Na eerst al kouderecords op de 13e verbeterd te hebben zijn in een groot deel van Nederland op de 14e oktober opnieuw tig dagrecords koudste maximumtemperatuur verbeterd. Ook veel stations evenaarden het oude record. Daarnaast werden ook koudste etmaalgemiddelde temperaturen verbeterd. Tezamen teveel om allemaal te vermelden.
Maar voor Maastricht maak ik een uitzondering.
Normaal zijn verbeteringen van dagrecords (soms met 0,1 graden) niet zo interessant, maar Maastricht presteert het om vorige dagrecords te verpulveren.
Na op de 13e al 13 okt 1975 dat op 6,9 graden het oude record had met een verschil van 2 graden te verbeteren tot 4,9 graden, presteerde het de 14e om het oude record van 14 okt 1971, dat op 7,1 stond, met 3,1 graden te verbeteren tot 4,0 graden en is daarmee het koudste 14 oktober sinds begin van de metingen in Maastricht in 1906. Dat is geen kattepies!
Maximumtemperatuur 4,0 graden terwijl het langjarig gemiddelde voor de maximumtemperatuur op 14 oktober in Maastricht (1981-2010) bijna 4x zo hoog is, t.w. 15,8 graden.
Etmaalgemiddelde
Kijken we naar het etmaalgemiddelde dan is 14 oktober 2015 voor Maastricht ook hier met 3,3 graden het koudst van alle 14 oktobers sinds 1906. Vorige koudste etmaaltemperatuur voor deze dag stond op naam van 14 okt 2009 met 4,0 graden.
Het langjarig etmaalgemiddelde voor 14 okt (1981-2010) is 11,4 graden
| Gewijzigd: 15 oktober 2015, 11:58 uur, door Ben47
Het is al na 15u en de maximumtemperatuur is op meerdere plaatsen nog steeds lager dan de huidge records voor 15 oktober. Natuurlijk is het niet ongewoon dat de temperatuur later in de middag nog stijgt, maar toch...
Maastricht is nog lager (3,7) dan gisterenmiddag (4,0 graden).
Ook De Bilt ligt met 7,0 lager dan het record van 1919 toen de maximumtemperatuur op 7,8 graden bleef steken. Maar goed, vannacht om 02:00 u weten we het pas zeker.
Ik beperk me verder tot Maastricht dat voor de derde keer op rij een nieuw koudste maximumtemperartuur scoorde. Met een maximum van 5,1 graden bleeft de 15e oktober in Maastricht 1,4 graden onder het oude record van 1943 (6,5)
Kou gaat er idd helemaal uit. Volgende week weer dik 10 graden. Vind het ook ff niet erg ook. Dat grijze en natte weer van afgelopen 2 dagen wordt je ook snel zat.
Wen er maar aan bass, dat is 80% het weerbeeld van de herfst/winter van nederland. helaas maar waar.
Smoke | Gewijzigd: 17 oktober 2015, 18:06 uur, door smoke_soldier
weather without storms is no weather at all.
-afbeeldingen-
GFS 6z
Ook GFS18Z liet dit gisterenavond zien:
Helaas extreem lange termijn (+360u) maar wel leuk om te volgen! | Gewijzigd: 18 oktober 2015, 15:05 uur, door Stefanv
Linkje Groenmonitor
Misschien iets voor jou om te raadplegen | Gewijzigd: 21 oktober 2015, 14:30 uur, door Ossekop
Zware sneeuwval verwacht en temperaturen ruim onder de 20 graden !!!
hmm o nee dit is (jammer genoeg) onzin maar ik heb nu wel je aandachtEen paar dagen geleden vroeg iemand waarom we weinig aandacht schenken aan de discussies over blokkades e.d die volgens anderen leading zullen zijn deze winter.. dat heb ik uitgelegd in deze post Hier klikken
Omdat het op dit moment nog erg saai is... ( het is tenslotte pas oktober) zal ik hieronder proberen te laten zien wat er op dit moment en in de nabije toekomst zich af kan spelen volgens het GFS model.
Laten we de termijnen even vergeten van de kaarten die ik gebruik. Het is puur om te laten zien dat de atmosfeer nog lang geen positie gekozen heeft maar dat koude er eigenlijk voorlopig er nog niet in zit.. en met kou bedoel ik lichte nachtvorst ( tja je moet je marges wat bijstellen in dit land
Hieroboven zie je eigenlijk wat er op dit moment aan de hand is.. lage druk staat in het (noord) westen aan de voordeur te rammelen en een azorenhoog glipt aan de onderzijde van de polarjet Europa in.. zie volgende kaartje..
Leuke op de onderstaande kaart is wel dat ik al herhaaldelijk gezien heb dat het azoren hoog aansluiting probeert te vinden met het Groenland hoog.
Als dit stevig in het zadel zou komen krijg je een blokkade en hebben drukgebieden uit het oosten kans...
Op de bovenstaande kaart zie je dat het (azoren)hoog Europa is ingetrokken.. Let ook even op dat hogedruk gebied boven Groenland.. die sneaked op een gegeven moment europa binnen en sluit zich aan bij het hogedrukgebied boven europa.
Hieronder onze vriend de polarjet oftewel de jetstream..
Ik roep al jaren dat dit eigenlijk de belangrijkste kaarten zijn voor ons wintertje want als het hier al mis gaat kunnen we de rest wel vergeten..
Je ziet hier 2 kaarten.. eentje met een Jetstream die zich aan het opwarmen is en eigenlijk overal en nergens is en op de volgende kaart zie je de polarjet die een grote rug getrokken heeft over Europa met als gevolg dat laag ons niet kan bereiken vanuit het westen en koude lucht ons niet kan bereiken vanuit het noorden.
Het Hoog waar we net over spraken zit alsware gevangen in deze rug met als gevolg dat onze temperaturen stijgen...
En het bovenstaande kaart zie je mooi op de ingezoomde Benelux kaart... heerlijk terassenweer als de zon schijnt en je uit de wind zit..
Eigenlijk heb ik de volgorde niet goed aangehouden, maar je ziet hieronder de kaarten van een paar dagen eerder.. Hier zie je dat de rug opgebouwd wordt en het hoog zich gaat positioneren. ( waar je ook dat Groenland hoogje zich richting Europa beweegt)
Het is heel veel informatie en er is geen lijn te ontdekken in het hele verhaal.. maar zo liggen de kaarten nu eenmaal op dit moment.
Daarnaast is het nog extreem vroeg in het seizoen en er is op basis van de huidige ontwikkelingen niets te zeggen van het verloop van de winter.
Wat ik wel geprobeerd heb om hier duidelijk waar men het nou over heeft op het internet ( over de mogelijkheden van blokkades of de aanvoer van lagedruk uit het westen.)
Persoonlijk denk ik dat als het zo doorgaat we zeker een keer te maken gaan krijgen met koude/sneeuw want er is met deze situatie geen standvastig weer te verwachten.. we zitten (nog) niet met een eeuwige Zuidwester, dus er zijn mogelijkheden..we hoeven niets uit te sluiten.
Maar laat het eerst maar eens kouder worden op groenland en in Rusland want met -20 op groenland en net an -10 in het uiterste noorden van Rusland gaan wij geen winter krijgen...maar gelukkig is het pas oktober
| Gewijzigd: 23 oktober 2015, 12:24 uur, door Callie-P
Vooral in België zouden ze richting de 20 graden kunnen gaan. In Nederland gaan we de 20 graden waarschijnlijk niet halen.