Van 04/07 00u tot 05/07 01u : Vrijdagnacht en zaterdag bevinden we ons in warme en onstabiele lucht waarin buien en onweer tot ontwikkeling kunnen komen.
Tijdens het tweede deel van vrijdagnacht kunnen er over de westelijke landshelft onweersbuien ontstaan die mogelijk gepaard gaan met rukwinden. De meest intense activiteit blijft echter waarschijnlijk over zee.
Zaterdag kunnen er zich vanaf de late voormiddag nieuwe buien ontwikkelen die later vooral in de oostelijke landshelft kunnen uitgroeien tot stevige onweersbuien met kans op rukwinden, hagel en veel regen op korte tijd.
Kan het tot zulke cellen komen zoals in Nederland gisteren? Waarom zouden ze niet lang leven?
Ze zullen waarschijnlijk van het type multicel zijn dus de ene cel zakt in en de andere activeert alweer. Enkel wanneer de buien surface based worden(en dus niet boven de inversie ontstaan) kunnen de buien volledig van de aanwezig shear profiteren en is een supercel mogelijk. Die kans is echter erg klein maar niet onmogelijk als door outflow van andere buien de inversie plaatselijk geneutraliseerd wordt.
gisteren zagen ze er zelfs nog beter uit maar zeeuwsch Vlaanderen heeft volgens mij als enige geen onweer gehad.
Het buitje op Walcheren mocht de naam onweer ook niet dragen....
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Ik ben er net over bezig geweest.
en voor de anderen die precies enkel kunnen klagen: er is daarvoor een ander topic
Onweer voor de kust vannacht? moeten de onweders dan nog ontstaan? Hier is wel veel wind (N) en een temp. van 20.4° , volgens mij zal het boven zee blijven,zoniet zit ik op de goede plaats, groetjes Vera
Ik zit iig aan het meer en hou het op nowcasten.