Het advies voor vandaag/vanacht en morgen is gewoon weer Nowcasten heb net een poging gedaan en ik kom er niet uit. De onzekerheid spat er vanaf en ik kan er gewoon niks mee. Het staat ook allemaal duidelijk in de estofex er staat weer een pak onstabilteit die houden we dan ook gewoon maar aan. Ik heb duidelijk de dingen gehighlight met dikke rode letters. Ik ga eens geen kaarten posten!!
En ik denk ook wel een beetje het probleem te weten. Normaal gebruik je Wrf4km en Harmonie voor Convectieve stormen. Maar die zitten heel erg te strubbelen momenteel met inversies. En dan val je ineens terug op 2 modellen die doorgaans daar wat minder in zijn. Waarvan 1 wel een dik signaal nog laat zien (GFS) en de ander slechts een licht signaal (EC) dus eigenlijks ligt in deze de hele last op de schouders van Gfs. Die wel gewoon dikke Cape waardes geeft en ook goed in de diepe schering lls schering en de srh zit voor zware buien.
Surface-based CAPE1000 (ECMWF) 2000-3000 J/kg (GFS) Dls/lls 40-30kts srh........>>>>>Bij onstaan dus weer kans op zeer felle onweersbuien in de trend van gisteravond en vanacht. Maar waar???
Van de KNMI guidance worden we ook niet echt wijzer >>>lees onder.
MODELBEOORDELING:
Zaterdag opnieuw afwijkingen w.b. neerslag, dus een herhaling van de problemen van donderdag. Verder zien we dat Hirlam boven de Noordzee een uitgebreid gebied met stratus berekend (wat er actueel niet zit, wel wat kleinere velden), terwijl de andere modellen dat gebied vanmiddag pas laten ontstaan.
NEERSLAG:
Komende nacht en zaterdag overdag kans op een enkele onweersbuien.
KMI: In de loop van de avond komen vanuit het zuiden geleidelijk meer wolkenvelden. Later in de nacht wordt vanuit Frankrijk zeer warme maar onstabiele lucht aangevoerd en wordt ook de kans op onweersbuien groter.
Kort samengevat je kan zeggen wat je wilt saai is het niet. IT CAN HAPPEN ANYWHERE IN EEN HEELGROOT GEBIED NOWCASTEN!!!!!!!!!! | Gewijzigd: 3 juli 2015, 06:49 uur, door Tatanka
Woww in deze kan ik me wel vinden gebasseerd op als het hier gisteren niet gebeurde dan zal dat morgen ook wel niet. En omdat in dat bericht staat midden en oosten van het land. Terwijl ik duidelijk in bericht zeg boven dat niemand kansloos is morgen. Omdat de modellen weer net als gisteren zijn en niet te hanteren neemt niet weg dat het nou weer op de plekken van gisteren tot zwaar onweer en/of onweer komt.
Maar mooi man gaan we hier nog een ronde vol gas. | Gewijzigd: 3 juli 2015, 07:14 uur, door Tatanka
Zeer leuke run nou de uitvoering nog zodat er meer mensen kunnen genieten van spektakel....
Zaterdagmiddag komen er met name in de oostelijke helft van het land enkele onweersbuien tot ontwikkeling. Hierbij is er kans op hagel. Elders zijn er wolkenvelden. De temperaturen lopen uiteen van 21 graden op de stranden tot 36 graden in het oosten. Van het westen uit gaan de temperaturen echter dalen. De wind draait naar west tot noordwest. Het eerste in het zuidwesten, aan het einde van de middag pas in het noordoosten.Zaterdagavond trekken de onweersbuien naar Duitsland en dan zijn er naast wolkenvelden ook opklaringen
Edit, nog niet zien passeren, maar KNMI komt al met waarschuwing voor morgen, geldig voor alle provincies behalve de 3 zuidelijke...
Enkele onweersbuien, lokaal met hagel en veel neerslag Geldig: zaterdag 04 juli 2015 vanaf ca 05 uur gedurende ca 12 uur
Edit 2: ik ben benieuwd wat het KMI straks te zeggen heeft om 12u. Mijn buikgevoel is me niet positief gestemd wat betreft vandaag en morgen... | Gewijzigd: 3 juli 2015, 09:45 uur, door Sven
Zeer leuke run nou de uitvoering nog zodat er meer mensen kunnen genieten van spektakel....
Met dit kaartje in werkelijkheid staan we morgenavond dus weer onder de weg bij de Dijk Lelystad-Enkhuizen. Daar was het gisteravond ook al zo gezellig druk. [:D]
Edit svenne: plaatje uit citaat en je reactie goed gezet.
| Gewijzigd: 3 juli 2015, 11:45 uur, door Sven
En met al die onzekerheid en onstabiliteit ben ik het eens met Tatanka dat kaarten posten vrij weinig nut heeft. Vraag me ook af in welke zin Estofex nu betrouwbaar is.
Nu, even wat stukjes geplukt uit de de update van het KMI voor vandaag, vannacht, morgen en ook al zondag:
Vandaag
- In het zuidoosten van het land ontwikkelen er zich in de late namiddag stapelwolken en is er kans op een plaatselijk onweer.
- Deze avond is er nog kans op een onweersbui in de buurt van de Franse grens.
- In het westen van het land kunnen er op het einde van de nacht opnieuw regen- en onweersbuien ontstaan.
- Zaterdagochtend is het zwoel met hoge en middelhoge wolken. Een buienzone trekt van west naar oost en blijft ook in de namiddag en avond actief over het oosten van het land.
- De buien kunnen gepaard gaan met onweer, vooral later op de dag in het oosten van het land waar er plaatselijk veel neerslag kan vallen. In het westen wordt het na de middag droger.
- Tijdens de nacht van zaterdag op zondag blijft het in het binnenland wisselend bewolkt en onstabiel met nog kans op enkele regen- of onweersbuien.
- . In de loop van de dag en ook 's avonds verwachten we fikse buien, soms met onweer.
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Zien we zondag wel weer toch? Eerst deze leuke kansen maar afwerken
Tegen die tijd is het wel tijd voor een nieuwe topic zondag avond...Na gelang zal ik me daar in verdiepen of een andere.
Edit je haalt me de woorden uit de mond Lako | Gewijzigd: 3 juli 2015, 14:24 uur, door Tatanka