http://www.art-of-thunders.nl/products/betekenis-van-een-mcs/
Nu weer on-topic | Gewijzigd: 13 augustus 2015, 23:17 uur, door Sven
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Edit: even wat wolkenbeelden van vandaag, kan je mooi zien hoe het opeens allemaal ontplofte!
| Gewijzigd: 13 augustus 2015, 23:37 uur, door Sven
MODELBEOORDELING:
Zoals gebruikelijk in dit soort situaties verschillen de modellen onderling als het gaat om de (convectieve) neerslag. Toch is er wel een aantal patronen zichtbaar. De onweersbuien die actueel boven zuidwest Nederland liggen nemen in activiteit af naarmate zij (langzaam) verder het noordwaarts trekken. Overigens mist EC dit systeem geheel. De afnemende activiteit past goed in het beeld van een situatie waarin dagelijkse gang weg gaat vallen en de voornaamste forcering van outflow moet komen. Vervolgens is het de vraag of het lineaire systeem zichzelf in stand weet te houden. Dynamisch gezien is het wel eens overtuigender geweest. Daarna wordt het nog veel onduidelijker. Aan de oostzijde van het golvende koufront ontstaan nieuwe buien, maar Harmonie houdt het vrijwel droog. De buien die dan ontstaan moeten vanaf hoogte ontwikkelen, doordat er nog steeds sprake is van warmteadvectie boven de grenslaag.
Ontladingen tot 00:00. Niet slecht lijkt me!
| Gewijzigd: 14 augustus 2015, 00:30 uur, door Stefanv
Kans op enkele stevige onweersbuien. Daarbij mogelijk ook zware windstoten, hagel en lokaal veel regen :Geldig: vrijdag 14 augustus 2015 vanaf ca 02 uur gedurende ca 4 uur
Bij buien kans op onweer Geldig: vrijdag 14 augustus 2015 vanaf ca 11 uur gedurende ca 12 uur
Bij buien kans op onweer. Geldig: vrijdag 14 augustus 2015 vanaf ca 23 uur gedurende ca 15 uur | Gewijzigd: 14 augustus 2015, 02:53 uur, door Tatanka
Na een korte nachtrust ik wachte nog op de squall-line uit dld (Gaappp!!). Bij deze de onweerkans van vandaag.
Vanmiddag en vanavond/vanacht kunnen we opnieuw buien verwachten en daarbij is kans op stevig onweer. In het binnenland kan het kwik nog oplopen tot 25-26graden en 27-29 graden in het oostelijke helften van het land. We zitten nog steeds in een warme sector omdat de definitieve afkoeler nog moet komen (Koufront). Welke golvend van karakter is deze komt eind van de ochtend het zuiden-zuidwesten binnen. En zal ons vanacht via het noord-oosten verlaten.
Cape waardes vandaag >> veelal << over benelux in de orde van 1000j/kg in een strook over het midden naar het noord-oosten mogelijk zelfs nog even 1500-2000 j/kg Sbcape. De MLcape ligt rond de 500-1000 max aldaar in de avond in de nacht fors minder. Effectieve schering ligt een beetje in de orde van gisteren 30-20 kts, in noord-oosten 40kts. Convectiemodus is dus goed georganiseerd Multicell opgelijnd (Squall-line wat wel wat weg heeft van een Lewp) vanwege het golvend patroon. Verspreid over de dag zijn er ook losse cellen mogelijk..wat kan leiden tot multicell plukjes over heel benelux. Maar accent ligt duidelijk op die lijn. Als ze wel vd grond komen overdag dan meteen toppen 13/14km
Bij de buien kans op hagel 2cm max,veel bliksemactiviteit,windstoten lokaal tot 75 k/m. En lokaal kans op wateroverlast. Allehoewel de modellen overal wel wat losse cb's laten zien dan wel wat multicell vorming. Zal het accent waarschijnlijk nou meer op de oostelijke helften liggen later met de geschetste buienlijnIk volg dan harmonie ook vandaag want die zat er gewoon goed op gister
Fijne dag vandaag!!.
| Gewijzigd: 14 augustus 2015, 10:19 uur, door Tatanka
Bij buien kans op onweer Geldig: vrijdag 14 augustus 2015 vanaf ca 11 uur gedurende ca 12 uur
Dat klopt ja maar gezien de modellen en mits deze kans weer goed van de grond komt gaan die wel weer verlengen. Rare beslissing ook want ze hadden hem goed staan gisteren. Significant is er niet zoveel gewijzigd. Ik denk dat persoonlijk dat de Kf wat later verwacht werd gisteren en nou dus wat meer eerder verwacht word. Met zon kans als gisteren ben ik hier ook niet echt heel erg mee bezig geweest. We zien wel waar het schip strand!! | Gewijzigd: 14 augustus 2015, 10:30 uur, door Tatanka
Eerst kleine losse buien die aanelkaar groeien volgens Harmonie 24 uur.....
:) (ik weet dat de 24 uurs radar niet altijd klopt maar toch had hij het gister behoorlijk goed)!
Eerst kleine losse buien die aanelkaar groeien volgens Harmonie 24 uur.....
:) (ik weet dat de 24 uurs radar niet altijd klopt maar toch had hij het gister behoorlijk goed)!
Ik moet het hebben van rond 23.00, met geluk is het dan groot genoeg al.
Maar buienradar 24u is wel heel wisselend op een dag, veranderd te veel.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/