EC grafiek neerslag regio west
Je kan er wel een beetje vanuit gaan dat de focus theoretisch met meer modellen op de westelijke helften liggen. Zal echt nowcasten moeten worden morgen.
Edit svenne: zoals iedere onweersituatie dus .
Edit Tatanka Yupppp!!
| Gewijzigd: 1 juli 2015, 13:11 uur, door Tatanka
EC grafiek neerslag regio west
Geen idee hoe je die neerslag nou moet interpreteren, is dat hoeveelheid per tijd? per oppervlaktye? niet cumulatief natuurlijkk, het verdwijnt weer
Citaat van Tatanka, woensdag 1 juli 2015, 12:04 uur Harmonie begint stilaan zijn tanden te laten zien en komt nou met de eerste forse signaal van het zuiden uit over het midden naar noord. Hopen dat er nog meer signalen bijkomen.
het gaat wel snel zeg, als je die sprongen per uur ziet.... (20:00Z is 22:00 lokaal)
Berichten samengevoegd door svenne | Gewijzigd: 1 juli 2015, 13:23 uur, door jcroon
NEERSLAG:
De CAPE donderdagmiddag/avond tussen de 1000 en 2000 J/kg en de schering is gering. Convergentie is de belangrijkste forcering. De convectiemodus is waarschijnlijk single cells/pulse storms opgelijnd in de vorm van de convergentielijn. Bij deze buien is ook onweer en hagel mogelijk. Het buiensignaal in Harmonie overdag in de oostelijke helft van het land wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door de niet realistische zeer hoge maxima, dit signaal verwerpen we. INDECS berekent hoge conditionele kansen op onweersbuien met veel ontladingen (100-200+). De kans op onweer zelf is kleiner en ook hier lijkt het zwaartepunt in de westelijke helft van het land te liggen. Ik ga nu uit van de convergentielijn als waarschijnlijke plaats waar de buien tot ontwikkeling kunnen komen. Ten westen ervan wordt de convectietemperatuur niet gehaald, ten oosten ervan is het waarschijnlijk te droog.
Kortom: Nowcasten!
Wat ik me nu afvraag is, waarom is Hoek van Holland zo warm ineens? Vergeleken met de rest van NL. Zie althans op twitter continu plaatjes voorbij komen dat daar de hoogte temperaturen zijn.
En die windhozen waar even over word gesproken. Kan dat wel in t westen? Is dat ooit gebeurt? (Zover ik weet kan ik alleen t oosten en zuiden en miss zelfs t noorden herinneren dat daar wat echte tornado's.
Is er ook weer kans op zo'n shelf dan btw?
En wat betreft t fotograferen. Mocht t morgen overkomen. Waar kun je dan t beste ongeveer gaan staan? Aangezien op een open veld met onweer staan in feite niks anders is dan n doodwens hebben volgens bepaalde mensen. (Al heb ik t al meerdere keren gedaan en leef ik nog steeds).
Wat ik me nu afvraag is, waarom is Hoek van Holland zo warm ineens? Vergeleken met de rest van NL. Zie althans op twitter continu plaatjes voorbij komen dat daar de hoogte temperaturen zijn.
En die windhozen waar even over word gesproken. Kan dat wel in t westen? Is dat ooit gebeurt? (Zover ik weet kan ik alleen t oosten en zuiden en miss zelfs t noorden herinneren dat daar wat echte tornado's.
Is er ook weer kans op zo'n shelf dan btw?
En wat betreft t fotograferen. Mocht t morgen overkomen. Waar kun je dan t beste ongeveer gaan staan? Aangezien op een open veld met onweer staan in feite niks anders is dan n doodwens hebben volgens bepaalde mensen. (Al heb ik t al meerdere keren gedaan en leef ik nog steeds).
Komt doordat dat meetstation tussen de duinen staat, het is zeker mogelijk dat er in het westen windhozen kunnen ontstaan.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Je hebt helemaal gelijk. Het is ideaal als ze in het westen onstaan. Ik plaats even een filmpje van een rightmover op de radar. Zie de supercel linksonder.
Da's dus al mooi meegenomen, nu enkel nog de dag zelf zien. Zit toch wel veel pottentie in de verwachtingen. Kan me nog herrineren, de 1e 30gr. dit jaar, de onweerskansen op vrijdag. Alles viel miss net goed, lokaal zwaar weer, en toen ging het bijna overal onweren. Kan met deze kaarten steviger uitpakken, dynamisch, qua neerslag en intensiteit dus zullen zien. Wie weet historische dag morgen, qua onweer.
Benieuwd wat de modellen morgen laten zien (en vanavond). 24u - termijn komt dicht in de buurt dus zouden toch al wat meer moeten kunnen zien.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Herhaling van 25 op 26 mei 2009 Tatanka?
Alleen morgen zijn de temperaturen velen malen hoger dat toen.
Ik verwacht Amerikaanse taferelen
edit svenn, plaatje uit citaat gehaald..
| Gewijzigd: 1 juli 2015, 19:03 uur, door Sven
Nee en met die vergelijking moet ook maar eens opgehouden worden. Want bij iedere zomerse setting komt ie terug. Geen setting is gelijk en die was ook nog eens van een totaal andere orde. | Gewijzigd: 1 juli 2015, 19:04 uur, door Sven
Nee en met die vergelijking moet ook maar eens opgehouden worden. Want bij iedere zomerse setting komt ie terug. Geen setting is gelijk en die was ook nog eens van een totaal andere orde.
Sorry Tatanka maar dat komt omdat de situatie van toen zo spectaculair was.
En iedere Onweers liefhebber kijkt uit naar ooit een vervolg van toen.
Het is gewoon de hoop dat er ooit weer zo'n geweldig vuurwerk losbarst.
De modus is nog zeer onduidelijk voor morgen. Ik wacht zelf ook op estofex om even weer wat dingen op rij te zetten. Zie door de boom het bos soms ook niet meer.
Dus gaarne ontopic over deze kans .!!!!!! | Gewijzigd: 1 juli 2015, 19:22 uur, door Tatanka