Het complex vloog toen ruim 400 kilometer boven de nachtelijke Grote Oceaan. ''Mooi, het is donker buiten'', zei Gerst kort voor hij naar buiten ging.
Gerst en Wiseman hebben buiten het ISS wat klein onderhoud verricht. Om dat veilig in het luchtledige te kunnen doen, hebben Gerst en Wiseman tot vervelens toe geoefend wie wanneer wat doet. De Europese ruimtevaartorganisatie noemt het een ''nauwkeurige choreografie''.
Gerst is de negende Europeaan die een ruimtewandeling heeft gemaakt. De Nederlander André Kuipers hoort niet bij die groep.
Waterleiding
De uitstapjes in de ruimte zijn niet zonder gevaren. De laatste Europese ruimtewandelaar, de Italiaan Luca Parmitano, verdronk vorig jaar bijna in zijn ruimtepak toen een waterleiding lekte. Hij kon haast niets meer zien en horen en had moeite om zichzelf in veiligheid te brengen.
''Het water bedekt mijn neus, een gruwelijk gevoel dat ik vererger door met mijn hoofd te schudden in een vergeefse poging om het water weg te krijgen. De bovenkant van mijn helm staat vol water en ik weet zelfs niet of ik bij de volgende ademhaling mijn longen vul met lucht of vloeistof'', schreef Parmitano daar later over.
Door: ANP / Nu.nl