Toch moet je bij zo'n situaties opletten want net doordat het allemaal zo ongeorganiseerd is kan er plaatselijk door outflow effecten van buien een gunstig windprofiel gecreert worden waardoor een enkele cel eventueel toch verdachte kenmerken kan gaan vertoonen. Er zijn meerdere situaties in het verleden geweest waarbij er totaal geen shear voorhanden was maar er toch prachtige foto's van een meso voorbijkwamen gewoon door de outflow van buien in de buurt. Hagel lijkt inderdaad datgene te zijn waar men vooral zal voor moeten waarschuwen, vooral ook omdat de inversie die bij elke onweerskans wel aanwezig is niet al te sterk is en de buien thermisch getriggerd kunnen worden vanaf dat de temperatuur boven de 30 gaat. De buien kunnen dus vanaf de grond ontstaan(surface based) en dus hevig uitpakken. Zou me trouwens niet verbazen moest het heviger worden dan vrijdag omdat er ook veel meer vocht voorhanden is.
Nou ja iedereen heeft dus zo zijn eigen mening erover en das ook ok...daar zijn die discussie topics voor..Als dat dan op de dag zelf zo uitpakt dan zal het mooi zijn. Maar ik ga niet vooraf lopen gissen...op waardes die nog eens afgezien van de Cape. op de helft van vrijdag afgelopen week liggen. Zal wel fijn zijn dat die indicaties er al zijn he op 48 uur. En tuurlijk dat kan op de dag zelf nog uiterraad maar het is wel iets waarom ik voor nu zeg >>>>Zwaar onweer nee
Ik kijk daar dan waarschijnlijk anders tegen aan. tuurlijk wil ik ook dat het zwaarder uitpakt maar ik zie dat niet terug in de modellen kan toch.
Stukje guidance KNMI:
Kijkend naar Cape en Windschering gedurende de overgangsdagen op vrijdag en zaterdag lijkt de kans op extreme buien op dit moment nog niet erg groot.
Kansen op stevige rukwinden, hevige regenval en hagel.
Die oranje kleuren betekend dus dat er "kansen" op onweer zijn?
Zo ja: Behoorlijk oranje rondom Luxemburg en ZuidOost Duitsland :O
Groen: laag (geen kans op onweer)
Rood: hoog (zeer grote kans op onweer)
De oranje kleuren geven de hoogte van de kans aan. Als er op de kaart veel groen is te zien, dan is de kans op onweer laag. Zie je veel rood op de kaart, is er een hoge kans op onweer.
Onweerskansen kaartjes van WetterOnline veranderen continu. Ook mijn grafiekje veranderd continu, maar bij mij is ie meer en deels gebaseerd op de modellen. (GFS, EC en WRF).
Hoe de waardes er nu voor staan moeten beter, anders kan je niet echt genieten van het schouwspel. Dan heb je meer hoogte onweer -.-
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Onweerskansen kaartjes van WetterOnline veranderen continu. Ook mijn grafiekje veranderd continu, maar bij mij is ie meer en deels gebaseerd op de modellen. (GFS, EC en WRF).
Hoe de waardes er nu voor staan moeten beter, anders kan je niet echt genieten van het schouwspel. Dan heb je meer hoogte onweer -.-
Klopt, zoals het er nu naar uitziet zijn het idd veelal cctjes, maar qua activiteit zit het wel goed, daarom zoals ik net al zei vermoed dat we nog best eens het onverwachte kunnen verwachten.
Hier moet duidelijk nog flink aangewerkt worden voor meer plekken in de benelux.
| Gewijzigd: 10 juni 2015, 18:01 uur, door Tatanka
Hier moet duidelijk nog flink aangewerkt worden voor meer plekken in de benelux.
Is het slecht als mensen zeggen: Op het weer zeiden ze dat....... ? | Gewijzigd: 10 juni 2015, 19:43 uur, door Jenss