Ook hier in de Alpen eist de global warming zijn tol, de grootste gletsjer van de Alpen (Grote Aletschgletsjer) zal wanner het zo doorgaat in 2090 nog slecht uit schamele ijsresten bestaan die proberen hogerop (boven de 3000 meter) te overleven. Hieronder een foto van de Gr Aletsch gletsjer. Links 1856, rechts 2004. Inmiddels is ie overigens alweer een stuk gesmolten! Overigens smelt de gletsjer (massa verlies) per dag circa 6 cm. Per dag genoeg voor ongeveer 600 liter water voor elke Zwitser!
Bijgevoegd nog een artikel over het gletsjersmelten:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2406581
| Gewijzigd: 4 augustus 2015, 17:58 uur, door Alpenweerman1
Gepubliceerd: 04 augustus 2015 10:51Laatste update: 04 augustus 2015 13:49
Gletsjers smelten wereldwijd steeds sneller, zo blijkt uit een nieuwe studie van Zwitserse wetenschappers. Op dit moment verliezen gletsjers over de hele wereld gemiddeld 0,5 tot 1 meter ijs aan dikte per jaar.
In 120 jaar van metingen lag de smeltsnelheid nog nooit eerder zo hoog.
Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Zürich in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Glaciology.
Satellieten
De wetenschappers baseren hun gegevens op observaties met satellieten en metingen ter plekke in 19 regio's met gletsjers, waaronder de Noord- en Zuidpool, Canada, Nieuw Zeeland, Zuid-Amerika en Europa.
Volgens hoofdonderzoeker Michael Zemp verliezen de gletsjers op dit moment gemiddeld twee tot drie keer zo veel ijs als in de twintigste eeuw.
"We hebben maar van een paar honderd gletsjers exacte metingen van ijsverlies. Maar we kunnen de resultaten van onze studie goed onderbouwen met veldobservaties en satellietmetingen van gletsjers over de hele wereld", verklaart hij op de nieuwssite van de Universiteit van Zürich.
Ommekeer
Zemp verwacht dat het smelten van de gletsjers voorlopig niet zal ophouden. Zelfs als de opwarming van de aarde stokt, zal er geen ommekeer plaatsvinden, zo blijkt uit zijn berekeningen.
"Deze gletsjers zullen meer en meer ijs verliezen, zelfs als het klimaat stabiel blijft", verklaart hij. | Gewijzigd: 4 augustus 2015, 18:18 uur, door Rots53
Sinds 26 juni extreem warm in de Alpen, juli met diverse records en augustus gaat op herhaling. Komende 10 dagen zeer warm (heet) zomerweer en wellicht ook nog langer. Overigens niet alleen in de Alpen, grote delen van Europa gaan profiteren van zomerse hogedruk en hoge tempeaturen. Weekend even klein dipje trogje (occlusie) en dan weer gewoon hoppa...........(arme gletsjers)
| Gewijzigd: 5 augustus 2015, 10:05 uur, door Alpenweerman1
De media blijkt niets anders te kiunnen dan oude koeien uit de sloot halen en dat te presenteren alsof het iets nieuws is.
Kijk hier maar eens naar een artikel uit 1932 waarin men het al heeft over het smelten van Gletsjers t.o.v. 30 jaar ervoor. Hoezo CO2??.
5 sept 2006
bron : nasa
28 jun 2015
Ja duidelijk. In 2015 veel meer sneeuw! (misschien kan je e.e.a toelichten rvb, anders wordt het een 'raden maar' plaatje, waar is dit en wat kan je opmaken uit plaatjes van verschillende hoogten genomen?) | Gewijzigd: 20 augustus 2015, 19:36 uur, door Ben47
De media blijkt niets anders te kiunnen dan oude koeien uit de sloot halen en dat te presenteren alsof het iets nieuws is.
Kijk hier maar eens naar een artikel uit 1932 waarin men het al heeft over het smelten van Gletsjers t.o.v. 30 jaar ervoor. Hoezo CO2??.
We hebben het over het smelten van de gletsjers die vooral de laatste 30 tot 40 jaar in een steeds sneller tempo verloopt. Neemt niet weg dat dit proces van massa afname al rond 1865 is begonnen. Dus wat je aanhaalt bevestigt alleen maar deze stelling en is dus idd niets nieuws en heeft al helemaal niets met oude koeien uit de sloot halen. Daarnaast heb ik het niet over de oorzaken gehad, laat staan over CO2 als oorzaak.
Onderstaand nog 2 foto's van de tong van de Gr Aletschgletscher die hierboven al werd aangehaald door RvB
Eerste foto vergelijk circa 1900 en 2005, tweede foto de jaren 1979, 1992 en 2001
| Gewijzigd: 20 augustus 2015, 23:40 uur, door Alpenweerman
Hoezo CO2??.
.... Daarnaast heb ik het niet over de oorzaken gehad, laat staan over CO2 als oorzaak. Ik beweer nergens dat jij het hebt over CO2. Het is overigens een aangehaald artikel dus zou het niet eens door jou gezegd kunnen zijn. Dus ik snap niet dat je het je persoonlijk aan lijkt te trekken. Mijn CO2-vraagtekens vloeien voort uit het feit dat het vrijwel standaard is de opwarming aan de CO2 te wijten.
Hoezo CO2??.
.... Daarnaast heb ik het niet over de oorzaken gehad, laat staan over CO2 als oorzaak. Ik beweer nergens dat jij het hebt over CO2. Het is overigens een aangehaald artikel dus zou het niet eens door jou gezegd kunnen zijn. Dus ik snap niet dat je het je persoonlijk aan lijkt te trekken. Mijn CO2-vraagtekens vloeien voort uit het feit dat het vrijwel standaard is de opwarming aan de CO2 te wijten.
Ik trek me niets aan hoor! Don't worry. Dat de opwarming van de aarde (feit) vrijwel standaard door alleen CO2 teweeg wordt gebracht (gerelateerd) is natuurlijk ook wel erg kort door de bocht. Neemt overigens niet weg dat we de laatste 150 jaren met ons allen wel in een heel rap tempo de fossiele brandstoffen doorheen jagen, zal zeker meer tellen vwb de GW! Sowieso pleit ik meer voor een stukje bewustwording dan struisvogel politiek.
| Gewijzigd: 20 augustus 2015, 23:58 uur, door Alpenweerman
Al een paar jaar hou ik - puur uit eigen interesse - het ijsniveau bij op de Grossglockner. Inmiddels is het al een week lang grauw weer op de gletsjer dus ik kan de foto nog niet bijwerken, maar er is overduidelijk weer een groot stuk ijs verloren gegaan deze zomer... Vraag me af of de gletsjer hier lopend nog te bereiken is en zo ja, hoelang dat nog mogelijk blijft...
Foto laatst bijgewerkt in augustus 2014:
(Grote versie klik hier)
| Gewijzigd: 21 augustus 2015, 00:11 uur, door Justin
Overigens wat is het verschil met de foto van 28 juni 2015 (onder) met jouw eerste foto met rode pijltjes van 2006? (zie mijn rode pijltjes)
Overigens wat is het verschil met de foto van 28 juni 2015 (onder) met jouw eerste foto met rode pijltjes van 2006? (zie mijn rode pijltjes)
Die foto's vanuit de ruimte (rvb) en die vanaf de grond mag je niet met elkaar vergelijken. Ze geven een vertekend beeld van de Grote Aletsch gletser. De pijltjes heb ik erbij gezet om de tong en de loop van de gletsjer aan te duiden en niet als vergelijk. Een reeel beeld van het terugtrekken van de grootste gletsjer van de Alpen krijg je door de foto's te vergelijken.
(zie webcambeeld 22 augustus 2015 om 11.00 uur).
Maar goed, dat is geheel offtopic maar toch een leuke inleiding naar hetgeen waar ik in mijn vorige post al over sprak. Uit interesse voor de Alpen en haar gletsjers - en met net een beetje extra 'liefde' voor de Grossglockner - hou ik ieder jaar de 'gletsjerstand' bij van de Pasterze-Gletscher. Vorig jaar leek de schade enigszins beperkt te blijven en zouden sommige gletsjers zelfs iets zijn aangegroeid, dit jaar spreken de afbeeldingen voor zich. Helaas, weer een stuk gletsjer verdwenen. Hoe lang is deze gletsjer nog voor het grote publiek te bezichtigen en wat is er nog van over als we 'slechts' 20-30 jaar verder zijn......?
De huidige stand van zaken (grote versie hier):
Animatie 2010-2015:
Duidelijk te zien dat de gletsjer niet alleen inkrimpt, maar ook volledig inzakt. En als we dan toch aan het vergelijken zijn, hier een foto uit 1900, toen je nog rechtstreeks de gletsjer op kon lopen waar je nu eerst een treintje naar beneden moet gebruiken en vervolgens nog een stevige wandeling moet maken.
(Bron: Greenpeace)
Note: ik markeer de grens waar de gletsjer haar witte/donkergrijze kleur verliest. De afbeelding uit 2010 geeft een iets vertekend beeld, daar werd duidelijk een andere lens gebruikt als bij de foto's vanaf 2011.
Nog een mooi voorbeeld van de Rhonegletsjer hier in Oberwallis 1900 versus 2008. Inmiddels is de gletsjer van uit het dal niet meer te zien en heeft zich bovenin een gletsjermeer gevormd (onderste 2 foto's)
Nog een mooi voorbeeld van de Rhonegletsjer hier in Oberwallis 1900 versus 2008. Inmiddels is de gletsjer van uit het dal niet meer te zien en heeft zich bovenin een gletsjermeer gevormd (onderste 2 foto's) Interessant, maar nog interessanter zou het zijn een foto te zien uit bijv 1930. Nu lijkt het alsof het van de laatste jaren is dat het zo veranderd is.
Nog een mooi voorbeeld van de Rhonegletsjer hier in Oberwallis 1900 versus 2008. Inmiddels is de gletsjer van uit het dal niet meer te zien en heeft zich bovenin een gletsjermeer gevormd (onderste 2 foto's) Interessant, maar nog interessanter zou het zijn een foto te zien uit bijv 1930. Nu lijkt het alsof het van de laatste jaren is dat het zo veranderd is.
Die heb ik ook voor je...zo even opsnorren! Misschien beter niet kijken Ben47
@ Ben47
Vergelijk Grote Aletsch gletsjer 1938 tot 2010
Vergelijk Grote Aletsch gletsjer 1938 tot 2010 Dat is duidelijk voor deze gletsje, bedankt!