 13:17 uur, door Joyce.s
Edit svenne: graag gedaan | Gewijzigd: 29 november 2015, 22:04 uur, door Sven