Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Zijn wel momenteel veel kleinere cellen, dus je moet wat geluk hebben om er nu eentje over je heen te krijgen. We wachten verder af
Edit: er is ook nog steeds een waarnemingstopic en kletstopic ;) sommige reacties werden dan ook verplaatst
| Gewijzigd: 12 juni 2015, 17:55 uur, door Sven
Lees ook de verschillende pagina's hier even terug, dan zal je al veel meer weten wat er nog mogelijk kan gebeuren
| Gewijzigd: 12 juni 2015, 18:16 uur, door Sven
| Gewijzigd: 12 juni 2015, 18:18 uur, door Sven
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Lees ook de verschillende pagina's hier even terug, dan zal je al veel meer weten wat er nog mogelijk kan gebeuren
Oke! Zal ik doen. En dat buitje is daar al erg lang En de activiteit neemt wat af denk ik zo als ik de radar bekijk
Als jullie willen posten dat jullie een bui zien exploderen boven Limburg of dat Lightningmaps tekeer gaat dan dit gelieve in het waarnemingstopic te doen.
Vriendelijk dank voor de medewerking.
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Maar het is nog geen reden om nu alle kansen rechtstreeks naar de prullenmand te verwijzen. Je ziet op de radar dat er pogingen zijn om buien te vormen en af en toe lukt dat ook zoals actueel op de grens van Brabant en Zeeland.
Ik las ergens (in de guidance KNMI dacht ik) dat er twijfels waren of het allemaal wel zou gaan doorzetten vanavond... En mensen laat ons ook het KF niet vergeten, daar zijn er ook nog kansjes.
Ik weet wel al dat ik het niet ga winnen in het 'raad het aantal ontladingen topic'
Edit: ook in de westhoek activeert nu een cel, zo zie je maar dat het overal wel nog kan
Edit2: Guidans KNMI, eum zal het woord niet positief gebruiken in plaats van negatief
MODELBEOORDELING:
Actueel zijn er synoptisch geen grote verschillen te vinden tussen de diverse modellen en ook niet tussen de opeenvolgende modellen. Harmonie is actueel iets te traag met de vore en de bijbehorende buiigheid. Alle modellen geven aan dat de buien de komende uren in activiteit afnemen. Morgen zien we in de modellen dat het koufront weer wat kan actieveren als de temperatuur ervoor verder oploopt. Vraag is echter of dit ten oosten of nog net boven het oosten van ons land gebeurt. Modellen geven alle net iets anders te zien.
Aandachtspunten.
WIND:
Bij de buien eerst nog kans op windstoten, maar dit neemt nu snel af. Morgen bij het langstrekkende laag een 6 Bft langs de kust.
BEWOLKING:
Vooral in het zuiden enkele Cb's, komende uren weer grotendeels inzakkend. Op het koufront kans op St, gezien het moment van passeren en enkele ingebedde Cb's zijn gezien de verticale opbouw ook mogelijk. Achter het koufront overdag veel Sc, met name in de noordwestelijke helft. Meer naar het zuidoosten toe is de lucht droger en ontstaan er slechts Cu.
NEERSLAG:
In de voren enkele onweersbuien. De activiteit neemt verder af. Komende nacht op passage van het koufront lokaal lichte regen of een enkele bui. Zaterdag kan het koufront boven het oosten nog activeren. Morgen overdag is er in het noorden, nabij het laag, kans op enige regen. In de avond vanuit het noordwesten af en toe motregen of lichte regen. | Gewijzigd: 12 juni 2015, 19:49 uur, door Sven