Mijn planning was om vanavond met een update te komen,maar door wat omstandigheden is me dat niet gelukt.
maar je hebt gelijk dat er met de huidige omstandigheden kans is op een blokkade..zolang de jetstream maar in haar mandje blijft..
maar goed ik hoop morgen met een leuk stukje te komen :)
Voor de 2e week (Maandag 2 november tot en met zondag 8 november) wordt een middagtemperatuur van 'rond normaal met maximaal een graad of 10." verwacht. Ik weet niet of ze die verwachting alleen voor het noorden van het land bij mist gemaakt hebben, maar het is op verschillende plaatsen al rond 16 graden geweest in de middag. Die middagtemperaturen gaan volgens de huidige verwachtingen nog verder stijgen. Dus ook niet bepaald een relevante verwachting in de door jou geplaatst bericht van weer.nl voor deze week dus!
Dus wat is je bedoeling hiermee?
Het is de laatste verwachting op weer.nl (30daagse) dus al is er al een weekje voorbij...er is nog geen nieuwere Ik neem aan dat weer.nl niet vandaag die 30 daagse verwachting geplaatst heeft om vervolgens een verwachting voor vorige week te schrijven. Welk bureau schrijft een verwachting met terugwertekende kracht? Bovendien met uitgangspunten waarop voor deze week maxima van 10 graden wordt verwacht. Alleen plaatsen zodra die uitgekomen is zinvol, zodat je er wat voor de hele 30 dagen wat aan hebt en niet wanneer de 1e week ervan al om is en de verwachting voor 2e week inmiddels achterhaald is. | Gewijzigd: 2 november 2015, 22:01 uur, door Ben47
http://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen
EDIT Ben47: in de berichten daarna weer mist | Gewijzigd: 2 november 2015, 22:35 uur, door Ben47
Overigens daar een buitengewoon slecht zicht met slechts 34 m.
| Gewijzigd: 2 november 2015, 23:02 uur, door Ben47
Gaan we dit weekend een record hoogste nachttemperatuur (hoogste minimum) over de eerste tien dagen van november halen? Tot nu toe is dat in handen van 4 november 2010 met 14,5 graden. Voor nummer twee moeten we heel wat verder terug in de tijd. Dat was op 1 november 1968 met 14,1 graden.
Vorst binnen eerste 10 dagen november
Deze eeuw vroor het slechts 5 keer in de eerste tien dagen van november. Voor de laatste keer dat het vroor moeten we niet zo ver terug. Dat was op 6 nov 2012 met -0,3 graden. Voor de vier andere keren moeten we wat verder terug. Gelijk verdeeld over 2001 en 2002 waarbij de laagste temperatuur -2,5 werd op 9 nov 2001.
Bron: vergaard dmv selecties uit KNMI gegevens | Gewijzigd: 3 november 2015, 16:42 uur, door Ben47
http://www.nu.nl/binnenland/4157757/dinsdag-warmste-3-november-ooit-gemeten-.html | Gewijzigd: 3 november 2015, 16:59 uur, door Justin
Nou na bijna 90 jaar mag het ook wel eens. Ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat worden als de temperatuur nog verder stijgt volgens de verwachtingen.
| Gewijzigd: 3 november 2015, 18:56 uur, door Ben47
Ik ga em niet eens plaatsen, maar het is een kaart zoals we die van de afgelopen dagen kennen. Een hoog dat gaat zich volgens de kaarten van de 18e en verder via Nederland weer boven Europa nestelen en zorgt voor een zuid-oosten tot zuidelijk wind. Boven normale temperaturen. Hoogstens dat het koude putje nog wat verassingen uit de hoed tovert.
Maar waar hebben we het over? De volgende run is het weer geheel anders. Wat je ook niet anders kan verwachten op z'n lange termijn.
De vinger komt weer voorzichtig terug :p
Voor wie hun winterverwachting laten afhangen van de zeewatertemperatuur van de Noordzee heb ik weer een update:
De temperatuur voor allen is week 44:
2015
Hieronder ter vergelijking dezelfde week voor de koude winter 2010 (links) en die van voor de 0,0 Hellmannwinter 2014
Van bovenstaande drie kaartjes is die van 2013 het koudst, terwijl de winter daarop volgend ons 0,0 Hellmanngetallen gaf. Die van 2015 (boven) is deze week warmer (met name langs de Scandinavische kust) dan van 2009 waarop de koude winter 2010 volgde.
Kijken we naar de temperatuur van de Oostzee (dezelfde week en jaren)
Van deze drie is die van 2009 het koudst en 2015 het warmst. Ik denk niet dat je daar de conclusie uit kunt trekken dat de winter van 2015-2016 warmer zal zijn dan 2013-2014. Ik heb de Oostzee-temperatuur de afgelopen weken gevolgd en deze reageert vrij snel op omslagen van het weer. Een graad verschil in een paar dagen is mogelijk. Maar goed, bij een koude inval vanuit boven de Oostzee wordt de onderste luchtlaag wel opgewarmd door de hogere zeewatertemperatuur totdat het zeewater afgekoeld is.. Maar de geringe verschillen en snelle afkoeling bij koud weer geven m.i. geen aanleiding te zeggen dat je nu reeds iets over de winter kan zeggen naar aanleiding van de hogere temperatuur van de Oostzee.
Bron: http://www.bsh.de/aktdat/mk/nordsee/actual.gif | Gewijzigd: 4 november 2015, 21:02 uur, door Ben47
Linkje -> http://www.onweer-online.nl/forum/topic/43107/winterherfst-discussietopic-2015-2016-deel-2/
| Gewijzigd: 5 november 2015, 11:45 uur, door Callie-P