Wrf de oude nog de nieuwe komt wat later vanavond.
Het laaste model heeft duidelijk de voorkeur voor de oostelijke helften. En laten daar een stevig complex onstaan boven de ardennen wegtrekkend langs de oostelijke helften. Straks de nieuwe eens bekijken.
Zal waarschijnlijk komen door orografische triggering boven de ardennen. Trouwens al stevige cellen in frankrijk op de convergentielijn die wij morgen te verwerken krijgen
Zal waarschijnlijk komen door orografische triggering boven de ardennen. Trouwens al stevige cellen in frankrijk op de convergentielijn die wij morgen te verwerken krijgen
Die hebben daar idd die extra trigger... | Gewijzigd: 11 juni 2015, 19:12 uur, door Tatanka
Hierbij de nieuwe.
We beginnen de dag morgen zonnig en warm.
Tmax volgens Harmonie
Van het zuiden uit geraakt het in de middag op steeds meer plekken bewolkt.
Een stukje uit de knmi guidance:
NEERSLAG:
Tot morgenmiddag droog. Vanaf het einde van de middag in het zuiden enkele regen- en onweersbuien. Kijkend naar de convectiemodus zit de CAPE in het zuiden op ruim 2000 J/kg (SB) en is de schering maximaal 20-30kts. Multicellclusters zijn derhalve goed mogelijk. Onweer zal er vrijwel zeker bij gaan voorkomen. Ook de kans op hagel lijkt bij dit type buien zeer waarschijnlijk, Harmonie toont duidelijk een signaal voor graupel. Ander aandachtspunt is de hoeveelheid neerslag. De precipitable water in de kolom loopt in Harmonie in het zuidoosten tijdelijk op naar waarden rond 40 mm. Daar er weinig stroming is zou er lokaal in korte tijd veel water kunnen vallen. Later in de avond worden de buien minder intensief en zal het meeste onweer er geleidelijk uitgaan. Toch blijft de kans op lokaal onweer bestaan, zeker wanneer in de nacht naar zaterdag de hoogtetrog gaat passeren.
Een aantal gifjes van GFS12Z. Alle 3 lopen ze van vrijdagochtend 11:00 tot zaterdagochtend 05:00
CAPE
Lifted Index:
Neerslag:
Neerslagsom volgens GFS
Harmonie12Z. Deze laat een aantal flinke buien over het zuiden trekken.
Loop van 14:00 tot 21:00
Verschil tussen de modellen. Beide zijn voor 17:00
GFS
Harmonie:
1 voordeel. EC12Z is ondertussen binnen..
CAPE. Loopt van vrijdagochtend 11:00 tot zaterdagmiddag 14:00
Lifted Index
Neerslag. Loop van vrijdagochtend 11:00 tot zaterdagavond 20:00.
Fijne avond iedereen!
| Gewijzigd: 11 juni 2015, 20:40 uur, door Stefanv
Deze komt met lokaal stevige buien. Loop van vrijdagochtend 11:00 tot zaterdagochtend 05:00
Zou mooi zijn, paarse stip net boven mij . Maarja, blijft gewoon afwachten, al is het leuker dat er kansen 'zijn', dan dat ze er niet zijn
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Mijn inziens worden de kaarten er steeds beter op.
Ook zie je actueel nog totaal geen afname van het onweer boven Frankrijk, er onstaan zelfs nog cellen.
Ik denk dat dat goede hoop geeft voor morgen.
Nowcasten, zorg wel dat ik om een uur of 4 thuis ben | Gewijzigd: 11 juni 2015, 20:48 uur, door Jo Capelle
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Citaat van Jo Capelle, donderdag 11 juni 2015, 20:47 uur Goedenavond allemaal.
Mijn inziens worden de kaarten er steeds beter op.
Ook zie je actueel nog totaal geen afname van het onweer boven Frankrijk, er onstaan zelfs nog cellen.
Ik denk dat dat goede hoop geeft voor morgen.
Nowcasten, zorg wel dat ik om een uur of 4 thuis ben
De buien komen vannacht volgens Harmonie ook heel dicht bij België. Hopelijk gaat de bewolking daarvan niet roet in het eten gooien morgen
Berichten samengevoegd door justinos
KMI komt nu trouwens ook met een waarschuwing: (geldig voor gans België)
Van 12/06 14u tot 13/06 04u : Vanaf vrijdagnamiddag is er kans op onweersbuien. De hevigste buien kunnen op sommige plaatsen voor veel neerslag op korte tijd zorgen en kunnen vergezeld zijn van hagel en/of felle windstoten.
huh?.. zaterdag?
mooie pit hier dat dan wel....
Lijkt er nu dus op dat morgenavond zuidoost NL het mooiigheid krijgt, dat vervolgens in de nacht uitsterft.
En dan zaterdag met wat warmte van de zon weer nieuwe instabiliteit veroorzaakt vanuit het Zuidwesten | Gewijzigd: 12 juni 2015, 01:16 uur, door Bac00
Werken tot 19u45 vandaag dus zal van achter het glas moeten meegenieten
Aha, dan zit U hieronder.... Vanuit omgeving Breda
Werken tot 19u45 vandaag dus zal van achter het glas moeten meegenieten
In Herent is het blauwe lucht met een grijze sluierlaag (geen idee hoe je dat moet noemen?), Geen wolken te zien.
Maar er is al een onweersbuitje onstaan in de buurt van Namen, dat nu Waals Brabant binnen trekt. Mss is dat het wolkencomplex dat je kan. Of is dat nog te ver weg?
In Herent is het blauwe lucht met een grijze sluierlaag (geen idee hoe je dat moet noemen?), Geen wolken te zien.
Maar er is al een onweersbuitje onstaan in de buurt van Namen, dat nu Waals Brabant binnen trekt. Mss is dat het wolkencomplex dat je kan. Of is dat nog te ver weg?
Nee hoor ik kan het vanf hier ook zien, mooi zeg! Deze buitjes zijn getriggerd op het warmtefront,mooi te zien aan de dauwpunten op het kaartje van meteociel.