http://www.onweer-online.nl/forum/topic/42883/onweersbuitje-om-5-uur-in-de-ochtend-op-30-augustu/
Was de rest van de dag kanzen bekijken en afwachten op wat er zou komen.
Op vrijdag de 28ste kwam Estofex al met een extended forecast, wat uitzonderlijk is, level 1 gold voor een groot gebied.
Op de dag zelf volgde nog een Mesoscale Discussion.
Rond een uur of 10 zag ik op lightning maps het onweer steeds dichterbij komen en besloot met camera de dijk op te fietsen en even te filmen.
Er waren opvallend veel flitsen te zien, sommige ontladingen waren zelf op zo'n afstand al mooi te zien:
De mooiste ontladingen uit dat filmpje in slowmotion:
Het onweer kwam langzamer dichterbij, had geen mogelijkheid om een radar te checken, dus besloot weer huiswaards te gaan in verband met de kans op regen.
Eenmaal thuis de zolder op gegaan en vanuit het dakraam gefilmd, het donderde nog niet veel maar de hoeveelheid flitsen was behoorlijk hoog, de onderstaande video heeft maar weinig bewerkingen en wat aan de lange kant, maar toont goed hoe intensief het onweerde:
Nadat het weer even droog was nog even buiten gefilmd, hier is het al duidelijk dat het onweer vrij dichtbij is:
Toen de eerste regen viel weer naar binnen gegaan. Vanaf een slaapkamer gefilmd, vanaf de zolder ging niet meer omdat het anders zou inregenen. Hier valt goed op dat ondanks de vele flitsen en bliksems het donderen tegenvalt:
Al snel begon het weer te verslechteren, regende wat meer, de eerste hagel steentjes waren te horen en de flitsen werden nog feller, dit zijn de laatste minuten voordat het losbrak:
En toen ging het los, met eerst wat tikjes werden het tikken en toen gewoonweg een lawaai door de hagelstenen, zo groot had ik ze nog nooit gezien. Het hoosde zoals ik nognooit gezien had, de lucht was groenig van kleur en het onweer was ook behoorlijk. Helaas misde ik de harde klappen.
Pannerden haalde NOS nog vanwege een hagelsteen die door een dakraam gegaan was.
"Niet alleen regen en bliksem, maar ook hagel heeft schade veroorzaakt. Op een aantal plekken kwamen hagelstenen naar beneden die zo groot waren als pingpongballen.
In Pannerden heeft een hagelsteen een gat in een dakraam geslagen. Ook hebben veel auto's blikschade opgelopen door inslag van hagelstenen."
Nadat het langzaam minder werd en ik batterijen sd kaart had verwisseld werd ik nog getrakteerd op een grote hoeveelheid schitterende bliksem schichten.
Hieronder de beelden, waarvan het laatste filmpje een bonus is, alle mooie schichten in slomotion.
Ik hoop dat iedereen een beetje heeft kunnen meegenieten op deze manier.
De volgende keer zal ik wel even wat andere camera instellingen gebruiken, zodat het beeld wat minder flits, maarja niet alles kan mee zitten.
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder